פרשנותהיועמ"שית הוציאה כרטיס צהוב לממשלה
פרשנות
היועמ"שית הוציאה כרטיס צהוב לממשלה
המשנה ליועמ"שית שיגר למזכיר הממשלה מכתב מטעמה בו ביקר את הליך קבלת ההחלטות בישיבות הממשלה. מהעדפת משרתי המילואים בהגרלות מחיר למשתכן ועד הבאת עובדים זרים דרך חברות כוח אדם - גם אם מדובר בהחלטות שמטרתן חיובית, ממשלה לא יכולה להשתמש במשאבי ציבור ללא בחינה מושכלת של כל ההיבטים הנוגעים להן
לאחר הפידבק השלילי של מודי'ס, קיבלנו הבוקר עוד פידבק שלילי לעבודת הממשלה. והפעם, סוג של כרטיס צהוב מבפנים – מכתב של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה ד"ר גיל לימון למזכיר הממשלה יוסי פוקס.
לימון קובע שהממשלה עושה שימוש בסמכויות החריגות שנועדו לשעת חירום בלבד "כדי לעקוף את דרכי העבודה התקינות של הממשלה, או חמור מכך - שהתנהלות זו נועדה כדי להביא לדיון בממשלה הצעות החלטה שלגביהן נקבעה מניעה משפטית".
המכתב מטעם הייעוץ המשפטי נשלח לאחר הצטברות של כמה דוגמות מטרידות. כך למשל, הממשלה אישרה תוספת של עובדים זרים מגורמים פרטיים, למשל לענף הבנייה, מבלי לוודא שההחלטה תכלול את התנאים הדרושים כדי למנוע חשש לסחר בבני אדם. התנאים האלה מעוגנים בהסכמים בין מדינות, וחובה לוודא שיתקיימו גם מול גורמים פרטיים, כדי למנוע מצבים של עבדות מודרנית ושלילת זכויות.
במקרה אחר החליטה הממשלה שמשרתי המילואים יקבלו 25% מהמגרשים של "מחיר למשתכן". החלטה זו, שגורעת כמות נכבדה ממאגר הדירות לכלל הציבור, התקבלה ללא השלמת הבדיקה המקצועית והמשפטית. במקרה נוסף החליט השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להחיל את מערכי האכיפה המועצתיים על כל יישובי העוטף בניגוד לקריטריונים שנקבעו בהחלטת ממשלה קודמת. דוגמה נוספת היא ההחלטה להעביר 50 מיליון שקל לצרכי ביטחון של הרשויות המקומיות דרך משרד הפנים, כאשר צרכי הביטחון ותקצובם אמורים להיכלל בתקציב משרד הביטחון ולא משרד הפנים. את ההחלטה הזו "טירפד" לבסוף האוצר משלא נמצא המקור התקציבי המתאים.
גם אם כל המטרות שגולמו בהחלטות לעיל הן חיוביות, ממשלה לא יכולה להשתמש במשאבי הציבור, לפזרם ולחלקם ללא בחינה מושכלת של ההשלכות, ההיבטים החוקיים, המקורות התקציביים והאילוצים המשפטיים.
בעקיפין, חוזר לכאן הדיון בשאלת הסבירות. לאחר שבג"ץ החליט שלא לשחרר את הממשלה ושריה מחובת הסבירות, מבהירה היועמ"שית לממשלת ישראל שעליה לקבל החלטות סבירות. סבירות, במובן זה שעליהן להתקבל לאחר שקילת כל הרכיבים הרלוונטיים. בלי אלו, קובע המשנה לימון, ההחלטות הן לא רק בלתי סבירות אלא גם בלתי חוקיות: "הבאת החלטות מהותיות לאישור הממשלה, תוך כדי ישיבת הממשלה, בהיעדר תשתית מקצועית ומשפטית מתחייבת, שהובאה מראש בפני השרים, או חמור מכך – כאשר נאמר מראש כי קיימת מניעה משפטית לכך, מנוגדת לעקרון שלטון החוק בעבודת הממשלה. היא בלתי תקינה, ועלולה להביא לתקלות נגזרות ביישומן של החלטות אלה, או לכך שהממשלה תקבל החלטות לא חוקיות".
לימון מוסיף וקובע כי "גם בשעת חירום, קיימת חשיבות בשמירה על תהליכי עבודה תקינים בממשלה", והתוצאה לפיכך היא ש"החלטות הממשלה שהתקבלו בניגוד לעקרונות האמורים צריכות להיות מובאות לדיון מחדש בממשלה, לאחר השלמת עבודת המטה המקצועית והמשפטית הנדרשת".