סגור
גדעון סער נאום הצהרה יו"ר יושב ראש הימין הממלכתי פרישה לפרוש ממשלה רחוב דניאל פריש 1 פינה פינת אבן ג
גדעון סער (צילום: עידו ארז)

דעה
האם סער יציל את נתניהו - או את הדמוקרטיה

הצטרפות של גדעון סער לממשלה שמבקשת לפטר את היועמ"שית ולפגוע בדמוקרטיה - תטיל צל כבד על התייצבותו עד כה לצד שלטון החוק; אם לא יצליח לבלום את ההפיכה המשטרית - הוא ייזכר כעסקן סוג ג' שנרתם לסייע בתחזוקת הגרועה בממשלות ישראל

כניסתו של גדעון סער לממשלת נתניהו תיצור תאונה משפטית כפולה. הוא יחבור לקואליציה שמבקשת להשמיד את שתי ציפורי נפשו – היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה והדמוקרטיה הישראלית. סער עלול להצטרף לממשלה שמבקשת לפטר את היועצת שהוא עצמו מינה כשר המשפטים בממשלת השינוי, ולקדם הפיכה משטרית שככל הידוע, הוא נמנה על מתנגדיה החריפים ביותר. בשני עניינים אלה הוא טרם הכריז על שינוי עמדתו.
סער יישב בשולחן הממשלה לצד יריב לוין שמאיים להשמיד את מערכת המשפט ולצד דודי אמסלם שמאיים לשלוח לכלא את היועמ"שית. בשני אלה תומכת כנופיית שרים וח"כים, ביביסטים וכהניסטים שמאכלסת את הרוב הקואליציוני. סער אמנם מיועד לביטחון, אבל אם יש משהו שהוא כן מבין בו זה הסכנה למשפט, לחברה ולדמוקרטיה שצפויה מחבריו החדשים.
הסלאלום שעלול להנחית אותו כחבר בממשלת ההפיכה המשטרית יטיל על סער כתם שהוא לא יינקה ממנו. יטיל צל ענק על התייצבותו עד כה לצד שלטון החוק מול מגדפיו ובוזזיו. וזה, עוד לפני שנכנסנו לאקרובטיקה הפוליטית. לביקורת שלו על הגנצים שחברו לקבינט של נתניהו. לתיעוב העמוק, ההדדי, בינו לבין המנהיג ורעייתו. ה"בגידה" המשפטית היא המהדהדת ביותר במהלך הזה.
לכן, האפשרות הלגיטימית היחידה של סער היא להיכנס לממשלה כשר המשפטים, ומשם להגן על בהרב-מיארה מפני מבקשי נפשה ועל המדינה מפני ההפיכה המשטרית. במשרד הביטחון הוא יחליף שר כשיר ומיומן ממנו בהרבה. במשרד המשפטים הוא יחליף שר שמסכן את המדינה והמשטר. אם נתניהו באמת חפץ לשלם מחיר עבור שירותיו של סער, לפחות שישלם במטבע המשפטי. אבל ממתי נתניהו שוקל את האינטרס האמיתי של המדינה? הוא זקוק לסער כדי להיפטר מגלנט. מלוין והכהניסטים הוא מפחד.
אם סער יצליח כשר, לא חשוב איזה, לבלום את ההפיכה המשטרית, תהא זו חצי נחמה. לפניו היו אלה משה כחלון ובני גנץ שבלמו מתוך הממשלה יוזמות ומזימות נגד מערכת המשפט לאחר שהתנו בכך את חברותם בממשלות נתניהו. עכשיו, הציפייה הזו תוטל לפתחו של סער במידה שיחליט להצטרף. אם לא יתחייב פומבית למשימה הזו, הוא יגמור את הקריירה שלו כעסקן סוג ג' שנרתם לסייע בתחזוקת הגרועה בממשלות ישראל אי פעם והכושל בראשי ממשלתה. והכל כדי להציל את עורו הפוליטי, שסביר להניח שלא יינצל.
רק התייצבות על עקרונותיו המשפטיים, במידה שלא החליף אותם כאמרתו של גראוצ'ו מרקס, תאפשר לסער את הפוזיציה הבלתי אפשרית הזו: גם להיות חבר בממשלה וגם לא לבגוד בדמוקרטיה הישראלית.