סגור
מספנות ישראל מפרץ חיפה
מספנות ישראל, מפרץ חיפה. מגבלת השינוע הוסרה לאחר שכשלו ניסיונות אסדרת שוק הנמלים (צילום: אלבטרוס, צילום אוויר)

החל מ-2025: מגבלת פריקת הסחורות של נמל מספנות ישראל תוסר לחלוטין

הנמל הפרטי שבשליטת שלומי פוגל יוכל כבר השנה להגדיל את היקף הפריקה שלו מ-5% מכלל הסחורות בישראל ל-9%. מהשנה הבאה תוסר המגבלה לחלוטין, פרט לייבוא כלי רכב חדשים. מניית החברה מזנקת בכ-7%

מגבלת שינוע המטען על נמל מספנות ישראל הוסרה היום על ידי משרדי האוצר והתחבורה, וזאת לאחר שניסיונות אסדרת שוק הנמלים כולו נתקעו על רקע חילוקי הדעות בין הנמלים השונים. הכוונה לבטל את מגבלת השינוע ידועה כבר שנתיים, כאשר מכתב בנושא מטעם האוצר והתחבורה נשלח להסתדרות כבר ביולי 2022. מניית החברה מזנקת בכ-7%.
לפי ההחלטה, כעת יעלה רף מגבלת שינוע המטענים (למעט כלי רכב בייבוא) מ- 5% מהיקף שינוע הסחורות בישראל ל-9%, והחל משנת 2025 ואילך תוסר המגבלה האמורה לחלוטין ועל החברה לא תוטל עוד מגבלה לעניין שינוע מטענים, למעט כלי רכב חדשים בייבוא. נכון לעכשיו, על החברה תמשיך לחול מגבלה המונעת ממנה להעניק שירותים לכלי רכב חדשים בייבוא בנמל החברה.
המגבלה הוטלה במקור כאשר מספנות ישראל הייתה הנמל הפרטי היחיד בישראל, וכיום היא אינה רלוונטית כאשר ישנם עוד ארבעה נמלים פרטיים (אילת וחיפה שהופרטו, נמל המפרץ ונמל הדרום). יש לציין כי בשנים האחרונות המדינה העלימה עין ממגבלת השינוע שהוטלה על החברה, ובפועל החברה חרגה ממנה באופן קבוע.
נמל מספנות ישראל נשלט על ידי שלומי פוגל, שנחשב למקורב לראש הממשלה נתניהו.