בלעדיהכנה למיזוג עתידי עם חברה אחרת? רשות החברות מתכוונת להוריד את הדירוג של חוצה ישראל
בלעדי
הכנה למיזוג עתידי עם חברה אחרת? רשות החברות מתכוונת להוריד את הדירוג של חוצה ישראל
דירוג החברות הממשלתיות נקבע בעיקר לפי אופי הפעילות של כל חברה והיקפה וקובע, בין היתר, את רמות שכר הבכירים בחברה. דיון בדירוג של חברת חוצה ישראל נדחה לבקשת המנכ"ל, על מנת לאפשר לרוני מילוא להיכנס לתפקיד היו"ר
ברשות החברות הממשלתיות מעוניינים להוריד את הדירוג של חברת חוצה ישראל ברמה אחת, מ־8 ל־7, כך נודע ל"כלכליסט".
דירוג החברות משפיע על מעמד החברה, שכר בכיריה, ובחברות בדירוג 7 אין יו"ר דירקטוריון פעיל. בשבוע שעבר היה אמור להתקיים ברשות החברות דיון בנוגע לדירוג החברה, אך זה נדחה ברגע האחרון לבקשת מנכ"ל חוצה ישראל דן שנבך. בינתיים גם מונתה בשבוע שעבר מנהלת חדשה לרשות החברות, מיכל רוזנבוים.
נכון להיום, חברת חוצה ישראל נמצאת בדירוג 8, יחד עם חברות תחבורה אחרות כמו נתיבי איילון וחברת המטענים של הרכבת. חברת נתיבי ישראל (נת"י), חברת נת"ע, נמל אשדוד, נמל חיפה וחברת נמלי ישראל נמצאות בדירוג 9 ואילו רכבת ישראל נמצאת בדירוג 10. המשמעות של הורדת הדירוג של חוצה ישראל תתבטא באופן רשמי בהורדת שכר הבכירים בכ־7%, מ־38.8 אלף שקל ברוטו בחודש ל־36.3 אלף שקל, ובכך שיו"ר החברה המיועד רוני מילוא לא יתפקד כיו"ר דירקטוריון פעיל ולא יקבל שכר חודשי אלא רק שכר על ישיבות דירקטוריון. הדבר גם יפגע במעמדה של החברה ויקשה עליה לקבל פרויקטי תשתית נוספים.
לא מובילה באף תחום
דירוג החברות הממשלתיות, או בשמו הרשמי "רמת סיווג", מושפע מכמה קריטריונים שנקבעו על ידי רשות החברות הממשלתיות. הקריטריונים כוללים פרמטרים קשיחים כמו היקף המאזן, ההכנסות, מספר העובדים, רווח נקי, השקעות והשכלת העובדים, אך גם פרמטרים רכים יותר כמו שיקול דעת ועדת הסיווג.
ברשות החברות לא מסתירים את העובדה שהם אינם מרוצים מאופן תפקודה של חוצה ישראל ומביעים ספק בנחיצותה כחברה עצמאית. ברשות מאמינים שחברות תשתיות התחבורה השונות צריכות להתמחות בתחומים ספציפיים, וחוצה ישראל, שהחלה כחברת כבישי אגרה, הפכה עם השנים לחברה שפועלת במגוון תחומים ולמעשה לא מובילה אף אחד מהם. בדו"ח החברות הממשלתיות מאוקטובר 2021 חוצה ישראל כלל לא הופיעה, מה שמרמז על מעמדה המינורי של החברה בקרב מקבלי ההחלטות לעומת מקבילותיה.
גורמים ברשות החברות טענו אז כי ייתכן שיש לשקול מחדש את עתידן של חברות התחבורה הממשלתיות, ולבחון האם באמת כולן נחוצות מפני שהרבה מהן עוסקות בתחומים חופפים. אחת התוכניות שביקשו לקדם ברשות החברות היתה מיזוג בין חוצה ישראל לבין נתיבי איילון, אך מיזוג זה בינתיים לא נמצא על הפרק.
הדיון על הורדת הדירוג של החברה היה אמור להיערך ביום רביעי בשבוע שעבר, אך זה נדחה למועד לא ידוע בעקבות מכתב ששלח מנכ"ל החברה. שנבך ביקש ממנכ"ל האוצר ששימש כממלא מקום מנהל רשות החברות, רם בלינקוב, לדחות את הישיבה בעקבות כניסתו הצפויה של מילוא לתפקיד יו"ר החברה - מילוא מונה לדירקטור אך אמור להתמנות ליו"ר רק בסוף החודש. שנבך כתב כי "עקב החשיבות הרבה להחלטת ועדת הסיווג, אבקשך לאפשר את קיום הישיבה במועד שבו מילוא ייכנס לתפקידו כיו"ר החברה, ויכיר את פועלה".
שילשה את מצבת העובדים
בשנים האחרונות החברה הרחיבה את פעילותה מעיסוק בכבישי אגרה (כביש 6 ומנהרות הכרמל) לעיסוק בפרויקטי תשתית שונים כמו סלילת כבישים ומסילות רכבת, ונבחרה גם להוביל את פרויקט המיליארדים של הרכבת הקלה נופית שבין חיפה לנצרת. כמו כן, מאז 2016 החברה שילשה את מצבת העובדים מ־33 לכ־100 עובדים והגדילה פי חמישה את מחזור הפעילות שלה. צבר הפרויקטים בתוכנית העבודה של החברה עלה מ־25 מיליארד שקל ב־2019 ל־30 מיליארד שקל בינואר 2021. תקציבה השנה יעמוד על 1.7 מיליארד שקל, ובשנה הבאה על 1.97 מיליארד שקל.
בחוצה ישראל סירבו להגיב. מרשות החברות נמסר: "ועדת הסיווג מבצעת באופן שוטף בדיקה ועדכון של סיווג החברות. חוצה ישראל היא אחת החברות שסיווגן נבחן, אך טרם התקיים דיון בוועדה. לכשיתקיים, תוצג עמדת הרשות שמבוססת על מדדים אובייקטיביים ושקופים הנותנים ביטוי לפעילות החברה".