סגור
בנימין נתניהו ראש ה ממשלה ב מליאת ה כנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת (צילום: אלכס קולומויסקי)

קרן המטבע: "הרפורמה המשפטית עלולה לדרדר את ישראל למיתון כבר השנה"

לפי כלכלני הקרן, ההפיכה המשטרית עלולה לגרוע מהצמיחה בישראל 2.6 נקודות אחוז בכל אחת משלוש השנים הקרובות. עוד מציינים שם את הסיכון לכלכלה במידה שחברות הייטק יעברו לחו"ל

"חוסר הוודאות המתמשך סביב הרפורמה המשפטית מהווה סיכון שלילי בולט לכלכלת ישראל" - כך על פי הדו"ח הסופי של קרן המטבע הבינלאומית על כלכלת ישראל.
בקרן מעריכים כי ההפיכה המשטרית עלולה לגרוע מהצמיחה בישראל 2.6 נקודות אחוז בכל אחת משלוש השנים הקרובות. לפיכך, מאחר שתחזית הצמיחה של הקרן ל-2023 עומדת על 2.5% - המשמעות היא שההפיכה המשטרית עלולה לדחוף את ישראל למיתון כבר השנה, כמו גם ב-2024 וב-2025 (שתחזית הצמיחה של הקרן לגביהן היא 3.4%).
לפי הדו"ח, "הפגנות ועימותים חברתיים ליוו את חוסר הוודאות הכלכלית, שאם תימשך, עשויה לגבות מחיר גדול מהכלכלה, ולהשפיע לרעה על הצריכה וההשקעות. בין היתר מדובר במעברק של חברות הייטק מחוץ לישראל. "אם מספר גדול מספיק של חברות במגזר הזה יעברו מיקום, פוטנציאל הצמיחה הכלכלי החזק של ישראל עלול להיות בסיכון".
בקרן המטבע מצטטים את ניתוח הסיכונים של בנק ישראל ומסבירים כי הרפורמה עלולה לגרום ל"עלייה בפרמיית הסיכון במדינה המאופיינת בהגדלת פערי התשואות של אג"ח דולר ממשלתי ישראלי ביחס לאג"ח בארה"ב, היחלשות השקל וביצוע חסר של שוק המניות המקומי ביחס לארה"ב ואירופה".
בקרן מדגישים כי "הרבה מההתפתחויות הללו כבר מתרחשות, ואם הן יימשכו, אירועים אלו יגרמו למשקיעים לדרוש פרמיה גבוהה יותר כדי להחזיק בנכסים ישראליים. הגדלת פרמיית הסיכון תגדיל את עלויות המימון של המשק. הדבר יתבטא בהפחתת היקף ההון במשק, פיחות נוסף של השקל והאצה של האינפלציה וירידה בצמיחה בהשקעות הריאליות שתקטין את מלאי ההון במשק ולפיכך את רמת התמ"ג של ישראל". האזהרות של קרן המטבע והשפה שבה היא משתמשת הן חריגות וחריפות יותר מאשר בכל דו"ח אחר, לרבות הדו"ח הראשוני שהתפרסם לפני כמה ימים.