ועדת הכספים אישרה את אגרות הגודש: ייכנסו לתוקף רק ב-2025
ועדת הכספים אישרה את אגרות הגודש: ייכנסו לתוקף רק ב-2025
הוועדה קבעה כי שרי האוצר והתחבורה יוכלו לדחות את יישום הרפורמה בשנה אחת; תושבי גוש דן יזכו להקלות; מוניות ישלמו 50% בלבד - המחיר למשאיות יהיה כפול; גורמים ממשלתיים: "הרפורמה נדחתה ל-2025 כדי שלא תיושם בתקופת כהונתו של יאיר לפיד כראש ממשלה"
ועדת הכספים אישרה הלילה (בין חמישי לשישי) לקריאה שנייה ושלישית את רפורמת אגרות הגודש כחלק מחוק ההסדרים.
הדיון בוועדה, בראשות ח"כ אלכס קושניר, החל בשעות אחר הצהריים והסתיים לאחר השעה 1 בלילה. במהלכו הוכנסו בחוק כמה שינויים, בהם ההחלטה כי מוניות ספיישל ישלמו רק חצי מחיר (אך לא תחול עליהן תקרת החיוב) ומשאיות ישלמו מחיר כפול. עוד הוחלט לפטור מחיוב חצייה הלוך-חזור של גבול הטבעת הגיאוגרפית בגוש דן (ראו פירוט בהמשך) לפרק זמן הקצר מחצי שעה.
במסגרת הדיונים הליליים, ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) ביקש כי הרפורמה תיכנס לתוקף רק במרץ 2025 - לאחר סיום כהונתה של הממשלה הנוכחית. לדבריו, "ספק אם התשתית התחבורתית שאמורה לתת מענה לצרכים שתוליד אגרת הגודש במסגרת תוכנית החומש, תבשיל מספיק עד לתאריך שנקבע בתחילה". הוועדה הסכימה לכך ונקבע כי מס הגודש ייכנס לתוקף ב-1 במרץ 2025, כאשר שרי האוצר והתחבורה יוכלו לדחות את החלת הרפורמה בשנה אחת. גורמים ממשלתיים אמרו ל"כלכליסט" שבקשה זו הגיעה לנוכח רצונו של יו"ר מפלגת יש עתיד, שר החוץ יאיר לפיד, להימנע מכך שרפורמת אגרות הגודש תיכנס לתוקף בזמן כהונתו כראש ממשלה במסגרת הסכם הרוטציה.
לפי התוכנית, יחולק גוש דן לשלוש טבעות (פנימית, תיכונה וחיצונית) שישמשו כאזורי תשלום שונים. שיעורי התשלום יקבעו ביחס לחצייה של כל טבעת, כאשר התשלום יושפע משעות העומס.
בנסיעה לעבר הטבעת הפנימית בין השעות 10:00-6:30 ייגבה תשלום של 5 שקלים על נסיעה לטבעת החיצונית, 10 שקלים לטבעת התיכונה ו-10 שקלים נוספים לטבעת הפנימית; בנסיעה לכל כיוון בין השעות 19:00-15:00 יגבה תשלום של 2.5 שקלים על נסיעה בטבעת החיצונית, 5 שקלים לטבעת התיכונה ו-5 שקלים נוספים לטבעת הפנימית; התשלום המקסימלי ליום לרכב פרטי יעמוד על 37.5 שקלים.
לדוגמה, רכב שייסע מירושלים למרכז תל אביב בשעות הבוקר ישלם כ-25 שקל על מעבר בכל אחת מהטבעות. המחירים צפויים להשתנות עם שינויים בדפוסי העומס.
אגרות הגודש לא יוטלו על רכבים דו-גלגליים, אוטובוסים, רכבי חירום, נהגים בעלי תו נכה, מוניות נגישות, רכבי גרר ומוניות שירות. משאיות במשקל של מעל 12 טון ישלמו תשלום כפול ולא תהיה להן מגבלת חיוב. ברגע האחרון הוחלט כי מוניות ספיישל ישלמו רק 50% מסכום המס שיגולגל על הנוסע, אך לא תחול עליהן תקרת חיוב יומית. שר האוצר יהיה רשאי בעתיד לתת הנחה או פטור מתשלום גם על רכבים פרטיים בעלי תפוסה מלאה, אבל הנחה זו תהיה כפופה ליכולת הטכנולוגית שתוכל לוודא את כמות הנוסעים ברכב.
לעניין זקיפת הטבה בשכר עובד שכיר במקרה שמעסיקו משלם עבורו את אגרת הגודש, לדרישת הוועדה נקבע כי נסיעות לצרכי עבודה, דוגמת נסיעה למתן שירות ללקוח, לא יחויבו בזקיפת הטבה בשכר העובד. נסיעה אל מקום העבודה וממנו כן יחויבו בזקיפת הטבה.
הרפורמה תשפיע באופן ישיר על כל מי שמתנייד ברכב פרטי בגוש דן, בין אם הוא גר או עובד באזור. השאיפה של משרדי האוצר והתחבורה היא שיותר אזרחים יעברו להשתמש בתחבורה ציבורית בעקבות האגרה, ושהמהלך יכניס מעל מיליארד שקל בשנה ממסים למדינה.
על מנת להקל על תושבי גוש דן, הוחלט כי יוסדר מצב במסגרתו אדם שיצא ונכנס מאותו אזור בטווח של עד חצי שעה, לא יחויב במס, וזאת על מנת לאפשר לתושבי אזור הגודש חופש תנועה לשם צרכי חיים בסיסיים.
נקודת הכשל העיקרית תהיה אם המהלך לא יצליח להפחית את עומסי התנועה בגוש דן, ובסופו של דבר יהיה מדובר במס ותו לא. החשש המרכזי בהקשר הזה הוא שבשלוש השנים שנשארו עד שהמהלך ייכנס לתוקף, לא יתבצע שדרוג משמעותי לתחבורה הציבורית, באופן שיאפשר לאזרחים רבים להסתמך עליה. כמו כן, לא נעשתה בדיקה מעמיקה מצד האוצר לגבי האפשרות כי המהלך יוביל לעליית מחירים בגוש דן עקב גלגול עלויות השילוח והנסיעה על סחורות ושירותים. כמו כן, ייתכן ובעקבות הפטור מתשלום לדו-גלגלי יעלה מספר הרוכבים והדבר יוביל לעלייה במספר תאונות הדרכים הקטלניות.
באוצר העריכו על בסיס ניסוי שביצעו כי האגרה תפחית את הגודש בגוש דן בכ-30%, כאשר הכנסות מהאגרה, מוערכות ב-1.3 מיליארד שקל בשנה. עם זאת, הערכה זו מבוססת על גלגול מוקדם יותר של החוק, שלא כלל את הפטור מתשלום לדו-גלגליים, את ההנחה למוניות ואת שאר ההקלות.
כבר ב-2008, בתקופת ממשלת אולמרט, התקבלה החלטת ממשלה שביקשה לבחון הטלה של מס אגרות גודש. הרפורמה הוקפאה עם כינונה של ממשלת נתניהו בשנת 2009 ועם כניסת ישראל כ"ץ שהתנגד לתוכנית לתפקיד שר התחבורה שבו כיהן במשך עשור. עם כניסתו של בצלאל סמוטריץ' לתפקיד שר התחבורה בשנת 2019 הרפורמה חזרה להיות אופציה ריאלית, אך רק עם כינון הממשלה הנוכחית הוחלט להכניס את התוכנית לחוק ההסדרים. שרת התחבורה מיכאלי לא רצתה שתוכנית זו תיכנס לחוק ההסדרים, וההחלטה לקדם אותה התקבלה רק לאחר שבאגף התקציבים התעקשו עליה כחלק מהמו"מ לקראת חוק ההסדרים והתקציב.
ח"כ קושניר סיכם את הדיון ואמר כי "זהו חוק מאוד מורכב, עבדנו עליו במשך כ-5 דיונים, וקיימנו עוד הרבה מאוד פגישות עבודה מסביב. היה לאורך כל הדרך דיון מאוד ענייני ורציני. הבנו שהמודל לא מושלם אבל זה צעד מאוד משמעותי קדימה לעניין התחבורה בישראל. הכנסנו כמה תיקונים חשובים לגבייה נכונה יותר לעובדים, לרכבים דו גלגלים, למוניות, מוניות נגישות, לחולים וכן ניסוחים שונים שחברי הכנסת תרמו לאורך כל הדרך. עכשיו נקווה שהחוק יצליח ויכנס לתוקף, ונוריד לאחר מכן את המחירים כי הגודש יעלם מהכבישים".