פתרון באופק? התקלה בממגורת דגון בדרך לתיקון
פתרון באופק? התקלה בממגורת דגון בדרך לתיקון
חברת גדות, בעזרת חברת נמלי ישראל, איתרה בגרמניה חלק חילוף לחלק התקול. תיקון התקלה צפוי למנוע עלייה משמעותית במחירי המזון
אתמול נחשף ב"כלכליסט" כי אירעה תקלה בממגורת דגון בחיפה, שהובילה לירידת הספק של 70% במסוף הגרעינים המרכזי בישראל. כעת נודע כי חברת גדות, בעזרת חברת נמלי ישראל (חנ"י), איתרה חלק חילוף של המדלה (משאבת התבואה) התקול בגרמניה, וזה צפוי להגיע לארץ באופן מידי. התקלה צפויה להיות מתוקנת בתוך ימים ספורים.
ממידע שהגיע ל"כלכליסט", התקלה, שעדיין לא תוקנה, היתה בווסת הצידוד ("המוח" של המערכת), שנותן פקודות למדלה איך לזוז. בעקבות התקלה הושבת פורק 8, המדלה הראשי של הממגורה, והמשמעות של כך היא שקצב פריקת התבואה צנח מ-2,000 טונות בשעה ל-600 טונות בשעה, 30% מההספק הרגיל.
ממגורת דגון, שמופעלת בשנה האחרונה על ידי חברת גדות, היא מסוף הגרעינים הנמלי המרכזי של מדינת ישראל. בשנת 2021 90% מכלל יבוא הגרעינים של המדינה, כ-3.8 מיליון טון של חיטה, תירס, סויה, שעורה, דורה וכדומה, עברו דרך הממגורה.
אם התקלה לא תתוקן, הדבר עלול להוביל לעליות מחירים משמעותיות של רוב מוצרי המזון בישראל, מפני שהתבואה המגיעה לישראל משמשת גם למזון לבני אדם (גרעיני חיטה לייצור קמח), אך גם למזון בעלי חיים, שעליית המחירים בו תוביל לעליית מחירי הביצים, הבשר והחלב. עליות מחירים אלו יצטרפו לעליות מחירי התבואה הצפויות בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, אחת מיצרניות התבואה הגדולות בעולם. בנוסף, אם אכן תיחתך כניסת הגרעינים ב-70%, הדבר עלול להוביל למחסור מזון של ממש.
התקלה שיקפה את המצב הבעייתי בו אספקת המזון של מדינת ישראל תלויה בתקינותה של מכונה אחת ובמונופול של גדות. ממגורת אשדוד אינה מהווה אלטרנטיבה אמיתית לממגורת דגון. קצב הפריקה בנמל אשדוד אטי בגלל ציוד מיושן, ומשום שממגורת התבואה באשדוד מרוחקת כ-2 קילומטרים מהרציף, ויש להוביל במשאיות את המטען שנפרק.
לאחר שהתגלתה התקלה, החלו החברות השונות האחראיות על הממגורה לזרוק את האחריות אחת על השנייה - חנ"י טענה כי האחריות המלאה רובצת על גדות, ואילו בגדות האשימו את חנ"י ואת החברה הקודמת שהפעילה את הממגורה.