דעהתל אביב מצטופפת - ואנחנו לא יכולים לשבת בחיבוק ידיים
דעה
תל אביב מצטופפת - ואנחנו לא יכולים לשבת בחיבוק ידיים
כל מי שביקר לאחרונה בתל אביב לא יכול היה שלא להרגיש שכבר לא ניתן ללכת על המדרכה מרוב אתרי בנייה - וגם רבים מהכבישים חסומים. ראש עיריית תל אביב-יפו מסביר מדוע מדובר במציאות הכרחית
במהלך כל קמפיין הבחירות, אף מפלגה לא התייחסה לפיל שבחדר - ישראל מצטופפת. לכאורה אין מדובר בנושא שעל סדר היום הישראלי, הוא לא בחדשות ואינו נושא שנוי במחלוקת, אך האמת היא שזאת הפצצה שמתקתקת מתחת לשולחן.
ישראל היא המדינה בעלת קצב גידול האוכלוסייה הגבוה ביותר מבין מדינות ה-OECD ואחת המדינות הצפופות ביותר בעולם כולו. לפי תחזיות מומחים, עד שנת 2040 ישראל תגדל לכדי 13 מיליון אזרחים. אנחנו בעיריית תל אביב-יפו מתכוונים לעשות הכל כדי שהנתונים האלה לא ישנו את רמת החיים של תושבינו, אך כל מי שחי ועובד כאן איתנו במטרופולין המרכזי של ישראל כבר מרגיש איך לאט-לאט הצפיפות מכרסמת באיכות החיים שלנו.
תנו לי להבהיר את עצמי: למרות האתגרים והקשיים, הדמוגרפיה הישראלית משגשגת וזה סימן טוב לחברה חפצת חיים. אך כששטח המדינה או העיר לא גדל והאוכלוסייה דווקא גדלה ללא הפסקה - הצפיפות הופכת לבעיה קשה. החיים במדינה מצטופפת מובילים ליותר פקקים, פחות חנייה והמשך העלייה במחירי הדיור. זה אומר שצריך לבנות כל שנה עוד כיתות בתי ספר וגנים, עוד מרכזים קהילתיים - עוד מהכל. גם מחוץ לעיר הצפיפות מורגשת - באתרי הטבע, בתור לבית המשפט וודאי בהשפעות המטרידות של ייצור עוד ועוד פסולת ופליטה של עוד ועוד גזי חממה. אלו העובדות.
אז מה עושים? ובכן, אפשר לשבת בחיבוק ידיים ולחכות שזה יסתדר מעצמו. אפשר גם להביט למציאות בעיניים ולהיערך למחר. אנחנו בעיריית תל אביב-יפו בחרנו באפשרות השנייה. זאת הסיבה שקידמנו את בניית הרכבת הקלה, ובימים אלו נבנים שלושה קווים לאורך ערי גוש דן. זאת הסיבה שאנחנו בונים עוד ועוד פארקים ירוקים כדי שיהיה לכולם מקום במרחב הציבורי. זאת הסיבה שאנחנו סוללים קילומטרים רבים של שבילי אופניים לכלים אישיים, ומעדיפים נתיבי תחבורה ציבורית.
זאת גם הסיבה שאנחנו מאפשרים לבעלי קרקעות לבנות לגובה ומהר - כדי להשיג יותר יחידות דיור על אותו שטח. כן, מגדלים. הם אולי יחסמו לחלקנו את הנוף לים, אבל יאפשרו לעוד אנשים לחיות בעיר שלנו.
אתם שהולכים ברחוב רואים בימים אלו הרבה חסימות ושיפוצים. זה מעצבן, אני מבין. אבל כל כביש או מדרכה בעיר חסומים מסיבה. זאת לא רק הרכבת הקלה - לפעמים זה כדי לבנות בניין חדש ובכך להגדיל את היצע הדירות ולהתמודד עם יוקר המחיה, לפעמים זה כדי לסלול שביל אופניים שיאפשר תנועה ירוקה ורציפה בעיר, אשר תקטין את זיהום האוויר, לפעמים זה בית ספר או מרכז טיפת חלב. באמת צריך להסביר למה כל אלה בעלי ערך?
בשלב הזה בוודאי תשאלו: "אבל למה הכל באותו זמן?". ובכן, האמת היא שפשוט אין לנו ברירה - אנחנו כבר בפיגור. המגמות הדמוגרפיות לא עוצרות, מחירי הדיור רק עולים, הכיתות מצטופפות יותר ויותר - והצפיפות בשנה הבאה תהיה גרועה יותר מבשנה הזאת. לנו בעירייה אין שליטה על רמת הצפיפות במדינה, ומנגד יש לנו חובה לספק לכל תושב ותושבת שירותי חינוך, פתרונות תחבורה, שירותים חברתיים וקהילתיים - והכל ברמה הגבוהה ביותר.
כדי לעשות זאת עלינו להתחדש ולהכין את העיר למציאות המשתנה. זאת האחריות והחובה שלנו. זה לא תמיד נעים ונוח, אבל אין לנו ברירה אחרת. ישראל מצטופפת, תל אביב-יפו מצטופפת, אלו העובדות.
ממשלות ישראל לדורותיהן ראו את הגידול באוכלוסייה כמטרה - ייתכן שהגיע הזמן לחשוב על כך מחדש. כיום אנחנו נמצאים במצב בו מבחינת תשתיות אנחנו דורכים במקום במקרה הטוב ונמצאים בפיגור במקרה הרע. כשאין שום תוכנית להביא את ישראל ליציבות דמוגרפית, אנחנו עתידים להמשיך להצטופף עוד ועוד. נוכח המצב הזה חשוב לי שתדעו שאנחנו בעיריית תל אביב-יפו עושים הכל כדי שאף על פי כן, לא תיפגע איכות החיים שלכם כפי שהכרתם אותה, בעיר ללא הפסקה שכולנו אוהבים.
ולסיום, קצת אופטימיות. למרות האתגר הלאומי האדיר המתואר כאן והתחזית המאיימת, חשוב לי לציין שבכוחנו כחברה להתגבר. הדוגמה הטובה ביותר היא פריצת הדרך בתחום התחבורה. למרות אי הנוחות ועל אף שקשה לראות זאת כרגע - אנחנו בדרך הנכונה. בעוד שנים בודדות תל אביב-יפו כולה תהיה מלאה בעשרות תחנות רכבת שישנו את הדרך בה כולנו נגיע ממקום למקום. זוהי דרך לא פשוטה אבל התהליך כבר בעיצומו, והוא הכרחי. יש להניע לאורך ולרוחב המדינה תהליכי בינוי ותשתיות דומים, כדי שנוכל להמשיך לחיות כאן אחד לצד השני ברווחה ובנחת, ולא אחד על השני בצפיפות איומה. זה בידיים שלנו.
רון חולדאי הוא ראש עיריית תל אביב-יפו