סגור
הוועידה הכלכלית לאומית גלעד ריקלין

דעה
שלוש מהפכות דרושות בתחבורה הציבורית בישראל

בכדי להגיע למצב שנוסעים ישתמשו ויבטחו יותר בתחבורה הציבורית דרושות שלוש מהפכות שכבר התחילו בישראל: תדירות וזמינות הקווים - מה שישתפר מאוד עם הרכבת הקלה, מהפכת הקיימות - שתמשוך יותר קהל צעיר ומהפכת איכות השירות - שתטיב בקשר בין נותני השירות בתחבורה הציבורית לנוסע

משפט ידוע גורס כי אחת הדרכים הטובות ביותר להכיר בערכו של רגע, היא לפגוש אדם שהחמיץ בשניות ספורות את האוטובוס. בימים הקרובים, לאחר שנות עמל רבות, ייצא לדרכו הקרון הראשון בקו האדום של הרכבת הקלה. דקות בודדות לאחר מכן, כבר תחל לנסוע הרכבת השנייה בקו וכן הלאה.
בוקר חנוכת קו הרכבת הקלה, המופעלת על ידי "תבל" - חברת הבת של אגד, יהיה לא רק רגע של שמחה עבור רבים, ובייחוד של נוסעים שכבר לא יחושו פספוס אם יחמיצו את הקו, משום שהבא אחריו יגיע במהירות רבה, אלא בעיקר - שיא של אחת משלוש מהפכות שמתהוות כיום בעולם התחבורה הציבורית.
מהפכת התדירות והזמינות שמתבטאת בייחוד ברכבת הקלה, תביא עם הפעלתה לשינוי שאנו מעריכים שיהיה מידי ומשמעותי, אבל הרכבת לבדה ועל אף תדירותה וזמינותה היא לא תספיק. על מנת להוביל לשינוי נרחב יותר, יש לסלול עוד ועוד נתיבים לתחבורה ציבורית (נת"צים). נתיבים אלו מובילים לזמני נסיעה קצרים יותר – עניין קריטי במלאכת השכנוע של אזרחי ישראל להשתמש בתחבורה הציבורית ולא בכלי הרכב הפרטיים. במקביל, יש לתת דגש על גידול עקבי בשירות, בהתאם לביקוש, ולא לחכות למכרזים שנערכים אחת לעשור. חשוב להבהיר - מהירות נסיעה לבדה, לא תועיל בלי הגברת התדירות, ויש הכרח לפעול במקביל בשתי הגזרות.
מהפכת הקיימות. שיקול משמעותי שמשפיע על צעירים בעולם להעדיף תחבורה ציבורית הוא היותה "ירוקה" ופוגעת פחות בסביבה. עד סוף השנה הנוכחית, 900 מתוך 4,500 אוטובוסים שאגד לבדה מפעילה בארץ ובעולם (בדגש על הולנד ופולין), יהיו חשמליים. נתון זה, מציב אותנו כחברה שלה ההיקף הרב ביותר של אוטובוסים חשמליים באירופה ובמזרח התיכון. היכולת לשלב מסורת עם חדשנות, קיימות וקידמה, היא עיקרון מפתח שמתחיל לשנות את פני התחבורה הציבורית בעולם ובישראל. אם נשכיל להבליט את יתרונות התחבורה הירוקה גם לציבור הישראלי, ובמיוחד לצעירים, נצא נשכרים בכל החזיתות.
מהפכת איכות השירות. מדי יום, פוגשים נהגי אגד כמיליון איש ואישה, מכל הגילאים, המגזרים, העדות והזרמים. מיליון פגישות יומיות של פנים אל פנים, בלב עולם טכנולוגי. חוויית הנסיעה הכוללת, לרבות המהירות, הזמינות והקישוריות, קריטית להרחבת השימוש בתחבורה הציבורית. חשוב שלאיכות השירות יינתן מקום מרכזי במכרזים לבחירת מפעילי תחבורה ציבורית. בהולנד, למשל, הקריטריון העיקרי במכרזים הוא האיכות ולא המחיר. בארץ, המגמה הזו קיימת, והדבר בא לידי ביטוי במכרזים האחרונים של משרד התחבורה, אולם יש עדיין מקום רב להעצימה.
על אף שכל הפעולות שכבר נעשו, אנו עדיין רק באמצע הדרך. התחבורה הציבורית מחוללת צמיחה חיונית, מאיצה פיתוח ותיעוש. ההכרה בכך, מחייבת את כולנו: הממשלה, הרשויות המוניציפאליות, חברות התחבורה הציבורית וכל הגורמים המעורבים בתחום, להמשיך ולהתמיד בעשייה, תוך שילוב זרועות. אני מצפה כי יבוצעו הפעולות הדרושות לשם כך שמשכי הנסיעות יקוצרו, בין היתר על ידי סלילת עוד נת"צים, שיושם דגש על גידול וגיוון אמצעי התחבורה, וכן שתשופר ההנגשה אליהם. בנוסף, ישנה חשיבות רבה, הצהרתית ומעשית, בהצבת איכות הנסיעה והשירות ללקוח כקריטריון מרכזי בבחירת המפעילים במכרזי התחבורה הציבורית.
יחד עם היתרונות הכלכליים, החברתיים והסביבתיים, איכות התחבורה הציבורית היא אחד המדדים העיקריים לקביעת דרגת הפיתוח של המדינה. לכן, ישנה חשיבות רבה בהכרת התמורות שחווה התחום, ובהעצמתן ככל יכולתנו. כחברה לאומית עם 90 שנות הובלה, אגד בראשותי, תמשיך לעשות כל שניתן כדי לתת את תרומתנו בחיזוק מעמדה של ישראל במדד איכות התחבורה הציבורית.
גלעד ריקלין הוא מנכ"ל קבוצת אגד
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.