סגור
מיכה מייקסנר  מנכל רכבת ישראל
מנכ"ל הרכבת, מיכה מייקסנר (צילום: אלעד גרשגורן)

בצעד יצירתי: האוצר מנסה למנוע את פיטורי מנכ"ל הרכבת

משרד האוצר החליט לאשר למיכה מייקסנר לרכוש קרונות חדשים, מה שמעקר מתוכן את העילה הרשמית לפיטוריו. בכדי להסיר כל ספק כי הם תומכים במנכ"ל, כתבו שני בכירים באוצר במכתב למייקסנר: "אנו מודים על העבודה המקצועית שהובלת בבחינת כל האפשרויות להגדלת מספר הקרונות, ומברכים על היוזמה שנקטת לטובת שיפור השירות לנוסע"

משרד האוצר החליט להתערב בניסיון של שרת התחבורה מירי רגב ויו"ר דירקטוריון הרכבת משה שמעוני לפטר את מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר.
בצעד יצירתי, משרד האוצר בחר לעקר מתוכן את העילה הרשמית לפיטורי מייקסנר, שהיא כישלון בקידום רכש קרונות. אתמול שלח שמעוני מכתב למייקנסר בו הוא טען כי "למרות כל ניסיונותיי לקדם את נושא רכש הקרונות ברכבת ישראל, שיקול הדעת המוטעה שלך ואי הובלת הנושא כנדרש ובהתאם לכללי מנהל תאגידי תקין, הביאו עד עתה לחוסר קבלת החלטה בנושא אשר הינו מהותי ומרכזי ומהווה אבן יסוד בהתפתחות הרכבת".
בתגובה לטענות אלו, נשלח היום מכתב למייקסנר שעליו חתומים סגן הממונה על התקציבים איליה כץ וסגן בכיר לחשב הכללי יובל רז, בו הם מאשרים את בקשת מייקסנר להקדים את רכש הקרונות לרכבת. במכתב, כתבו שני הבכירים באוצר את הדברים הבאים: "במסגרת אישור תקציב המדינה לשנים 2022-2021 סוכם בין משרדי האוצר והתחבורה על תוכנית הרכש של רכבת ישראל שכללה הצטיידות משמעותית בקרונות נוספים החל משנת 2026. בהתאם ליוזמתך להקדים את תוכנית רכש הקרונות לטובת מתן מענה לעומסים ברכבת, עסקו בחודשים האחרונים נצגי המדינה מטעם משרדי האוצר והתחבורה בהקדמת רכש קרונות לטובת הארכת המערכים הקיימים. יוזמה זו תאפשר מענה לעומסים הקיימים והצפויים בטווח הזמין המהיר ביותר, וזאת לאור העובדה שביצוע פרויקטי תשתית חדשים נמשכים שנים ארוכות".
בהמשך ישיר לכך הם כתבו: "אנו מאשרים את בקשתך להקדים את רכש הקרונות לטובת הארכת המערכים הקיימים ל-8 קרונות כולל ההקדמה התזרימית הנדרשת, וזאת לאור החיוניות של צעד זה לשיפור השירות הרכבתי בטווח הזמן הקצר והארוך". בכדי להסיר כל ספק כי הם תומכים במנכ"ל, כתבו השניים כי "אנו מודים על העבודה המקצועית שהובלת בבחינת כל האפשרויות להגדלת מספר הקרונות, ומברכים על היוזמה שנקטת לטובת שיפור השירות לנוסע והניצול היעיל של משאבי הרכבת".
גם רשות החברות יצאה אתמול נגד היוזמה לפטר את מייקסנר. במענה לפניית "כלכליסט", נמסר מטעם הרשות כי "רשות החברות סבורה שאין עילה להדחת המנכ"ל ומתנגדת לכך. הדחת המנכ"ל עלולה להוביל להשלכות שליליות ובכלל זה החשש מערעור יציבות החברה ופגיעה בקידום התוכניות והאתגרים המונחים בפניה, עד כדי פגיעה ביכולת החברה לספק את רמת השירותים הנדרשת".
שרת התחבורה מירי רגב ויו"ר דירקטוריון החברה משה שמעוני שאותו מינתה לתפקיד ניסו בעבר כבר לפטר את מייקסנר, אך ללא הצלחה. יש לציין שבעבר קודמו פיטורי מייקסנר על ידי שמעוני בעילות שונות, ובין השאר דובר על "תרבות הדיון בישיבות הדירקטוריון" וטענות שנוגעות ל"יחסי עבודה".
מייקנסר נחשב למנכ"ל מוערך שקידם את חברת הרכבת מאוד בשנים האחרונות, כאשר ההישג איתו הוא מזוהה יותר מכל הוא קידום פרויקט החשמול שהרכבת סיימה כבר 60% ממנו. מייקסנר חתם גם לאחרונה על הסכם קיבוצי עם ועד עובדי הרכבת שסיים סאגה בת 5 שנים של התנגשויות בין הצדדים. כמו כן, בנובמבר האחרון נחתם הסכם הפעלה חדש בין הרכבת למדינה בסכום של 16 מיליארד שקל. ההסכם קבע תמריצים לחברה על הגדלת מספר המשתמשים ברכבת, על דיוק, על שיפור ציון שביעות רצון הציבור ועל עמידה בלוחות זמנים של פרויקטים המבוצעים ע"י החברה.
מאז שנכנסה רגב לתפקיד לפני כשלושה חודשים היא קידמה את הדחת מנכ"ל רשות שדות התעופה חגי טופולנסקי שהתפטר בעקבות הניסיון. כמו כן, היא הובילה לעזיבתם של מנהל רשות התחבורה הארצית רן שדמי, ראש מינהל התשתיות במשרד התחבורה שי קדם, מנהל אגף בכיר רכבות אליאס מטר והיועצת המשפטית של רשות המטרו עו"ד יערה למברגר.
על אף שרגב ביקשה לפטר את מייקסנר כבר בקדנציה הקודמת שלה במשרד התחבורה, המהלך הנוכחי משתלב גם במתיחות שיש בין סמוטריץ' לרגב בחודשים האחרונים, וצפה ביתר שאת על רקע דיוני התקציב וחוסר התיאום בין שני המשרדים. משרד התחבורה הוא המשרד היחיד שלא הצליח להגיע לסיכום תקציבי למול משרד האוצר במסגרת דיוני התקציב, ונכון לעכשיו הדבר מונע משרת התחבורה רגב לקדם את תוכניותיה השונות.