סגור

עקב מקרי אלימות: פקחים של חברת דן יישאו מצלמות גוף

בשלב הראשון יישאו את המצלמות כ-95 פקחים בגוש דן בלבד, והציפייה היא להרתיע ולאפשר פתיחת הליכים משפטיים לאחר שהתיעוד יעזור בזיהוי העבריינים. המצלמות יסייעו גם להתמודד עם בעיית ההתחמקות מתשלום של נוסעים, אשר גורמת להפסד של 300 מיליון שקל למשק

החל מיום חמישי הקרוב (5.8.2021) פקחי חברת האוטובוסים דן יישאו על גופם מצלמות. בשלב הראשון יישאו את המצלמות כ-95 פקחים בגוש דן בלבד, כשהמטרה המרכזית של המצלמות היא למנוע מקרי אלימות נגד הפקחים.


בנוסף לכך המצלמות יאפשרו לנהגים להתמודד עם בעיית אי-התיקוף. לפי חברת דן, כ-10% בממוצע מהנוסעים נוהגים להימנע מתשלום, ולפי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית וחברות אחרות כמו אגד, השיעור גבוה יותר ועומד על כ-14%.

1 צפייה בגלריה
אוטובוס חשמלי דן 1
אוטובוס חשמלי דן 1
אוטובוס חשמלי של דן

המצלמות יפתרו את בעיית חוסר הסמכות החוקית של פקחים באוטובוסים, שכן הם לא יכולים לדרוש מנוסעים להזדהות בפניהם במקרה שאלה נתפסים בנסיעה ללא תשלום, אלא רק לבקש להזדהות ולרשום קנס. סוגיות הקשורות לסמכויות המבקרים באוטובוסים נמצאות כבר כמה שנים בדיונים בוועדות בכנסת, אך השיתוק הפוליטי מנע ממהלך זה לצאת לפועל.
בשנת 2019 ערכה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מחקר פנימי, ובו נמצא כי 18% ממשתמשי התחבורה הציבורית בישראל לא "מתקפים" את הכרטיס שלהם בזמן נסיעה באוטובוס.
לפי הערכות הרשות, המצב השתפר מאז, וכיום ממוצע אי-התיקוף נע בין 10% ל-15%, שיעור שמשמעו הפסד של 300 מיליון שקל לקופת המדינה, מפני שלפי המודל העסקי הנהוג בתחבורה הציבורית בישראל, ההכנסות ממכירת כרטיסים מגיעות ישירות לקופת המדינה ולא למפעילי התחבורה.
פקחים מותקפים מדי יום
כמו כן נסיעות התחבורה הציבורית מסובסדות על ידי המדינה, והמכרזים בנויים באופן כזה שלא ייווצר תמריץ למפעילים להתחרות על נוסעים יחידים, אלא לעמוד ביעדים מוגדרים אחרים (תדירות נסיעות, שירות טוב, עמידה בזמנים).
לפי חברת דן, פקחים ונהגים של החברה מתמודדים מדי יום עם מקרי אלימות. ברוב המקרים אין התערבות משטרתית מאחר שהפוגעים נמלטים מהמקום ואין תיעוד. המצלמות החדשות משדרות את התמונות והווידאו למוקד ממוחשב, ובדן מצפים שהדבר ירתיע ויביא למניעה או לפתיחת הליכים משפטיים לאחר שהתיעוד יעזור בזיהוי העבריינים.
יוזמת המצלמות החלה כבר לפני יותר משנה, אך היישום התעכב בשל בעיות טכניות של שידור הצילומים מהמצלמה. בדן לא רצו להסתמך רק על כרטיס הזיכרון בתוך המצלמה. בחברה רצו פתרון מידי שמעביר את התמונות ואת קטעי הווידאו מידית למוקד של החברה, וכך ניתן להגיש תלונה מהירה למשטרה ולא לחכות לצילומים במשך שעות.