סגור
בית ספר כיתה תלמידים
הלימודים מושבתים (צילום: יריב כץ)

בגלל השביתה: מורי התיכון צפויים לניכוי שכר של 4,900 שקל

הסכום כולל 4,500 שקל בממוצע בשל 7 ימי שביתה ועוד 400 שקל בשל החזרי מקדמות מהשנה שעברה. שני הנושאים אמורים להיות מסודרים בהסכם הקיבוצי – אבל המשא ומתן אינו מתקדם

הניכוי הממוצע למורה בתיכון מהשכר במשכורת ספטמבר, שתשולם לפני החגים, צפוי להיות כ־5,000 שקל ברוטו. זאת, אם לא יושג עד אז הסכם קיבוצי, שיכלול החזרה של ימי השביתה והימנעות מניכוי השכר. ביום שישי נערכה פגישת משא ומתן לאחר נתק של ארבעה ימים, אבל לא הושגה התקדמות. המשא ומתן צפוי להימשך השבוע.
המורים שבתו מ־1 עד ל־8 בספטמבר ובסך הכל שבעה ימי עבודה. השכר הממוצע למורה תיכון הוא כ־16,700 ברוטו. המשמעות היא שהניכוי הממוצע על ימי החופשה צפוי להיות 4,500 שקל. הדבר משתנה בין מורה מתחיל, שלדוגמה משתכר 10,400 שקל וינוכו לו 2,800 שקל, לבין מורה ותיק שמשתכר לדוגמה 20,800 שקל וינוכו לו 5,600 שקל.
נוסף לזה ניכוי של 400 שקל, שיורד למורים מדי חודש בגין מקדמת העלאת השכר מהשנה שעברה, וכך כבר מגיעים לניכוי ממוצע של 4,900 שקל. ההעלאה בוטלה בשל אי־השגת ההסכם הקיבוצי ולכן המורים נדרשים להחזיר את המקדמה של 2,400 שקל בשישה תשלומים. שני סוגי הניכויים אמורים להיות מוסדרים בהסכם קיבוצי כולל, אבל זה עדיין רחוק.
בדרך כלל בסיום שביתות מורים מסכמים על החזרת ימי הלימודים בחופשים, כדי שלא יהיה ניכוי שכר. אלא ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע בחודש שעבר באיגרת למורים, שיעמוד על כך שלא יקבלו שכר. פרקליטת ארגון המורים, עו"ד סיגל פעיל, טוענת שאחת הסיבות העיקריות לאי־השגת הסכם היא הנחישות של סמוטריץ' לקנוס את המורים על ימי השביתה במקום שהתלמידים יקבלו ימי לימודים. באוצר אומרים שבישיבה האחרונה כלל לא הגיעו לדון בנושא זה, משום שהדבר העיקרי שהעסיק את יו"ר ארגון המורים רן ארז הוא הגדלת קרן הרווחה של הארגון.
לאחר ארבעה ימים של נתק במשא ומתן בין האוצר למורים נפגשו הצדדים ביום שישי. לא הושגה התקדמות, אבל גם לא היה פיצוץ וצפויה ישיבה נוספת השבוע. ביום ראשון שעבר התקיימה ישיבת ממושכת של 16 שעות ואף נראה היה שהושג פתרון בנושא השנוי במחלוקת של החוזים האישיים. אבל המשא ומתן התפוצץ בלילה, בין היתר לאחר שארז דרש שהאוצר יחריג את ההסכם מהקפאת השכר הצפויה במשק ב־2025.
בעקבות כישלון המשא ומתן הפתיע ארגון המורים כשהודיע שהוא מפסיק את השביתה, אבל ממשיך בעיצומים של אי־מתן ציונים ואי־יציאה לטיולים. הסיבות העיקריות למעבר לעיצומים הן התחושה שהארגון מאבד את השטח ומתרבות הפרות השביתה וכן החשש שהמורים לא יקבלו משכורות לקראת החגים.