סגור
סניף של בנק לאומי ב רחוב גלגלי הברזל ב הרצליה
סניף של בנק לאומי בהרצליה (צילום: שאול גולן)

פרסום ראשון
"חשד למימון טרור": העליון דחה את ערעור העמותה הערבית שבנק לאומי חסם את חשבונה

ביהמ"ש המחוזי אישר ביולי לבנק לאומי לחסום את חשבון עמותת אלקלוב אלרחימה. הבנק טען כי העמותה מעבירה כספים לגורמים בסוריה ובעזה שאין ביכולתה לוודא כי אינם עוברים לגורמי טרור. העמותה ערערה לביהמ"ש העליון בטענה כי מדובר בפעילות הומניטרית, וערעורה נדחה

בית המשפט העליון דחה היום (א') את בקשת רשות הערעור שהגישה עמותת אלקלוב אלרחימה, שבנק לאומי חסם את חשבונה ביולי.
שופט בית המשפט המחוזי בת"א, יהושע גייפמן, דחה ביולי את בקשת העמותה ואישר לבנק לאומי לחסום את חשבונה. חשבון העמותה בסניף הבנק בת"א נחסם ע"י הבנק עם פרוץ המלחמה באוקטובר, לאחר שהתעורר אצלו חשש ממשי כי כספי העמותה עוברים לידי גורמי טרור. לטענת העמותה, עיקר פעילותה בסיוע הומניטרי לנזקקים ולחולים בני המגזר הערבי.
פיני שץ, ראש מערך הציות בבנק לאומי, הסביר בתצהיר שהגיש בזמנו לבית המשפט את הסיבות לחסימת חשבון הבנק. לטענתו, העמותה העבירה "כספים בסכומי עתק אל עמותת ATTA הטורקית, אשר יעדם הסופי הוא נתיני סוריה, מדינת אויב, ואשר משמשים לפרויקטים של הקמת ישובים בסוריה". כמו כן, הוא טען כי העמותה העבירה "סכומים אדירים" מחשבונה בישראל "אל חשבונה ברשות הפלסטינאית ואל גורמים בעזה, באופן שאינו מאפשר להתחקות אחר יעדם של הכספים".
"העדר הסברים מניחים את הדעת, והעדר אסמכתאות מצידה של המבקשת, כל אלה מקימים חשד, ולמעלה מכך, שהמבקשת מנצלת את החשבון למטרות הלבנת הון ומימון טרור". ציין שץ. "אין לבנק כל יכולת לנטר אחר הכספים המועברים מהחשבון, ולברר את יעודם והשימוש בהם, וקיים חשש ממשי שהם משמשים להלבנת הון ו/או מימון טרור".
העמותה הגישה בקשה ותביעה נגד הבנק, וטענה בין היתר כי היא עמותת ATTA לה היא מעבירה כספים פועלת בחסות האו"ם לסיוע מאדמת טורקיה (שאינה מדינת אויב) עבור פליטים סורים בגבול. עוד נטען כי כל המידע באשר לפעילות העמותה היה מאז ומעולם פרוס וגלוי בפני הבנק.
אולם כאמור, שופט המחוזי דחה ביולי את הבקשה של העמותה ואישר לבנק לחסום את חשבון העמותה. השופט קבע כי ״העמותה לא הוכיחה לבנק שהכספים (שמועברים לחשבון העמותה ברשות הפלסטינית - ל"ד) לא מועברים למשפחות של מחבלים, בין אם המדובר במחבלים אסירים ובין אם שמדובר במחבלים שנהרגו בפעולות טרור, או שמבצעים פעולות טרור, והמדובר בתקופת מלחמה״, קבע השופט.
באוגוסט הגישה העמותה הגישה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון בה טענה כי היא מקיימת את פעילותה עוד משנת 2016, תוך שהיא מעדכנת את הבנק עליה באופן שוטף, ומבלי שהוא הביע כל הסתייגות, ואף לא פנה אליה קודם לכן לחסימת החשבון. בנסיבות אלה, העמותה סבורה כי חסימת החשבון משנה את כללי המשחק, באופן אשר פוגע בציפיותיה הלגיטימיות, וכן כי היא שרירותית ובלתי סבירה.
שופט בית המשפט העליון עופר גרוסקופף דחה היום את הערעור וקבע כי "אין בעובדה שהעמותה פועלת עוד משנת 2016 כדי להוות ראיה מכרעת לכך שלא היה מקום לצעדים שננקטו על ידי הבנק בעניינה. כפי שציין גם בית המשפט קמא (המחוזי - ל"ד), חסימת החשבון נעשתה בשים לב למצב המלחמה בו מצויה מדינת ישראל בשנה האחרונה, אשר מצדיק בתורו בחינה מחודשת של פעילות העמותה שעה שעל הפרק חשד למימון טרור".
עורכי הדין נועם בר דוד ושיר אייל ממשרד סולומון ליפשיץ מייצגים את בנק לאומי.