סגור

מפרק את ארגוני הפשע? בינתיים המפכ"ל עוזר לשר לפרק את החברה

בצל המלחמה עולה הפשיעה ופוגעת גם בחפים מפשע, הפיצוץ ברמלה מלמד על זליגה מסוכנת של מאבקי הכוחות בעולם התחתון אל שגרת החיים של כולנו, לא ינום ולא ישן עובד הציבור המסור, שמינה הנאשם לשמור עלינו. בחלוף כשבועיים ממינויו של המפכ״ל החדש ועם גיבושה של הכוורת הנבחרת, שתשרת את השר, מגיעה המשטרה לתחתיות חדשות, שמותירות את המתבוננים פעורי פה אל מול שיאי השפל.
מפכ״ל חדש, דובר חדש, שר ישן וכושל. עוד זה יוצא והנה בא מנהל חוגי מתנ״ס שכונת דורה, ביביסט מוצהר על מדים כחולים ומגוהצים, שנשלח להסביר באולפנים, את יסודות עבירת תקיפת עובד ציבור לפי סעיף 382 א(א) לחוק העונשין. לו החשודה היתה משתפת פעולה – הוא מצהיר – היה ניתן לשחררה או לקצר את שהותה במשטרה. נדמה כי הדובר החדש טרם למד והפנים את עילות המעצר בחוק ובפסיקה. מעצר הוא כלי חקירתי, לא תקשורתי ולא ענישתי, והוא נועד למנוע מסוכנות, שיבוש והמלטות מהדין. מה מאלו ארע במסגרת מעצרה המיותר של החשודה, איזה ליקוי מאורות עבר על קציני החקירות והתביעה של המשטרה, שמיהרו לרצות את השר במעצר וכתב אישום מתוקשר.
תקיפה של עובד ציבור מחייבת ביסודות העבירה שתהא זאת תקיפה של ״עובד ציבור או של ממלא חובה או תפקיד המוטלים עליו על פי דין או מי שנותן שירות לציבור מטעם גוף המספק שירות לציבור״. טענת הגנה טובה תהא איפוא, שהנתקף אינו פועל עבור הציבור ונמנע מביצוע חובותיו כלפיו. לראיה, די בהבאת נתוני הפשיעה הגואים בשנות כהונתו הכושלות, להוכיח כי הציבור, שהוא אמור לשרת מעניין אותו כמו הצורך לחפש תמונה חלופית לקישוט קירות ביתו, במקום זאת של הרוצח ברוך גולדשטיין. ההגנה תוכל להשתמש גם במפגשיו המתועדים של השר עם עבריינים לשעבר, מציתים חובבים ונחקרי פרשיות שחיתות ללמדנו כי אכן מדובר בנבחר על ידי ציבור מסוים אבל לא בכזה שעובד עבור הציבור בכללותו.
1 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 4.7.24 ערן קמין תת-ניצב במשטרת בדימוס
מוסף שבועי 4.7.24 ערן קמין תת-ניצב במשטרת בדימוס
ערן קמין
(צילום: דנה קופל)
גל פורשים חריג בגודלו ובבכירותו הכריז על בריחתו מהספינה המחוררת שנקראת משטרת ישראל, אולי שמעו שיש משרה פנויה במתנ״ס דורה, אולי אחזה בהם בושה על הליך קידומו של מאיר סוויסה, בניגוד להנחיית היועצת ובניגוד לדיווח שנמסר לבית המשפט. אם צריך לבחור בין החלופות, המשרה במתנ״ס, נראית אפשרות סבירה יותר. בינתיים לשר לשנאה לאומית יש המון זמן פנוי לשוטט בחוף הים ולנהל תביעות דיבה ועתירות מנהליות כנגד היועצת המשפטית לממשלה, לפשיעה הוא טרם הספיק להגיע. בימים מתוקנים מעט יותר, היו השר והמפכ״ל, בטרם יתראו עם גורמים אזרחיים, דורשים ומבררים, בדבר חשדות ומידע העומד לחובת בני שיחם, שמא יכשלו בפגישתם. כיום רישום פלילי נחשב למעלה, העדרו נתפס כפגם אישיותי.
מהירות הגשת כתב האישום כנגד זורקת החול מתחרה באיטיות גיבוש כתב האישום כנגד האשם בתאונת השר ברמלה לפני חודשים מספר, כמו גם באיטיות חקירת פרשות השחיתות וטוהר המידות הקשורות בשרה מירי רגב, בשר אלי כהן ובחשדות כנגד התנהלות עובדי האגף לכלי ירייה, המשתייכים למשרדו של אותו עובד ללא ציבור מחוף ימה של תל אביב. מצד שני גם פתיחה בחקירה לכשעצמה, היא הישג מרשים, בנסיבות הקיימות.
עונת המינויים והקידומים בפתח, אף קצין אינו מעוניין להרע את סיכויו להתקדם, באיזו החלטה חפוזה, שתשלח אותו למחוזות הטיפול במלאי ובציוד המתכלה. קו ישר מחבר בין מעצרים לא חוקיים ואלימות מופרזת כלפי מפגינים, שמבצעת המשטרה בזירות מחאה שונות, לבין התנהלותם של שוטרים ומפקדים זוטרים ובכירים בארגון. ענישתה חסרת הסמכות של החשודה בזריקת חופן החול, מצטרפת לניסיון הקידום החטוף של מאיר סוויסה, להעלמתו של מכשיר הטלפון הנייד בחקירת מח״ש על ידי סנ״צ פולק – עיין ערך שיבוש חקירה, לניסיון המינוי הכושל של המועמד למפכ״לות, למופע ציפוף השורות של יס״מ ת״א מול משרדי המחלקה לחקירות שוטרים, בבוקר חקירתם של חבריהם, ולהענקת דרגות קצונה ייצוגיות, רחמנא ליצלן, לזמר שנוי במחלוקת. עם כניסתו לתפקיד, הבטיח המפכ״ל הטרי, בשפתו העילגת, לפרק את ארגוני הפשיעה, נראה כי בינתיים הוא מסייע לשר שמינה אותו לפרק את העם והחברה.
ערן קמין הוא תנ"צ בדימוס, לשעבר ראש חטיבת החקירות ונציג משטרת ישראל בצפון אמריקה. כיום יועץ לתאגידים ופרטיים בענייני מניעה ואכיפה כלכלית