סגור
מימין גדעון סער בנימין נתניהו יואב גלנט
גדעון סער, בנימין נתניהו ויואב גלנט. ניסיון לבצר את הקואליציה (צילומים: יאיר שגיא עמוס בן גרשום לע"מ שחר יורמן)

פרשנות
סיבוב הפרסה של סער לממשלה עלול להוביל לחוק השתמטות חדש ומזיק יותר

הסקרים הלא מחמיאים שולחים את גדעון סער חזרה לזרועותיו של בנימין נתניהו • הביקורת על ראש הממשלה נעלמה מול הפיתוי לקבל את תפקיד שר הביטחון – גם במחיר של העברת חוק השתמטות, על אף הצורך הביטחוני הדחוף בגיוס חרדים

ראש הממשלה בנימין נתניהו פועל כדי להכניס לקואליציה כשר ביטחון את יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער, יחד עם שלושת הח"כים שלו, כדי להשלים את התבצרותו בשלטון עד הבחירות שאמורות להתקיים באוקטובר 2026, או עד למועד אחר שיהיה נוח לנתניהו. אם המהלך יושלם, נתניהו למעשה יתפוס שתי ציפורים במכה אחת: מחד, הבסיס הקואליציוני יגיע ל־68 מנדטים ובכך לא יהיה תלוי וסחיט בידי יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר (עם 6 מנדטים בלבד) שמרשה לעצמו לעלות להר הבית ולהכריז על מדיניות חדשה. מאידך, הוא ייפטר משר הביטחון יואב גלנט שביניהם זורם דם רע ונראה שחילוקי הדעות ביניהם לא ניתנים לגישור.
מינויו של סער הימני ניצי לשר ביטחון אמור לספק לנתניהו מעין "מטרייה ביטחונית" לעמדותיו לגבי עסקת החטופים, אי־נסיגה מציר פילדלפי, המלחמה בצפון ועוד. בנוסף, החלפת גלנט בסער טובה לנתניהו מפני שהיא עשויה לספק לו כרית ביטחון להעברת חוק השתמטות שייטיב עם המפלגות החרדיות. גלנט דורש חוק גיוס בהסכמה רחבה עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שבאופוזיציה. נתניהו והחרדים מתנגדים לכך בשל התנגדותו של גנץ לחוק ההשתמטות שהוגש ב־2022. אם גלנט יסולק, נתניהו והחרדים יוכלו לקדם חוק כרצונם ללא התנגדויות משמעותיות. בתוך כך, במערכת הפוליטית טוענים כי החרדים ניהלו לאחרונה דיונים עם סער וח"כ זאב אלקין ממפלגתו בדבר חוק השתמטות ש"יחליק לחרדים בגרון".

שר ביטחון שיוכל להקל על החרדים

עם זאת, דוברו של סער הודיע אתמול כי "בניגוד לפרסומים בתקשורת: לא התנהל כל מו״מ על תוכן חוק הגיוס בין סער או מי מטעמו לבין המפלגות החרדיות או כל גורם אחר. ברמה העניינית - עמדת ח״כ סער היתה ונותרה כי כל חקיקה צריכה להיות מבוססת על צורכי צה״ל ומתואמת עם מערכת הביטחון". בין השורות במפלגות החרדיות מבינים שאם סער יקבל אחריות על מערכת הביטחון, הוא יוכל לכופף אותה ולתת להם הקלות. שר ביטחון חדש יוכל לקבוע יעד גיוס פחות שאפתני מ־4,800 אברכים בשנה, עליו הודיע צה"ל לאחרונה. בנוסף, בג"ץ יתקשה לפסול הסדר גיוס שיציע שר הביטחון עצמו.
נזכיר כי רק לפני ארבעה חודשים, ב־15 במאי, סער כתב ברשת X: "אין לנו שום כוונה לעזור לנתניהו בתרגילים פוליטיים כדי לפתור את הבעיות שלו עם המפלגות החרדיות ולכן נצביע נגד חוק הגיוס". עדיין לא ברור מה השתנה ביחסיו עם נתניהו שגרם לו לבצע סיבוב פרסה ולהצטרף לקואליציה.
ההסכם המתגבש עם סער יחזיר אותו לליכוד שעזב בזעם ב־2020. הוא ואלקין צפויים לקבל שיריון ברשימת הליכוד לכנסת הבאה. בינתיים, כל ארבעת ח"כי הימין הממלכתי יקבלו ג'ובים בממשלה: כאמור סער יהיה שר הביטחון, אלקין יהיה שר המופקד על מינהלות צפון ותקומה וחלק ממשרד הבריאות, שרן השכל תהיה סגנית שר של אחד משרי הליכוד וח"כ מישל בוסקילה יקבל ראשות ועדה בכנסת. במקרה כזה הממשלה תמנה 34 שרים ו־6 סגני שרים. עוד במסגרת ההסכם, ח"כי הימין הממלכתי יקבלו שיריונים בליכוד בבחירות הבאות ויתמכו בממשלה עד 2026, כולל בהצבעות על התקציב. מקומות הסיעה בוועדות הכנסת השונות יאוישו על ידי ח"כים מהליכוד.
לפני ההצטרפות לממשלת נתניהו והשיבה המסתמנת לליכוד, סער ניסה להצטרף ל"גוש ימין" שיהווה אלטרנטיבה לנתניהו ויכלול את נפתלי בנט, אביגדור ליברמן ואותו. הגוש לא הוקם או התאחד למפלגה אחת, בין היתר בשל חילוקי דעות על מי יעמוד בראשו. בסקרים האחרונים הימין הממלכתי של סער לא עבר את אחוז החסימה. לפיכך, האופציה הממשית של סער היא להגן על עצמו היא חזרה לליכוד.

שוב הפוגה ביריבות עם נתניהו

בדצמבר 2020, לאחר שהפסיד לנתניהו בבחירות על ראשות הליכוד, סער פרש מהמפלגה תוך הטחת האשמות קשות: "איני יכול לתמוך עוד בממשלה בראשות נתניהו, ואיני יכול להיות חבר הליכוד בראשותו. אני מרגיש שהשיקולים האישיים שלו תופסים מקום מרכזי בקבלת ההחלטות". הוא האשים את הליכוד שהפך למפלגה של "חנופה והתקפלות הדגלים בפולחן אישיות לאדם. אין שום דיון בשאלות של מדיניות, רק תרבות פסולה של הכפשת יריבים פוליטיים". ביוני 2021 הצטרף סער כשר המשפטים לממשלת נפתלי בנט ויאיר לפיד, שנתמכה על ידי רע"מ בראשות מנסור עבאס. סער הוא שמינה את גלי בהרב מיארה ליועצת המשפטית לממשלה - מי שנתניהו ושריו סימנו כאויבת שיש להיפטר ממנה.
מאז שהצטרף לממשלת בנט־לפיד, סער לא חסך בביקורת על נתניהו, הליכוד או הממשלה שהקים. באוגוסט 2022 אמר כי "לא אשב בממשלה עם נתניהו כי הוא מייצג גישה שמסכנת את עתידה של מדינת ישראל. העקרונות שלי לא מאפשרים לי לתמוך במנהיג ששם את טובתו האישית מעל הכל". במאי בשנה שעברה הוא קבע כי "חזרתו של נתניהו לשלטון היא אסון למדינה. אני לא רואה שום אפשרות לשיתוף פעולה איתו, הוא מייצג את ההיפך מכל מה שאנו מאמינים בו".
במהלך 2023 סער יצא נגד מהלכי ההפיכה המשטרית שהובילו נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, ואף הצביע נגדם. כעת, אם יהיה חבר בקואליציה, סער יהיה מחויב לתמוך בלוין. עוד בשנה שעברה, כשנתניהו פיטר את שר הביטחון גלנט, סער כתב: "מעשה של טירוף, המעיד על היעדר מוחלט של שיקול דעת. אין תקדים בתולדות ישראל לשר ביטחון שפוטר בגלל שהתריע, כמתחייב מתפקידו, על סכנה ביטחונית".
ב־11 באוקטובר 2023, כמה ימים לאחר תחילת המלחמה, הצטרף סער לממשלת החירום יחד עם המחנה הממלכתי בראשות בני גנץ. סער, אלקין ויפעת שאשא ביטון מונו כשרים בלי תיק. אז אמר כי טובת המדינה חייבה אותו להניח את היריבויות הפוליטיות בצד. עם זאת, במרץ 2024 סער עזב את הממשלה לאחר שלא צורף לקבינט המלחמה וביקר את "ניווט המערכה" ואת הורדת הלחץ הצבאי.
מעניין יהיה לשמוע את ההסבר החדש של סער בטקס חידוש הנדרים עם נתניהו. אולי שוב יבהיר שבשל המצב הביטחוני הקשה הוא נכנס תחת האלונקה של נתניהו פעם נוספת. כל זאת עד ששוב יעלו ביניהם חילוקי דעות שיובילו לריב הבא.