סגור
ח"כ אריה דרעי יו"ר שס
ח"כ אריה דרעי, יו"ר ש"ס. הסיוע לנזקקים יינתן באופן שוויוני (צילום: עמית שאבי)

המדינה הודיעה לבג"ץ: סוף לכרטיסי המזון של דרעי, סיוע לנזקקים - רק דרך משרד הרווחה

בעקבות עתירות של חדו"ש והתנועה לאיכות השלטון הודיעה המדינה לבג"ץ כי כרטיסי המזון יחולקו ב-2024 לפי קריטריונים שוויוניים ומ-2025 הסיוע יינתן דרך משרד הרווחה בלבד. בשלב זה עומדים לחלוקה 390 מיליון שקל שהוקפאו בגלל העתירה

סוף לכרטיסי המזון המזוהים עם יו"ר ש"ס אריה דרעי. פרקליטות המדינה הודיעה לבג"ץ כי כרטיסי המזון של דרעי יחולקו בשנת 2024 לפי קריטריונים שוויוניים. החל משנת 2025 לא יחולקו כרטיסי מזון באמצעות משרד הפנים לפי קריטריונים של ארנונה, אלא כל המיזמים של ביטחון תזונתי ירוכזו במשרד הרווחה ויחולקו על פי מבחנים רלבנטיים לביטחון תזונתי. הפרקליטות הודיעה את הדברים בתשובה לעתירות של התנועה לאיכות השלטון ועמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון כנגד המבחנים לכרטיסים שנתפרו לטובת אברכים.
בשלב זה עומדים לחלוקה 390 מיליון שקל, מהם 300 מיליון שקל מתקציב 2024 ו-90 מיליון שקל שנשארו מהשנה שעברה. אחת הטענות נגד חלוקת כרטיסי המזון ב-2023 היתה שמקבלי קצבאות ביטוח לאומי, שצורפו למקבלי כרטיסי מזון, קיבלו ללא כל הצדקה עניינית רק מחצית מהסיוע שניתן לזכאים אחרים. זאת כדי לשמר את ההטבות לחרדים ולאברכים. ועדת המנכ"לים בראשות מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ המליצה שהסכום שנשאר מ-2023 ייועד בראש ובראשונה להשלמת הסיוע למקבלי הקצבאות של הביטוח הלאומי. שאר הסכום יחולק באופן שוויוני.
מתוך 300 מיליון השקלים של 2024 יועברו 90 מיליון שקל למיזם הבטחון התזונתי של משרד הפנים, מה שיגדיל את היקפו בשנה הקרוב מ-26 אלף איש ל-47 אלף. 60 מיליון שקל יוקדשו להגדלת המיזם לכלל האוכלוסיה ועוד 30 מיליון שקל ימוקדו באוכלוסייה הערבית, שקופחה במיוחד בחלוקת כרטיסי המזון. יתר הסכום, 210 מיליון שקל, יחולק באופן שוויוני כאשר זכאי הקצבאות מהביטוח הלאומי יקבלו קצבאות שוות לכל היתר.
החל מ-2025 ירוכזו כלל הפרויקטים למתן סיוע בתחום הביטחון התזונתי במשרד הרווחה, תוך הבהרה של משרד הרווחה כי לא ישתמש במבחני ההכנסה לארנונה שגרמו להעדפה של אוכלוסייה החרדית. שר הפנים משה ארבל הודיע על אימוץ המסקנות. יו"ר המועצה הלאומית לביטחון תזונתי פרופ' רוני סטריאר שהיה מבקר חריף של הכרטיסים, ברך על ההמלצות. על רקע זה מבקשת הפרקליטות מבג"ץ להסיר את צו הביניים המונע את חלוקת הכספים.
ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון עו"ד אריאל ברזילי: "מברך על ההחליטה לבטל את מפעל חלוקת הכסף לחרדים על חשבון הנזקקים. טוב שהמדינה הבינה שאין מקום להשתמש באוכלוסייה החלשה ביותר של נזקקי הביטחון התזונתי ככסות לחלוקת תקציבים בלתי הגונה שנתפרה למידותיה של אוכלוסיית מקורבים למפלגה פוליטית".
סמנכ"לית חדו"ש עו"ד יפעת סולל אמרה: "משמח מאד שהממשלה החליטה סוף סוף לקבוע קריטריונים שוויוניים לחלוקת התקציב שיועד לקידום הביטחון התזונתי. עצוב שנדרשה התערבות בג"ץ. נקווה שאריה דרעי יפעל להעברת תקציב הולם לקידום הביטחון התזונתי גם ב-2025, למרות שלא יוכל להעבירו למקורבים בלבד".
לפי נתוני הביטוח הלאומי, 31% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים מחוסר ביטחון תזונתי. ש"ס קיבלה במסגרת הכספים הקואליציוניים לשנים 2024-2023 סכום של מיליארד שקל לחלוקה בכרטיסי מזון, והתכוונה לחלק אותם בעיקר לפי קריטריון של הנחה של 70% בארנונה, שמעניק עדיפות ברורה למשפחות אברכים. כדי לאפשר את החלוקה, שלטענת העותרים היא מפלה, חולקו הכרטיסים באמצעות משרד הפנים ולא באמצעות המשרד המקצועי שהוא משרד הרווחה, אף שש"ס שולטת בשניהם.
400 מיליון שקל היו מיועדים לחלוקה בחגים של ספטמבר 2023 ו־600 מיליון שקל ב-2024. בעקבות דרישות היועצים המשפטיים והעתירות לבג"ץ נוספו כבר ב־2023 שורה של אוכלוסיות למקבלי הכרטיסים, בהן קשישים מקבלי השלמת הכנסה, מקבלי הבטחת הכנסה מביטוח לאומי ונשים שמקבלות דמי מזונות מביטוח לאומי. אלא שנקבע כי חלק ממקבלי הקצבאות יקבלו רק מחצית מסכום הקצבאות ורק עד 2 ילדים.
השפעת התיקונים היתה מוגבלת. בינואר חשף כלכליסט מסמך של אגף תקציבים שממנו עלה שמשפחות חרדיות קיבלו 30% מהסיוע. מדובר בפי 3.3 מחלקן של המשפחות החרדיות בקרב המשפחות בחוסר ביטחון תזונתי חמור (רעב), שעומד על 9% בלבד. מחישובי כלכליסט עולה שהסיוע הממוצע לתושב במודיעין עילית גבוה פי 9 עד 10 מאשר בערים שתושביהן פונו בשל המלחמה כמו קריית שמונה ושדרות.
בעקבות עתירות חדו"ש והתנועה לאיכות השלטון, בג"ץ הקפיא את 600 מיליון השקלים הנותרים שיועדו ל־2024. במסגרת התקציב המעודכן לשנת 2024 נקבע שתקציב כרטיסי המזון לשנה זו יפחת מ־600 מיליון שקל ל־300 מיליון שקל. מהחלוקה של 2023 נותרו עודפים של 90 מיליון שקל, כך שכרגע עומדים לחלוקה 390 מיליון שקל.