חוק ההסדריםהרפורמות בענף הרכב: ממס נסועה ועד חישוב מחודש של מס הקנייה על כלי רכב חדשים
חוק ההסדרים
הרפורמות בענף הרכב: ממס נסועה ועד חישוב מחודש של מס הקנייה על כלי רכב חדשים
טיוטת חוק ההסדרים כוללת התייחסות נרחבת לרפורמות שישפיעו עמוקות על ענף הרכב. בין היתר, מתכנן האוצר לקבוע לכל יבואן רכב יעד פליטות מזהמים במסגרת נוסחת חישוב מס הקנייה על מכוניות חדשות ולהקים ועדה שתבחן הטלת מס נסועה על כלי רכב חשמליים
אתמול (ב') פורסם ב"כלכליסט" כי בחוק ההסדרים יבוצעו כ-30 רפורמות. אחת המעניינות שבהן נוגעת ל"בחינת מדיניות מס כוללת לאור כניסת רכבים חשמליים לשוק". משפט זה כולל בתוכו השפעות נרחבות על ענף הרכב הישראלי - על האופן שבו מחושב מס הקניה על מכוניות חדשות וגם על האופן בו יוטל מס חדש: מס נסועה, כלומר מס על נהגים אשר יחושב בהתאם לכמה הקילומטרים שנסעו. חלק מן הנושאים הללו אינם חדשים: הם עלו - וגם נפלו בנוסחים קודמים של חוק ההסדרים.
ראשית, אופן חישוב מס הקנייה על מכוניות חדשות: בסבב הקודם של הדיונים על חוק ההסדרים נפלה היוזמה לקבוע ליבואני הרכב בישראל ממוצע פליטת מזהמים. בסבב הנוכחי נושא זה שב ועולה כאחד מיעדי חוק ההסדרים. מכסת פליטות מזהמים היא שיטה אשר מגיעה מאירופה, שם נקבע כי כל יצרן רכב יכול למכור אילו מכוניות שיחפוץ ובלבד שיעמוד בממוצע פליטת זיהום (95 גרם של פחמן דו חמצני). כלומר יצרן רכב יכול למכור למשל מכונית מזהמת אבל הוא חייב גם למכור מכוניות נקיות כדי שיחזירו את ממוצע הפליטות בחזרה ל-95 גרם.
התכנית אשר נחשפה ב"כלכליסט" מיועדת לדיון מחודש של וועדה בה יהיו חברים נציגי משרד האוצר, התחבורה, איכות סביבה ומשרדים נוספים. בפועל תכנית כזאת, אשר מסתמכת על עקרונות החוק האירופי עשויה בעתיד לגרום ליבואני רכב שאינם מייבאים רכב חשמלי פשוט להיכחד, או "לקנות" נקודות זיכוי מיבואני רכב אחרים.
סעיף נוסף וחשוב לא פחות נוגע ל"הקמת צוות משנה לעניין מס נסועה לרכבים" ובו מופיע המשפט המעניין: "קביעת מס נסועה על השימוש בכלי רכב שאינם משלמים את מלוא העלות באמצעות מיסוי אחר".
משפט מעורפל זה נוגע בפועל רק לסוג אחד של כלי רכב ש"אינם משלמים מיסוי אחר" – רכבים חשמליים שאינם מכניסים כסף לקופת המדינה ממיסוי על דלק. המס, לפי העקרונות אשר מתפרסמים, הוא מס נסועה לכל דבר ויגבה לפי הנוסח "באגורות לקילומטרים".
בהיבט זה נזכיר כי לא זו בלבד שבישראל (ולמעשה ברוב מדינות העולם) רכבים חשמלים הם מלכתחילה יקרים. מחיריהם רק עולים בגלל מחסור בחומרי גלם - אבל בישראל כבר בשנה הבאה מס הקנייה עליהם יעלה. כלומר, בהנחה שסעיף זה יעבור בעתיד, אם וכאשר, רכישת רכב חשמלי בישראל תהפוך ל"חוויה" יקרה לא רק בעת התשלום בסוכנות אלא גם במהלך הנסיעה.