סגור
ח"כ ולדימיר בליאק 13.3.23
ח"כ ולדימיר בליאק (צילום: יואב דודקביץ)

האופוזיציה: בתקציב 2024 חסרים 40 מיליארד שקל

בשבוע הבא תצביע המליאה על הצעת חוק ממשלתית להגדלת ההוצאה בתקציב 2024 ב-3.357 מיליארד שקל, אולם לדברי ולדימיר בליאק, מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, הסכום שחסר גבוה משמעותית

מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד), טען היום (ב') בישיבה על התקציב הנוסף לשנת 2024 כי מחישובים שערך "בתקציב הנוסף הזה חסרים לפחות 40 מיליארד שקל - כ-20 מיליארד שקל מתוך הסכום הם כספי הסיוע האמריקאי שלא יגיעו השנה לישראל". לדבריו, נתון זה על כך שהסיוע האמריקאי לא יגיע לארץ בשנת התקציב 2024 נמסר בדיון מנציג משרד האוצר.
עוד אמר כי מהשאלות שהציג לנציגי האוצר התברר כי כ-20 מיליארד שקל טרם שולמו כפיצויים לעסקים ולאזרחים שנפגעו במלחמה (כולל באזורים שנכנסו לטווח הירי החל מאתמול) - ב-2024-2023. לגבי הנתון הזה יש לציין כי לא ברור אם כל הפיצויים ישולמו בשנת 2024 ונראה שחלקם יתבצע רק ב-2025 ועדיין לא ברור עד כמה כספי קרן מס רכוש יכסו את הסכום.בליאק הוסיף כי נוסף על כך – "סכום של כ-350 מיליון שקל של ההסכם עם ארגון המורים הוסטו ליעדים אחרים".
בעקבות הנתונים הללו ביקש בליאק מיו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לדרוש מהאוצר למשוך את הצעת התקציב הנוסף, ותוך מספר ימים להכין הצעה חדשה, עם מספרים אמיתיים, שתשקף נאמנה את המציאות". גפני סירב והוועדה צפויה לאשר בימים הקרובים את העלאתה להצבעה בקריאה השנייה והשלישית של הצעת חוק ממשלתית להגדלת ההוצאה בתקציב המדינה לשנת 2024 ב-3.357 מיליארד שקל, לצורך המשך מימון המפונים מהצפון ועוד. מליאת הכנסת זומנה באופן חריג בפגרה לדיון ביום ראשון הקרוב שבסיומו תועלה הצעת החוק להצבעה בקריאה השנייה והשלישית. השרים וחברי הכנסת התבקשו להישאר במשכן עד לשעות הקטנות של הלילה.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) העריך בשבוע שעבר בוועדה כי לקראת סוף שנת 2024 יירד הגרעון בתקציב המדינה מ-8.1% מהתוצר כיום ל-6.6% שהוא יעד הגירעון המעודכן לשנת 2024. בליאק אמר כי "הממשלה ושר האוצר ממשיכים לשקר את הציבור. זה לא יכול להימשך, המחיר הכלכלי כבד מדי".
ח"כ נעמה לזימי (העבודה) אמרה היום בישיבת הוועדה כי "האוצר כעת הודה בדיון שבאופן כמעט ודאי הם יצטרכו להביא תקציב נוסף בפעם השלישית (!) לשנת 2024, בגלל צפי כמעט ודאי שהסיוע האמריקאי לא יגיע השנה. המשמעות היא עוד פארסה של פתיחת תקציב מחדש על כל המשתמע מכך תוך פגיעה קשה וחמורה באמון העולמי בכלכלה הישראלית. המשמעות היא עוד קיצוצים רוחביים, עוד פגיעה בשירותים החיוניים, עוד עליות מחירים ועוד הורדת דירוג. במקום להביא תקציב נוסף אחוד שלוקח בחשבון את כספי הסיוע שלא יגיעו כרגע, ושכולל קיצוץ במשרדים מיותרים וכספים קואליציוניים - סמוטריץ' ממשיך בהתנהלות המופקרת וחסרת העכבות שלו".