סגור
מערכת הגנה אווירית THAAD של צבא ארה"ב ישראל ב 2019
מערכת הגנה אווירית THAAD של צבא ארה"ב (צילום: Cory PAYNE / DVIDS / AFP)

צבא ארה"ב יפרוס בישראל סוללה של מערכת ההגנה האווירית THAAD

המערכת שתופעל על ידי חיילים אמריקאים אמורה להתחבר לשאר מערכות ההגנה האוויריות המשמשות את ישראל ובמרכזן סוללות טילי חץ 2 וחץ 3 ומערכת קלע דוד

צבא ארה"ב יפרוס בישראל סוללה של מערכת ההגנה האווירית THAAD במסגרת מאמצי ההגנה מפני מטחים אפשריים נוספים של טילים בליסטיים מצד איראן. ההחלטה על פריסת המערכת התקבלה במשרד ההגנה האמריקאי, ברקע ההכנות שעושה ישראל לתקיפת איראן בתגובה על מטח של למעלה מ-180 טילים בליסטיים ששיגרה לעברה בתחילת החודש. איראן איימה בימים האחרונים כי כל תגובה מצד ישראל תגרור גם תגובה נוספת מצדה.
על פי הערכות של גורמים ביטחוניים, המערכת האמריקאית תיפרס בקרוב באתר שיועד לה מראש ונקבע כבר לפני זמן רב במסגרת תרגילים משותפים שערך צבא ארה"ב עם צה"ל. היא אמורה להתחבר לשאר מערכות ההגנה האוויריות המשמשות את ישראל ובמרכזן סוללות טילי חץ 2 וחץ 3 ומערכת קלע דוד. מדובר במערכות ישראליות שמהוות את עיקר המענה לאיום הטילים הבליסטיים מאיראן. עם פריסת המערכת האמריקאית משימות היירוט של טילים שישוגרו לעבר ישראל יחולקו בינה לבין המערכות הישראליות באמצעות תא שליטה משותף כשההחלטה איזו מערכת תופנה למי מהאיומים תהיה של מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר.
הסוללה האמריקאית תופעל בידי צוותים של עשרות חיילים מצבא ארה"ב והיא כוללת גם מכ"ם ייעודי שפותח ברית'און. מכ"ם זה יתווסף למכ"ם אורן ירוק המשמש את מערכת החץ ומיוצר באלתא של התעשייה האווירית. זאת לא הפעם הראשונה שמערכת ההגנה האמריקאית נפרסת בישראל, כך גם המכ"ם המשמש אותה – לרוב במסגרת תרגילים משותפים, אחד מהם היה בשנת 2019.
מערכת ה-THAAD מיוצרת בידי הענקית האמריקאית לוקהיד מרטין והוכנסה לשימוש מבצעי בצבא ארה"ב לפני כ-15 שנה. היירוט המבצעי הראשון שלה היה בינואר 2022, כשהחות'ים בתימן שיגרו טיל בליסטי לעבר איחוד האמירויות בעת שנשיא המדינה יצחק הרצוג קיים שם ביקור רשמי.
גורמים ביטחוניים אמרו לכלכליסט כי פריסת הסוללה של מערכת ההגנה האמריקאית אמורה להקל על מערך ההגנה האווירית אל מול מתקפות טילים נוספות מצד איראן אך עם זאת, היא לא נחשבת לבעלת יכולות שאין למערכת ההגנה הקיימת חץ 2. היא פועלת באותה המעטפת שבה פועלת מערכת חץ 2 בטווחים של כ-200 ק"מ ובגובה של כ-150 ק"מ.
פרט לתוספת של אמצעי יירוט נוסף - שבתרחיש של מטח טילים נרחב לעבר ישראל יש בו כדי לסייע במשימת ההגנה עליה - בפריסת מערכת THAAD יש גם כדי להעביר מסר לאיראן ולחות'ים בתימן אודות המחויבות של ארה"ב לעמוד לצדה של ישראל.
במתקפת הטילים הבליסטיים בתחילת החודש שיגרה איראן לעבר ישראל כ-180 טילים שכוונו לעבר מטרות במרכז הארץ ובנגב ובהם בסיסים של חיל האוויר. רוב הטילים יורטו באמצעות מערכת חץ 2 וחץ 3. חרף יירוטים אלה, בכמה מקומות היו גם נפילות של טילים שהסבו נזק למבנים ולרכוש. על פי הערכות של רשות המסים כלל הנזק בעקבות מתקפת הטילים האחרונה נאמד בכ-200-150 מיליון שקל.