סגור
פקק בציר 1 בירושלים
פקק בציר 1 בי-ם. הטמעה של מערכות טכנולוגיות תאפשר לצמצם את העומסים בעד 20% (צילום: מיקי אלון)

דעה
הבחירות המקומיות הן ההזדמנות להיחלץ מהפקקים

פקקי התנועה מחמירים והצפיפות גוברת, אבל המדינה ממשיכה לתעדף בניית כבישים על פני יצירת תשתית איכותית של תחבורה ציבורית והטמעת פתרונות טכנולוגיים. הבחירות המקומיות שבפתח הן בדיוק הרגע הנכון להעלות את הנושא על סדר היום בגדול. בעוד 5 שנים כבר יהיה מאוחר מדי

מדינה שלמה עומדת בפקק שלא נגמר, ואין אור בקצה המנהרה. מחד, בניית הערים נמשכת, מה שיביא להגברת הצפיפות, אך מאידך – מעטים מדי הפתרונות התחבורתיים להתמודדות עם המצב החדש.
בזמן שכולנו חווים את הפקקים, המדינה לא מעודדת מספיק את התושבים לוותר על המכונית ולהשתמש בתחבורה ציבורית, וכן אינה מעודדת הטמעת פתרונות טכנולוגיים המסייעים להפחתת העומסים על התשתית הקיימת. האמצעים קיימים ונמצאים ממש בהישג יד, ובמצב הנתון ראוי שהרשויות המקומיות ירימו את הכפפה.
אפשר כבר לראות שלטי בחירות מתנוססים על מרפסות, כולנו כבר מוזמני לחוגי הבית ומתחלקים למחנות בין המועמדים השונים בעירנו. אם המועמדים מחפשים נושא אסטרטגי שמדבר גם ללב הבוחרים, אז הרי להם. תחום התחבורה בישראל נמצא כבר שנים הרחק מאחור. היעדר תוכניות נרחבות, מחסור חמור בתחבורה ציבורית וחוסר מוכנות לאמץ פתרונות תחבורה חכמים הביאו אותנו למצב לבלתי נסבל שבו נסיעה של 5 דקות מתארכת לשעה וחצי.
קחו למשל את אזור קריית אונו, שנמצא בתנופת בנייה אדירה. מחקרים נרחבים הראו שבעוד עשור לא ניתן יהיה להשתמש ברכבים פרטיים בתוך העיר. אנחנו לא מדברים רק על ערים צפופות כמו תל-אביב וירושלים, אנחנו כבר עכשיו נדרשים לפתרונות יצירתיים ברחבי הארץ.
ההתמודדות עם עומסי התנועה בתוך הערים מצריכה יצירתיות, תעוזה ומחייבת לשלב טכנולוגיות חדשות על התשתית הקיימת שיאפשרו לצמצם את עומסי התנועה, ולאפשר להתנייד בתוך העיר בזמנים קצרים. על מנת להכין את הקרקע עבור ראשי הערים בקדנציה הבאה על המדינה לשחרר חסמים ולהקל על הבירוקרטיות שיאפשרו לקדם תוכניות ארוכות טווח, בתוך הערים, ויאפשרו להטמיע טכנולוגיות חכמות שיצמצמו את הפקקים. על המועמדים לראשות העיר להציג תכנית סדורה לטיפול בתחבורה בתוך העיר שרק הולכת להחמיר עם השנים.
יש להסתכל על התמונה הרחבה ולאמץ כל פתרון יצירתי שמפחית עומסים, ולו במעט. באמצעות הטמעת מענה חכם וטכנולוגי לניהול התנועה והרמזורים נוכל להביא לאופטומיזציה של התנועה בתוך הערים, ואף במטרופולינים בכללותם, והכל על בסיס התשתית הקיימת.
הטמעה רחבה של מערכות אלו תאפשר להוריד את גודשי התנועה ולהבטיח צמצום בעומסים בלמעלה מ-20% בממוצע, כפי שנמצא בפיילוטים שנערכו ובניסיונות שבוצעו מחוץ לישראל. הטמעת פתרונות חכמים במטרופולין כולו תביא גם להפחתת זיהום האויר, בתוך הערים ובמרחב כולו. בתוך ישראל מפותחים לא מעט מהפתרונות הטכנולוגיים הללו, ומדובר באבסורד יוצא דופן כשהם לא מיושמים בה כמעט בכלל.
מועמדים שלא יקדמו את תחום התחבורה בתוך העיר ולא יציגו תוכניות ברורות בנושא יגזרו על התושבים עומסי תנועה קשים ופגיעה אנושה באיכות החיים. הצורך לבנות תכנית שתוציא את העיר מהפקק היא לא רשות אלא צורך קריטי שיבטיח את תפקודה של העיר.
בשנים האחרונות הפכו ראשי הערים לדמויות מפתח בנוף הישראלי כשהצליחו לממש את מדיניות הפנים שלהם, גם ברמה הארצית. יש כאן הזדמנות להתחיל את השינוי המיוחל מתוך הערים. הצורך בהטמעת טכנולוגיות יקל על התושבים וישפר באופן משמעותי את איכות חייהם. כמי שמכירים הכי טוב את הרגלי התנועה של התושבים, רק ראשי הערים והרשויות יוכלו להתאים פתרונות תחבורתיים חכמים לצרכים המדויקים שלהם, מה של יאפשר להשלים מהפכה של ממש בתחום ולהשיג תוצאות אמיתיות בשטח.
זיו נוימן הוא מנכ"ל אקסלרייט תנועה חכמה, מקבוצת YSB
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.