סגור
מימין ח"כ ויו"ר ש"ס ינון אזולאי ושר התקשורת שלמה קרעי
מימין: יוזם החוק ויו"ר ש"ס ינון אזולאי, ושר התקשורת שלמה קרעי (צילומים: באדיבות דוברות ש"ס, אלכס קולומויסקי)

ועדת הרבנים קיבלה סמכות מוחלטת על המכשירים הכשרים

לא רק שהמכשירים המחוברים לקווי טלפון כשרים חרדיים מסומנים בקידומת מיוחדת שמזהה אותם, כעת לא יהיה אפשר לנייד את המספר לקו רגיל, ובנוסף ועדת הרבנים תזכה לשלוט במספרים אליהם אפשר להתקשר מהם 

בשבוע שעבר, בזמן שאזרחי ישראל היו מרוכזים בנאום ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס האמריקאי, עבר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית החוק שנותן לעסקנים החרדים שליטה מוחלטת במכשירי הסלולר הכשרים על חשבון הציבור החרדי. הצעת החוק, שהוגשה על ידי ח"כ ינון אזולאי מש"ס, תאפשר לוועדת הרבנים לקבל שליטה באופן כמעט מוחלט ביכולת לחסום מספרים אליהם ניתן לחייג מקווי טלפון כשרים, ולהגביל באופן משמעותי את הגישה של הציבור החרדי למידע המונגש לציבור הרחב כמו מוקדי עזרה לנפגעות ונפגעי אלימות מינית וקווי סיוע ללהט"ב.

החלק העיקרי בחוק הוא האיסור לנייד את המספר הסלולרי, כך שאם אדם רוצה לעבור ממכשיר כשר למסלול אחר, הוא יחויב להחליף מספר טלפון.
החוק מבטל רפורמה שקידם שר התקשורת לשעבר יועז הנדל, שניסה להקל על הציבור החרדי מהשליטה הנרחבת של וועדת הרבנים.

סימון חברתי

בישראל יש היום כ־600 אלף מכשירי טלפון כשרים. הם חלק "הקומה הכשרה" – קידומת שמקבלים קווי הטלפון הכשרים. החוק החדש מונע את האפשרות של הציבור החרדי לנייד את המספר שלהם ובכך מאפשר לממסד החרדי לדעת מי מחזיק במכשיר כשר ומי לא.
על פניו, הפגיעה הישירה של החוק שעבר בשבוע שעבר היא באוכלוסיה החרדית, שמשתמשת במכשירים הכשרים. הצרכן החרדי לא ייהנה מהאפשרות לעבור בין חברות סלולר עם המספר הנייד שלו – והתחרות על הצרכן החרדי נפגעת. עוד פגיעה חמורה שהחוק מייצר היא "סימון" מי חלק מהאוכלוסיה החרדית ומי לא.
מועצת הרבנים - ועדת הרבנים לענייני תקשורת הוקמה ב־2005 כשמטרתה העיקרית היא למנוע גישה מצד הציבור החרדי לאינטרנט ושירותים טכנולוגיים שונים. בוועדה יש חברים מזרמים שונים בחברה החרדית

אך לא רק האוכלוסייה החרדית נפגעת מהמהלך. המכשירים הכשרים מנותקים מאינטרנט והיכולת של המדינה לקדם שירותים דיגיטליים לכלל האזרחים נפגעת כשלאוכלוסיה רחבה, כמו החרדית, נמנעת הגישה לרשת. פרויקט "ישראל דיגיטלית" נועד להעביר שורה של שירותים שהמדינה מספקת לאזרחים בצורה דיגיטלית – בלי תור, במהירות וביעילות. אלא שמאות אלפי לקוחות ללא גישה לאיטרנט ימנעו את ההתקדמות של הפרויקט, שכן המדינה תיאלץ להמשיך לספק את השירותים בצורה הישנה.

מסלול השכרת סלולר תמוה

גם בשוק התקשורת יש ביקורת גדולה על החוק. אחד הסעיפים התמוהים בחוק הוא שחברות תקשורת שיציעו מכשירים סלולרים יחויבו להציע גם מסלול של השכרת מכשירים – עם הגבלות על המחיר וללא התחייבות. על פי החוק החדש, החברות יחויבו להציע מכשיר סלולר להשכרה לתקופה של שנה, כשבסיומה הלקוח יחזיק במכשיר הסלולרי. אלא שלאורך כל השנה, הלקוח יוכל להחזיר את המכשיר כרצונו בכל שלב ולצאת מההסכם, גם במידה והמכשיר ניזוק ולא מאפשר מכירה מחדש. המחיר המקסימלי שהחברות יוכלו לגבות הוא עד 10% יותר מהמחיר שהמכשיר נמכר בו באופן רגיל.
בעיה נוספת שעולה מהעברת החוק היא הדרישה בו כי לאחר שמספר נותק, לא יהיה ניתן להקצות אותו ללקוח אחר במשך תשעה חודשים. זאת בניגוד למספרים אחרים בהם ההגבלה היא לשבועיים בלבד.
כמו כן, החוק דורש מחברות הסלולר לספק הודעה קולית בתקופה זו, בה ייאמר שהמספר נותק ולאחר מכן יוקרא המספר החדש אליו הלקוח עבר – אלא לא רק שלחברות הסלולר אין מידע על לקוחות שעברו לחברות מתחרות, החוק דורש גם מערכת מורכבת ויקרה לפיתוח.