סגור
לימודים שביתה בית ספר כיתה ריקה קורונה וירוס
כיתה ריקה. השביתה הסתיימה, העיצומים נמשכים (צילום: שאטרסטוק)

הדיונים התפוצצו וארגון המורים החליט לעבור משביתה לעיצומים

 אחרי יום של דיונים אינטנסיביים ואופטימיות מסוימת המשא ומתן הופסק בלילה. אפילו הזעקת שר החינוך והממונה על השכר לא עזרה. ברקע הפסקת השביתה - התחושה שיותר ויותר מורים נגדה והחשש שהמורים לא יקבלו שכר בחגים

לאחר יום דיונים אינטנסיבי שבו היתה אפילו אופטימיות מסוימת, המשא ומתן בין האוצר לארגון המורים בתיווך מרכז השלטון המקומי התפוצץ אתמול לקראת חצות. שני הצדדים מאשימים את הצד השני. בתגובה החליט ארגון המורים לחזור משביתה לעיצומים של אי מתן ציונים ואי יציאה לטיולים. הארגון מסביר זאת בשעת המלחמה. בפועל נראה שהוא חשש משבירת שביתה המונית. הניסיון של סגן הממונה על השכר אוהד אלקבץ להמשיך את המשא ומתן באמצעות הזעקת שר החינוך יואב קיש והממונה על השכר אפי מלכין לא הביא להמשך השיחות אך תוך הלילה, אבל לא מנע את הפיצוץ.
אבל המשא ומתן התפוצץ סביב פרטים אחרים. בין היתר נראה שארז קיווה לתמורה דולה יותר להתקדמות בנושא החוזים. ברקע הדברים עומד משבר אמון קשה שתרמו לו העבודה ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' האשים את ארז באנטישמיות ואילו ארז כינה את שר חינוך יואב קיש "מריונטה של סמוטריץ'". למרות הפיצוץ החליט המורים להפסיק את השביתה.
ברקע הדברים הפעילות הנמרצת של חוגי ימין בקבוצות המורים ברשת בעד הפרת שביתה ונגד הארגון ותחושת הארגון שהפרת השביתה עלולה להתרחב והוא מאבד את תמיכת הציבור שלו. עוד שיקול היה החגים המתקרבים החשש שהמורים לא קיבלו משכורות לפני החגים וחוסר הטעם להמשיך בשביתה במהלכם. ממילא המועד החדש לשביתה, אם אל יושג הסכם הוא ה-27 באוקטובר יום ראשון שלאחר שמחת תורה. באוצר אומרים שהגישו לארז הצעה טובה לפני הפיצוץ, שכללה הענות לקבות מדרישותיו, וינסו לשכנע אותו לקבל אותה בימים הקרובים. בינתיים המורים ממשיכים בעיצומים ואינם מקיימים פעילות מחוץ לבתי הספר ולא נותנים ציונים.
שר חינוך יואב קיש כתב הבוקר: "במלחמה לא פוגעים במורים ובתלמידים, לא בשביתות ולא בעיצומים". שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר: "טוב שארגון המורים עצר את השביתה, שלא היתה מוצדקת מלכתחילה. בוודאי לא בזמן מלחמה. אפשר להמשיך לנהל מו"מ מבלי לפגוע בתלמידים במורים ובהורים".
יו"ר מועצת התלמידים הנוער רוני קמאי: "לימודים תחת עיצומים זאת לא שגרת לימודים, אי אפשר לצפות מהתלמידים בימים מורכבים אלו ללמוד ולהשקיע בלי לקבל הערכה לימודית". ארגון מובילים שינוי שהוביל את המאבק להפרת שביתה מסר ש"רן ארז מתקפל באישון לילה - וממשיך את הפגיעה במורים ובתלמידים. אנו גאים במורים שבחרו שלא לשתף פעולה עם השביתה וסייעו לארגון לבחור נכון - להניח את נשק השביתה".