ש"ס פספסה את המועד והנזקקים לא יקבלו את כרטיסי המזון לפני ראש השנה
ש"ס פספסה את המועד והנזקקים לא יקבלו את כרטיסי המזון לפני ראש השנה
משרדי הפנים והרווחה היו אמורים לעדכן את בג"ץ עד אתמול על קריטריונים שוויוניים לכרטיסי המזון של דרעי כדי שניתן יהיה לחלקם לפני ראש השנה. כנראה שחלוקת כרטיסים לכל הרעבים זה פחות משתלם פוליטית
חלף המועד האחרון שבו הממשלה יכולה להודיע לבג"ץ על חלוקת כרטיסי מזון של יו"ר ש"ס אריה דרעי בהיקף של 406 מיליון שקל על פי קריטריונים שוויוניים לפני החגים. לכן הרעבים, שלא קיבלו כרטיסי מזון בפסח, לא יקבלו אותם גם בראש השנה.
עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון שעתרה לבג"ץ כנגד הקריטריונים המפלים שלפיהם חולקו הכרטיסים בשנה שעברה מאשימה את ש"ס כי איבדה עניין בסיוע לחלשים כיוון שהיא נדרשת לעשות זאת ללא מתן העדפה למקורבים. הימנעות המדינה מתשובה לבג"ץ נראית כמחדל גדול, במיוחד לאור ההסכמה המסתמנת בוועדה הבינמשרדית של משרדי הרווחה והפנים על קריטריונים שוויוניים ראויים, ולא ברור למה אין פועלים לפיהם. ממשרד הפנים נמסר שוועדת המנכ"לים שבודקת את נושא כרטיסי המזון "נמצאת בישורת האחרונה".
על פי נתוני ביטוח לאומי, 31% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים מחוסר ביטחון תזונתי. ש"ס קיבלה במסגרת הכספים הקואליציוניים לשנים 2024-2023 סכום של מיליארד שקל לחלוקה בכרטיסי מזון, והתכוונה לחלק אותם בעיקר לפי קריטריון של הנחה של 70% בארנונה, שמעניק עדיפות ברורה למשפחות אברכים. כדי לאפשר את החלוקה המפלה, חולקו הכרטיסים באמצעות משרד הפנים ולא באמצעות המשרד המקצועי שהוא משרד הרווחה, אף שש"ס שולטת בשניהם. 400 מיליון שקל היו מיועדים לחלוקה בחגים של ספטמבר 2023 ו־600 מיליון שקל לחלוקה ב־2024.
בעקבות דרישות היועצים המשפטיים ועתירת חדו"ש נוספה כבר ב־2023 שורה של אוכלוסיות למקבלי הכרטיסים, בהן קשישים מקבלי השלמת הכנסה, מקבלי הבטחת הכנסה מביטוח לאומי ונשים שמקבלות דמי מזונות מביטוח לאומי. אלא שנקבע ללא כל סיבה הגיונית שחלק ממקבלי הקצבאות יקבלו רק חצי מסכום הקצבאות ורק עד 2 ילדים.
השפעת התיקונים היתה מוגבלת. בינואר חשף כלכליסט מסמך של אגף תקציבים שממנו עלה שמשפחות חרדיות קיבלו 30% מהסיוע. זה פי 3.3 מחלקן של המשפחות החרדיות בקרב המשפחות בחוסר ביטחון תזונתי חמור (רעב), שעומד על 9% בלבד. מחישובי כלכליסט עולה שהסיוע הממוצע לתושב במודיעין עילית גבוה פי תשעה עד עשרה מאשר בערים שתושביהן פונו בשל המלחמה, קריית שמונה ושדרות.
בעקבות עתירה של חדו"ש כנגד הקריטריונים המפלים וכנגד חלוקת כרטיסי מזון על ידי משרד הפנים במקום על ידי משרד הרווחה, בג"ץ הקפיא את 600 מיליון השקלים הנותרים שיועדו ל־2024. במסגרת התקציב המעודכן לשנת 2024 נקבע שתקציב כרטיסי המזון לשנה זו יפחת מ־600 מיליון שקל ל־300 מיליון שקל. מהחלוקה של 2023 נותרו עודפים של 106 מיליון שקל, כך שכרגע עומדים לחלוקה 406 מיליון שקל. משרד המשפטים קבע שלא ניתן לחלק את העודפים על פי הקריטריונים הבלתי שוויוניים של השנה שעברה, ויש לחלק גם אותם לפי כללים מעודכנים.
המדינה התחייבה לבג"ץ שוועדת מנכ"לים בראשות מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ ובהשתתפות מנכ"ל משרד הרווחה ינון אהרוני תקבע קריטריונים חדשים לחלוקת הכסף. בג"ץ קבע בפברואר שעדכון על כך שהמדינה מתכוונת לחלק את הכסף לפי קריטריונים חדשים יינתן 45 יום מראש, כדי שחדו"ש תוכל לערער עליהם, ואולי גם כדי שיהיה מספיק זמן לדון בקריטריונים ולא יאשימו את בג"ץ בהרעבה שוב.
יצוין שלרשות הממשלה עמדו 11 חודשים מאז ראש השנה הקודם לגיבוש הקריטריונים. גם אם בחודשים הראשונים אפשר היה להבין שהמנכ"לים אינם פנויים לזה בגלל המלחמה, הרי עיכוב של 11 חודשים הוא בלתי סביר לחלוטין. המחדל בולט עוד יותר לאור הבהרתו של דרעי בינואר שהסיר את התנגדותו להעברת התקציבים ממשרד הפנים למשרד הרווחה.
אתמול היה המועד האחרון להגשת עדכון לבג"ץ, כך שניתן יהיה לטעון את הכרטיסים ביום עבודה לפני ראש השנה (ראש השנה חל ב־3 באוקטובר ויום העבודה האחרון לפניו הוא 1 באוקטובר). ההזנחה של ש"ס בולטת במיוחד לאור ההאשמה כלפי בג"ץ בשנה שעברה שכשהוא מעכב את חלוקת הכרטיסים לפני ראש השנה, הוא מרעיב משפחות עניות. שר הבריאות אוריאל בוסו, למשל, האשים את בג"ץ ב"אכזריות" וטען ש"השבע לעולם לא יבין את הרעב". מתברר שיש שבעים גם בש"ס.
המחדל בולט במיוחד לאור העובדה שככל הידוע, ועדת המנכ"לים גיבשה קריטריונים שוויוניים וראויים. על פי הקריטריונים האלה, במסגרת הפעימה השנייה של 2023 (196 מיליון שקל) יושלמו הסכומים למקבלי הקצבאות מביטוח לאומי, כלומר הם יקבלו עוד 50% מהקצבאות ללא הגבלה של שני ילדים. כן סוכם שב־2024 הם יקבלו קצבאות שוות.
מתוך 300 מיליון השקלים של 2024, 60 מיליון שקל יופנו למיזם הביטחון התזונתי של משרד הרווחה. עוד 30 מיליון שקל יופנו לאוכלוסייה ערבית במסגרת המיזם. זאת בשל העובדה שיש פער גדול בין חלקה של החברה הערבית באוכלוסיית הרעבים למיצוי כרטיסי המזון אצלה. הדבר יגדיל את היקף מיזם הביטחון התזונתי מי־26 אלף איש היום ל־47 אלף בשנה הקרובה, מהם 7,000 ייעודיים לאוכלוסייה הערבית עם התמקדות בכפרים הבלתי מוכרים. כמו כן, סוכם שהחל מ־2025 לא יחולקו כרטיסי מזון באמצעות משרד הפנים.
סמנכ"ל חדו"ש עו"ד יפעת סולל אמרה בתגובה ש"עצוב להיווכח שוב שמרגע שש"ס נדרשה לחלק את התקציב הקואליציוני לפי קריטריונים מקצועיים ושוויוניים למי שבאמת סובלים מאי־ביטחון תזונתי, היא איבדה בו כל עניין. זו הוכחה נוספת לציניות שהיא ש"ס ולשקר ששמו דרעי". סולל קוראת להעביר את כל הסכום לתקציב הביטחון התזונתי של משרד הרווחה.
ממשרד הרווחה נמסר בתגובה ש"אנו רואים חשיבות רבה בביטחון התזונתי של אזרחי ישראל. צוות מקצועי בראשות מנכ"ל המשרד משתתף קבוע בדיוני הוועדה בראשות מנכ"ל משרד הפנים, ומציג בפני חברי הוועדה את הצורך המקצועי שעולה מן השטח אל מול המענים הקיימים. משרד הרווחה ימשיך להיות שותף בדיוני הוועדה עד אשר יימצא המתווה הטוב ביותר לחיזוק הביטחון התזונתי של האוכלוסייה אשר זקוקה לכך".
ממשרד הפנים נמסר ש"ועדת המנכ״לים סיימה את עבודתה ונמצאת בישורת האחרונה של מסמך המלצותיה. מסמך זה יובא בקרוב לאישור משפטי. בהתאם, ההמלצות כוללות מענה ליתרת התקציב ולמועד חלוקת התווים בשנה הנוכחית".