פרשנותמרוץ הלפיד של יאיר יוכרע ע"י האח האובד בנט
פרשנות
מרוץ הלפיד של יאיר יוכרע ע"י האח האובד בנט
לראשונה מזה 12 שנים עבר המנדט להרכבת הממשלה לראש מפלגה שיכול לגבש קואליציה ללא הליכוד בראשות נתניהו. מה המכשולים שמונעים מנפתלי בנט להסתער על הזדמנות שמבחינתו לא תשוב
העברת המנדט להרכבת הממשלה ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד טורפת את הקלפים במערכת הפוליטית. לראשונה מזה 12 שנים, לא רק שהמנדט הוצא מידיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו (שהשיב אותו ביום שלישי בחצות לאחר שלא הצליח להרכיב ממשלה) – להבדיל מהפעם היחידה הנוספת שבה אחז במנדט ראש מפלגה אחר בדמותו של יו״ר כחול לבן בני גנץ, הפעם האוחז בהגה הוא בעל סיכוי להרכיב ממשלה בלי הליכוד בהנהגתו של נתניהו.
לפיד סיים את יום ההתייעצויות אצל נשיא המדינה היום עם 56 ממליצים (יש עתיד, כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה, מרצ ו־5 חברי כנסת מהרשימה המשותפת). הליכוד, יהדות התורה, ש"ס והציונות הדתית המליצו לנשיא להשיב את המנדט לכנסת (שמקבלת שהות של 3 שבועות להתאחד סביב כל חבר כנסת שלו תמיכה של 61 מהח״כים). ימינה היתה המפלגה היחידה שהמליצה על העומד בראשה, נפתלי בנט ואילו רע״מ של מנסור עבאס וחבר כנסת נוסף מהרשימה המשותפת – נמנעו מההמלצה כליל.
אחת השאלות המסקרנות ביותר במערכת הפוליטית ובציבור בשבועות האחרונים, שמקבלת משנה תוקף עם העברת המנדט ללפיד היא: מה מונע מבנט לסכם עם ראשי המפלגות בגוש השינוי על הקמת ממשלה שהוא יהיה הראשון לעמוד בראשה (בהסכם רוטציה עם לפיד, שיכהן אחריו)? ישנם מי שמפליגים למחוזות הפסיכולוגיה בניסיון לענות על השאלה הזו, בהינתן העבודה שבנט מקבל הזדמנות שכנראה לא תחזור על עצמה לעמוד בראשות ממשלת ישראל כשהוא מנהיג מפלגה בת 7 מנדטים בלבד. אבל גם במישור ארצי יותר, יש עדיין כמה וכמה מכשולים שמעכבים משמעותית הסכמות על ממשלת שינוי.
לא רק פריטטי, פריטטי +1
בנט דורש לקבל "קול כפול" בממשלה ובקבינט המדיני ביטחוני כדי למנוע מצב של שיתוק כפי שהיה בממשלת החירום הפריטטית בראשות נתניהו ורה"מ החליפי גנץ. לפיד מצידו, מסרב. במגעים שהתנהלו עד כה בין בנט ללפיד (בנט ביקש לנהל משא ומתן מואץ ואף לסיימו את פקיעת המנדט של נתניהו כדי שיהיה לו אמצעי לחץ על לפיד – אבל הדבר לא הסתייע) הם הצליחו לסכם רק שכל אחד מהם בנט יהיה בעל זכות וטו מול הצד השני – מבחינת בנט זהו בדיוק המבנה שהוביל לשיתוק בממשלה היוצאת. מן העבר השני גורמים בגוש השינוי מציינים כי בלתי סביר שמפלגה בת שבעה מנדטים תקבל קול כפול מעבר למכפיל הכוח שכבר מגלם עבורה מינויו של בנט לראש ממשלה בממשלה פריטטית.
הפריטטיות לא מובנת מאליה
בניגוד לממשלת נתניהו גנץ שהורכבה משתי מפלגות גדולות יחסית (הליכוד וכחול לבן), ושבה מנגנון הפריטטיות נועד כולו להשוות את מספר שרי כחול לבן והעבודה למספר השרים מגוש הימין (שהיה גדול בהרבה מספרית), ממשלת גוש שינוי, ככל שתקום, תהיה מורכבת בהרבה ומכאן גם הקשיים בגיבוש מנגנון פריטטי עבורה. ממשלת שינוי תורכב מלא פחות מ־7 מפלגות שונות: 3 מהן מפלגות ימין (ימינה, ישראל ביתנו ותקווה חדשה), שתיים מהן מפלגות מרכז-שמאל (יש עתיד וכחול לבן) ועוד שתי מפלגות מהצד השמאלי של המפה הפוליטית (העבודה ומרצ). בהרכב כזה לגוש השמאל מרכז יתרון מספרי מובהק (38) אל מול גוש הימין (20). אבל בניגוד לממשלה היוצאת, החלוקה אינה מובהקת.
למשל, בכל הנוגע לסוגיות דת ומדינה: ישראל ביתנו, שמתויגת כמפלגת ימין, תחבור תיאורטית לגוש המרכז בהצבעות על נושאים כמו תחבורה ציבורית בשבת, חוק הפונדקאות ללהט״בים, וברית הזוגיות. לעומת זאת בהצבעות על נושאים שעניינם רפורמות במערכת המשפט, דוגמת פסקת ההתגברות, הפרדת תפקיד היועמ"ש מתפקיד התובע הכללי ועוד, תנדוד ישראל ביתנו חזרה לגוש הימין.
מחלוקת דומה עשויה להתעורר בכל הנוגע להעברת תקציבים לחרדים – שבתרחיש של ממשלת שינוי יישבו בשלב ראשון לפחות באופוזיציה. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן המיועד לכהן כשר אוצר בממשלת השינוי דורש לקצץ את תקציבי הישיבות ואת קצבאות הילדים, ולהעלות את יעד התעסוקה של החרדים. לפיד כשר אוצר כבר קיצץ בעבר בקצבאות ובתקציבי הישיבות. בנט לעומת זאת מתנגד בתקווה שבשלב מאוחר יותר ניתן יהיה לצרף את החרדים לממשלה ולא להסתמך על תמיכה מבחוץ של רע״מ.
המפתח לחלוקת התיקים
בנט ויו״ר תקווה חדשה גדעון סער (שאוחז ב־6 מנדטים) דורשים 4 תיקים כל אחד עבור מפלגותיהם. לפיד התעקש תחילה על ממשלה רזה עם 18 שרים ומאז התפשר על ממשלה גדולה יותר שתמנה 24 שרים. גם בממשלה בהיקף כזה מפתח חלוקה של תיק לכל 1.5 ח״כים יסתכם בכ־38 שרים.
כדי לעמוד ברף המקסימלי שהציג בנט יידרש מפתח של שר לכל 2–2.5 חברי כנסת כשהמשמעות היא שסער ובנט יוכלו לקבל רק את מחצית השרים שהם תובעים. בממשלה היוצאת התפשרו מפלגות הימין על מפתח החלוקה אולם במקרה זה ריבוי המפלגות הופך את המצב לשונה.
איוש התיקים
את תפקיד שר האוצר מבקש לאייש, מבלי שאיש כמעט נושף בעורפו, ליברמן. כחול לבן מתעקשת על תיקי הביטחון, המשפטים, התרבות והתקשורת. תיק המשפטים הוא כנראה המבוקש ביותר, כאשר גם גדעון סער, איילת שקד ויו״ר העבודה מרב מיכאלי נאבקים עליו. מיכאלי מבקשת כחלופה את תיק החינוך או הפנים, כאשר על החינוך נאבקים גם יו״ר מרצ ניצן הורביץ, בעוד סער דורש אותו עבור יפעת שאשא ביטון. גם על איוש משרת יו"ר הכנסת יש אינספור מריבות. לפיד מבקש למנות לתפקיד את מאיר כהן (יש עתיד) בעוד סער תובע את מינוי זאב אלקין (תקווה חדשה).
אחת השאלות כעת האם גוש השינוי יפעל להדיח מתפקידו את יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין (ליכוד). למפלגות יש עתיד, ימינה, תקווה חדשה, ישראל ביתנו, העבודה ומרצ רק 58 מנדטים וגם כאן יזדקקו לעבאס. עבאס מצידו נמצא בקשרי ידידות עם לוין, לאחר ששימש כסגנו בקדנציה הקודמת ולא בטוח שיתמוך בהדחתו. לצורך מהלך כזה יהיה צורך בתמיכת הרשימה המשותפת. החלפתו של לוין קריטית עבור גוש השינוי לצורך ניהול הכנסת וקידום הצעות חוק כמו איסור על הרכבת ממשלה על ידי ראש ממשלה שנאשם בפלילים, או קציבת קדנציה של 8 שנים לרה"מ. יו"ר הכנסת יחד עם הנשיאות הוא גם הגורם המוסמך לקבוע את המועד לבחירת הנשיא עד 19 במאי 2021. לוין נמנע עד כה מלעשות כן, כל עוד לא ברור עתידו הפוליטי של נתניהו. אם לוין ימשיך לכהן כיו"ר כנסת ולא יקבע מועד לבחירת הנשיא, ב־9 ביולי הוא יהפוך למ"מ הנשיא.
תמיכת עבאס
ביחס לעניינים אחרים זהו נחשב מכשול קלֿ – יחסית. אבל בהקשר הזה המכשול עשוי להיות לא עבאס עמו, אלא חברי ימינה. יו"ר רע"מ שב והודיע היום שיהיה מוכן לתמוך בממשלה המתגבשת. אבל עבאס ממתין לראות כי הוא וחברי מפלגתו אכן יכולים להשלים לממשלת שינוי את מספר הקולות הנדרשים ל־61 תומכים. ח"כ עמיחי שקלי מימינה הודיע שיצביע נגד ממשלה בתמיכת עבאס. בכך יהפוך מספר התומכים בממשלה ל־57 בלבד ואם דמות נוספת תחליט להתנגד לממשלה, ארבעת חברי המפלגה של עבאס כבר לא יוכלו להשלים לרוב. מה שיכריע את הכף מבחינת עבאס היא היענות לפיד ובנט לדרישותיו להגדלת התקציבים למגזר הערבי, ישום תוכנית חומש למיגור האלימות, והכרה בישובים לא מוכרים.
תום המנדט הצורם של נתניהו
עדיין מוקדם לקבוע האם זהו סוף עידן נתניהו, גם אם כסאו של רה"מ נראה מתנדנד מאי פעם. אבל ראוי לציין את האקורד הצורם, בלשון המעטה, שליווה את שעותיו האחרונות של המנדט בו אחז מי שכיהן במשך יותר מעשור כרה"מ. הקרקס הבזיוני שהוביל יו"ר הוועדה המסדרת מיקי זוהר בניסיון של הרגע האחרון להביך את יריביו הפוליטיים – בנט, סער וליברמן – יירשם כאחד מרגעי השפל במשכן. זוהר העלה שורת הצעות חוק מהותיות, גורליות ושנויות במחלוקת למתן פטור מחובת הנחה מוקדמת של 45 ימים (ראו רשימה מימין) – כדי שניתן יהיה להעלותן להצבעה בקריאה טרומית (וסמלית) במליאה. באקורד הסיום יכל נתניהו להתעלות מעל עצמו אבל כששורפים את המועדון זו כנראה לא ממש אפשרות.