פתיחת טרמינל 1 מתעכבת - ומחיר כרטיסי הטיסה ממריא
פתיחת טרמינל 1 מתעכבת - ומחיר כרטיסי הטיסה ממריא
רשות שדות התעופה משביתה את טרמינל 1 מחשש להפסד של מעל 200 מיליון שקל בשנה בתפעול. אלא שמחירי הטיסות מזנקים ובמשרד התחבורה לא ממהרים: בוחנים לאלץ את רש"ת לפתוח את הטרמינל או לאפשר תשלום מסי נמל מופחתים
משרד התחבורה בוחן את פתיחת טרמינל 1 בנמל התעופה בן גוריון החל מעוד כשבועיים וזאת לאחר שפעילותו הופסקה בעקבות תנועה דלילה של נוסעים מאז תחילת המלחמה באוקטובר, כך נודע ל"כלכליסט". גורם במשרד התחבורה אמר ל"כלכליסט" כי "קיימים סיכויים גבוהים לחידוש פעילות טרמינל 1 החל מ־1 באפריל, גם אם יהיה צורך בכפיית ההחלטה על רשות שדות התעופה".
המאבק סביב טרמינל 1 קיבל תאוצה לאחר שחברת התעופה ריינאייר התלוננה על כך שלא פותחים את טרמינל 1, מה שמייקר את כרטיסי הטיסה שלה. היא ביקשה או לפתוח אותו או להוזיל את מיסי הנמל לתעריף של טרמינל 1. אלא שבמשרד התחבורה נתקלו במשוכות גבוהות.
רשות שדות התעופה מתנגדת לפתיחת טרמינל 1 בנימוק שבמצב תנועת הנוסעים הנוכחית אין הצדקה לכך, שכן עלויות ההפעלה שלו בשנה עומדות על בין 200 ל־300 מיליון שקל. בנוסף, פתיחת טרמינל 1 בזמן שהמלחמה נמשכת עלולה להעמיד את רש"ת לפני מחסור חריף במאבטחים שכן מאות מאנשי האבטחה מגוייסים מאוקטובר לצה"ל. לאלה מתווסף החשש של רש"ת שעם הפעלתו המחודשת של טרמינל 1 עוד ועוד חברות תעופה יבקשו לפעול ממנו וזאת כדי להוזיל את כרטיסי הטיסה לנוסעים בשל מסי הנמל המופחתים.
על רקע הטענות של ריינאייר, שרת התחבורה מירי רגב ניסתה לאפשר לנוסעי חברות הלואו קוסט להמשיך לשלם מסי נמל נמוכים, בגובה התעריף של טרמינל 1, גם אם טיסתם יוצאת מטרמינל 3. רגב הניחה שמהלך כזה יתמרץ את חברות הלואו קוסט לחדש את פעילותן בארץ, להרחיב את ההיצע לנוסעים, לחדש את התחרות שגוועה מאוקטובר ובכך להוריד מחירים. גורמים בסביבתה אמרו ל"כלכליסט" כי הנושא מטופל בידי היועצת המשפטית של המשרד עו"ד יעל כהן וצוותה ושהם סבורים שיש להחיל את השינוי במסגרת הוראת שעה.
גורם במשרד התחבורה אמר כי ההליכים לתיקון החוק באופן שיאפשר תשלום של מסי נמל פחותים בטרמינל 3 לנוסעים שטיסתם היתה אמורה לצאת מלכתחילה מטרמינל 1 — יימשכו בכל מקרה. זאת, כדי להניח תשתית חוקית שעל בסיסה ניתן יהיה להפעיל טיסות לואו קוסט בגובה מסי נמל מופחתים בעתיד. גובה מסי הנמל ששילם נוסע בטרמינל 1 עמד על 11 דולר, גובה מסי הנמל שרש"ת גובה בטרמינל 3 עומד על כמעט פי שלושה - 27 דולר לנוסע.
מנכ"ל המשרד משה בן זקן קיים דיון בנושא בימים האחרונים והשבוע הוא אמור לקיים דיון נוסף, שבמסגרתו תיבחן היתכנות המהלך אל מול היקף הביקושים ותנועת הנוסעים הצפויה בשבועות הקרובים ובמהלך פסח, תקופה שמתאפיינת בגידול משמעותי במספר הישראלים שיוצאים לחו"ל.
סוגית גובה מסי הנמל עומדת כאמור בליבת הטענה של חברת הלואו קוסט האירית ריינאייר, שבדומה לחברות תעופה זרות רבות הפסיקה את פעילותה בארץ עם פרוץ המלחמה. בתחילת פברואר היא שבה לטוס לישראל במתכונת מצומצמת והפעילה קווים לגרמניה, צרפת, איטליה ואוסטריה. אלא שכשבועיים לאחר מכן היא עצרה שוב את פעילותה בארץ בנימוק שסגירת טרמינל 1 מקשה עליה בשל מסי הנמל הגבוהים בטרמינל 3. החברה הודיעה כי תחדש את טיסותיה לישראל רק באוקטובר.
בפברואר היקף הפעילות בישראל של ריינאייר האירית צנח ביותר מ־90% כשהטיסה כ־11.5 אלף נוסעים בלבד, בעוד בפברואר 2023 היא תפסה מעל 8% מכלל נתח הפעילות בנתב"ג כשהטיסה כ־125 אלף נוסעים.
גורמים בענף התעופה ביקרו בשיחות עם "כלכליסט" את הנימוקים של ריינאייר להפסקת פעילותה בישראל על רקע סגירת טרמינל 1. לדבריהם, בין שמדובר בטרמינל 1 ובין שבטרמינל 3 מסי הנמל משולמים בידי הנוסעים ולא על ידי חברת התעופה. אותם גורמים טענו כי במהלך 2023 ריינאייר הוציאה יותר מ־1,700 טיסות מטרמינל 3.
אותם גורמים העריכו כי אפשר שההחלטה של ריינאייר לא קשורה כלל לטרמינל 1 כפי שהיא קשורה למחסור שלה במטוסים. בתחילת השנה היא עדכנה את תחזיותיה כך שהיא תצמצם את מספר הנוסעים שלה בכ־5 מיליון וזאת במסגרת היערכותה מחדש על רקע עיכובים במסירת מטוסים חדשים מבואינג, שבלי קשר נמצאת בימים אלה בלבה של סערה בינלאומית על רקע שורה של תקלות בטיחות קשות.
כיום פועלות בישראל כמה עשרות חברות תעופה זרות אך הן מוציאות ממנה ואליה את טיסותיהן במשורה ובקצב איטי משמעותית מזה שבתקופה שקדמה למלחמה. אתמול נרשמה בנתב"ג תנועה של כ־38 אלף נוסעים בכ־220 טיסות יוצאות ונכנסות. מדובר באחד הימים העמוסים ביותר בנתב"ג מאז תחילת המלחמה בעזה וההתכתשויות המסלימות בהדרגה בין צה"ל לחיזבאללה בצפון.
לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד היקף תנועת הנוסעים בנתב"ג עמד על כ־60-55 אלף איש. בפברואר האחרון נכנסו לישראל כ־345 אלף נוסעים ויצאו ממנה כ־352 אלף נוסעים, כ־55% פחות ממספר הנוסעים בפברואר 2023.
המרוויחה המרכזית מהירידה החדה בהיצע הטיסות לנוסעים הישראלים היא אל על, חברת התעופה הגדולה ביותר שממשיכה לפעול בנתב"ג מתחילת המלחמה והעלתה את מחירי כרטיסי הטיסה שלה במאות אחוזים. אל על טוענת כי העלתה מחירים בכ־5% בלבד וכי נוסעים שפוגשים רמות מחירים גבוהות מזמינים ממנה את טיסותיהם ברגע האחרון. בשבועות האחרונים אל על הציגה שיא ברבעון הרביעי של 2023 עם צמיחה של יותר מ־20% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל של 2022 שהסתכמו לכ־680 מיליון דולר.
הפעילות של טרמינל 1 חודשה באמצע 2022 לאחר שהיה סגור במשך יותר משנתיים בעקבות הידללות תנועת הנוסעים בנתב"ג בשל מגפת הקורונה. ברקע הניסיונות של משרד התחבורה לחדש את הפעילות בטרמינל 1, נתב"ג עובר בימים אלה עבודות הרחבה משמעותיות ובמרכזן הרחבת טרמינל 3 בשליש, וזאת כדי לתמוך בגידול שצפוי במספר הנוסעים שעוברים בו לקראת סוף העשור. חלקו החדש של טרמינל 3 היה מתוכנן להיפתח בקיץ הקרוב אך בשל שיבושים שיצרה המלחמה העבודות יסתיימו רק לקראת סוף השנה.
מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה כי "עם פרוץ המלחמה, ובשל שיקולים שונים ובכללם ירידה בהיקף הנוסעים, שיקולים ביטחוניים וגיוס מסיבי של עובדי הרשות, הושהתה הפעילות בטרמינל 1 וכל הפעילות בנתב"ג הועתקה לטרמינל 3. פתיחת טרמינל 1 מחדש נבחנת באופן עקבי בהתאם לנסיבות".