זינוק נוסף בגירעון הממשלתי: קפץ ל-8.1% ביולי
זינוק נוסף בגירעון הממשלתי: קפץ ל-8.1% ביולי
זאת לעומת גירעון של 7.7% ביוני, ותקרה של 6.6% עד לסוף 2024; חישוב האוצר אינו מביא בחשבון את ההוצאות מקרן הפיצויים, ואיתן הגירעון כבר נושק ל-9%
הגירעון הממשלתי עלה ביולי ל-8.1% מהתוצר, בחישוב שנתי, לעומת 7.7% ביוני. תקרת הגירעון לסוף 2024 עומדת על 6.6%. הכנסות המדינה עמדו ביולי על כ-41 מיליארד שקל, וההוצאות על כ-49.5 מיליארד שקל, מה שהביא לגירעון חודשי של כ-8.5 מיליארד שקל.
חישוב הגירעון של האוצר אינו לוקח בחשבון את ההוצאות מקרן הפיצויים. אם מחשבים גם את הוצאות קרן הפיצויים שמגיעות ב-12 החודשים האחרונים ל-15.5 מיליארד שקל, הרי שהגירעון ב-12 החודשים האחרונים נושק כבר ל-9%. יצוין כי לא מדובר בקרן ממשית עם כסף, ולכן מבחינת המדינה היה צורך לגייס חוב כדי להוציא את הכסף הזה.
הוצאות הממשלה זינקו מתחילת השנה ב-32.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והסתכמו ב-350 מיליארד שקל. התכנון המקורי היה להגדיל את התקציב רק ב-12.9%, אלא שהמלחמה טרפה את הקלפים. הוצאות המלחמה בשנה הזו עומדות על 63.5 מיליארד שקל, כלומר, ללא המלחמה, הגידול לעומת התקופה המקבילה הוא רק 8.7% ולא 12.9% כפי שתוכנן (תוצאה ישירה של הקיצוץ בתקציבים אחרים בשל הצורך לממן את המלחמה, ש"ט) .
ההוצאה על המלחמה מאז שפרצה ב-7 באוקטובר מגיעה ל-88.4 מיליארד שקל, וכשמכניסים גם את הוצאות קרן הפיצויים מגיעים ל-104 מיליארד שקל עד כה.
מתחילת השנה הכניסה המדינה כ-288 מיליארד שקל, לעומת כ-269 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של כ-3.1%. כשמתחשבים באינפלציה, מדובר בגידול ריאלי זניח. אך למרות זאת, מדובר בהכנסות גבוהות ממה שחזו בחודשים הראשונים למלחמה. התחזית ביוני 2023 היתה להכנסות של כ-485.5 מיליארד שקל; בעקבות המלחמה, ירדה תחזית ההכנסות לכ-450 מיליארד, ולאחרונה הכלכלן הראשי עידכן אותה ל-465 מיליארד שקל בשל ההתאוששות בגביית המסים. גביית המסים ב-2024 בפועל קצת גבוהה יותר מאשר ב-2023, מאחר שהשנה החלו לחדש את ההפרשות ממס רכישה לקרן הפיצויים - המשמעות היא שרק 20% ממס רכישה נספר בהכנסות המס.
כשיורדים לרכיבי המס, ניתן לראות כי מתחילת השנה, ההכנסות הריאליות ממסים ישירים נותרו כמעט ללא שינוי, ואילו ההכנסות הריאליות ממסים עקיפים עלו ב-2%. זה ביטוי לכך שמנוע מרכזי בעליית תשלומי המס הוא הכסף הרב שבידי האזרחים בשל ההוצאה הממשלתית, מה שמביא לעלייה במיסוי העקיף. בסעיף ניכויים למס הכנסה נרשמה עלייה חדה של כ-14%, אך ברשות המסים מסבירים כי חלק משמעותי מהעלייה הזו קשורה לכך שהמעסיקים החלו לממש את החובה שלהם להפחית שווי של יום הבראה משכר העובדים שלהם. מכל מקום, מגמת השינוי החיובית בגביית המס נמשכת גם ביולי.
העובדה שתקבולי המס החלו שוב לעלות הביאה לכך שלמרות שכעת חוזים כי הצמיחה ב-2024 תהיה נמוכה יותר ותעמוד על 1%-1.5%, הרי שההכנסות לא ייפגעו וממילא הגרעון לא יעלה מעבר ל-6.6%.
על אף שהגירעון בחודש זה הגיע ל-8.1% כאמור, בבנק ישראל ובאוצר משוכנעים שסוף השנה תסתיים בגירעון של 6.6%; זאת מכיוון שהסיבה לגירעון הגבוה כעת היא שבחישוב כלולים אוקטובר-דצמבר 2023 - החודשים הראשונים למלחמה - בהם נרשם גירעון ענק. חודשים אלו צפויים לצאת מהחישוב של גירעון 2024.