סגור
קלע דוד שרביט קסמים טיל נגד טילים
קלע דוד. מי יפתח את הדור הבא שלו? (צילום: wikipedia)

דעה
הממשלה פוגעת בנשק הסודי של ישראל

הסיבה היחידה שהמתקפה האחרונה מאיראן לא הסתיימה בהרוגים או בפגיעה מאסיבית בתשתיות היא העליונות הטכנולוגית והאווירית של ישראל; אבל הממשלה פועלת באופן אקטיבי לחבל באפשרות שהיתרון הזה יישמר

מתקפת הטילים האיראנית של ה-1 באוקטובר 2024 תהפוך לנקודת ציון היסטורית, ותצטרף לרשימה ארוכה ומפוקפקת של אירועים היסטוריים שהתרחשו בישראל בשנתיים האחרונות תחת הממשלה הנוכחית. אמנם המתקפה לא יורטה באופן מלא, ומיליוני אזרחים בכל רחבי ישראל נאלצו לשהות במרחב המוגן ולהקשיב להדי הפיצוצים – בסופו של דבר ניתן להתייחס למתקפת הטילים האיראנית ככישלון על רקע מיעוט הפגיעות בישראל והיעדר הרוגים (עם זאת יש לציין כי במקביל נרצחו שישה ישראלים בפיגוע ירי ביפו ובשלב זה לא ידוע אם האירועים קשורים).
הסיבה היחידה שהמתקפה הזו לא הסתיימה בהרוגים או בפגיעה מאסיבית בתשתיות ישראליות (אותו תרחיש עלטה מפורסם) היא העליונות הטכנולוגית והאווירית של ישראל על איראן וגרורותיה. אם ישראל לא הייתה מעצמת מיירטים עם פיתוחים יוצאי דופן ובלעדיים כמו כיפת ברזל, קלע דוד והחץ אז התוצאות היו אסוניות, והדבר נכון גם למתקפה האיראנית הקודמת, למתקפות החות'ים והחיזבאללה וגם לירי של חמאס מתחילת המלחמה. במשך שנים ישראל השקיעה עשרות מיליארדי שקלים ואת מיטב המוחות שלה בכדי לפתח יכולות שלעתים נדמות כדמיוניות ומייצרות הגנה חסרת תקדים על העורף והמשק בישראל. לא רק המוח והכסף הישראלים אחראים לפיתוחים הללו, ואלו נוצרו בשיתוף פעולה עם ארה"ב, שבימים אלו מעבירה מיליארדי דולרים נוספים לישראל לטובת רכש מיירטים ופיתוח מערכות יירוט מתקדמות יותר (וזה מבלי לציין שארה"ב ומדינות נוספות גם מגנות אקטיבית על ישראל באמצעות אמצעים משלהן).
חשוב שהדברים הללו ייכתבו וייאמרו לא בכדי שנוכל לטפוח לעצמנו על השכם – אלא כדי שהיתרון החריג של ישראל יישמר גם בטווח הארוך. על אף שממשלת נתניהו-בן גביר היא זו ש"זכתה" להדגים את היכולות הללו, נדמה כי היא פועלת באופן אקטיבי לחבל באפשרות שהיתרון של ישראל יישמר. ישראל לא תצליח לשמור על יתרון טכנולוגי משמעותי על אויבינו כאשר חלק ניכר מילדי ישראל לא לומד מתמטיקה ואנגלית ברמה מספקת, כי לא יהיה מי שיפתח את הדור הבא של המיירטים. חיל האוויר והמערכים הטכנולוגיים של צה"ל לא יוכלו להצטיין אם תימנע מהם הזכות לבחור את הטובים ביותר, וזאת מפני שעשרות אלפי מלש"בים זוכים לפטור מגזרי. כמובן שישראל לא תוכל להמשיך להדגים את היכולות הללו ללא הברית האסטרטגית הדו-מפלגתית של ארה"ב, שנדמה שחלק מחברי הממשלה פועלים לחבל בה בזדון.
תצוגת התכלית של הערב מוכיחה (שוב) שישראל לא יכולה להרשות לעצמה להיות בינונית. ללא שינוי סדר העדיפויות הממשלתי ב-180 מעלות, היתרון הטכנולוגי והצבאי של ישראל יישחק ואויבינו הסבלניים יודעים זאת. הורדת דירוג האשראי הכפולה של מודי'ס שאירעה בשבוע שעבר, שטיעוניה המרכזיים נוגעים להתנהלות הממשלה ולמדיניות אותה היא מקדמת היא תמרור אזהרה מהותי ומצביעה בבירור על כך שישראל הנוכחית צועדת בכיוון הלא נכון. טעות לחשוב שמדובר באירוע כלכלי בלבד – זה עניין של חיים ומוות.