סגור
קו מטרו M2 פתח תקוה תל אביב נתע
הדמיית המטרו. הדיונים מתקיימים בעצלתיים (צילום: נת"ע)

מסתמן: חוק המטרו לא יעבור במושב הקיץ

חוק המטרו אמור לייצר את התשתית החוקית שתאפשר את הקמת הפרויקט הגדול והיקר ביותר בישראל — רכבת תחתית בגוש דן רבתי, בכ־150 מיליארד שקל. הממשלה הקודמת ניסתה לקדם אותו, אך כשלה בלהעביר אותו בקריאה שנייה ושלישית לפני שהכנסת פוזרה. כעת קיים חשש שנזכה לשידור חוזר

סדר היום של ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת כבר כמעט מלא עד לסוף כנס הקיץ ב־30 ביולי. הוועדה, בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), תדון בנושאים ראויים, בין אם מדובר בהצעת חוק הדיור הציבורי, קרן הניקיון או הכרה ביישובים הבלתי חוקיים בנגב. למרות שנקבעו כבר יותר מ־10 דיונים בנושאים שונים, ישנו חוק אחד שהוועדה לא הקדישה לו אפילו דיון אחד ביולי — חוק המטרו.
חוק המטרו אמור לייצר את התשתית החוקית שתאפשר את הקמת הפרויקט הגדול והיקר ביותר בישראל — רכבת תחתית בגוש דן רבתי, בכ־150 מיליארד שקל. הממשלה הקודמת ניסתה לקדם אותו, אך כשלה בלהעביר אותו בקריאה שנייה ושלישית במליאה מפני שהקואליציה התפרקה והכנסת פוזרה. יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר דווקא נחשב לתומך של פרויקט המטרו, אך נכון לעכשיו הוועדה בראשותו מתנהלת בעצלתיים בקשר לחוק — והחשש המרכזי הוא שנזכה לשידור חוזר והחוק שוב לא יעבור.
בהסכמים הקואליציוניים נכתב כי "הממשלה תתמוך בקידום פרויקט המטרו, בין היתר קידום חוק המטרו אשר יקנה לממשלה ולגופי הביצוע כלים נדרשים לטובת הפרויקט ביעדי לו"ז ותקציב". נכון לעכשיו, משרד התחבורה בראשות השרה מירי רגב לא מקדם את הפרויקט ואף מסתייג ממנו, וכרגע המשרד הממשלתי היחיד שדוחף לקידומו הוא משרד האוצר. נזקי הגודש בכבישים מוערכים היום ב־40 מיליארד שקל בשנה, והמטרו צפוי לצמצם את הנזק הזה וכל עיכוב בהקמת הפרויקט מובילה לאובדן תוצר של עשרות מיליארדים למשק.
לדברי ח"כ אשר, "חוק המטרו הוא חוק חשוב ברמה לאומית והוועדה פועלת לקדמו בכל הכוח. קיימנו מספר דיונים בנושא. המטרה שלנו היא לטייב את החוק ואת קידום המטרו, לשם כך התקיימו ישיבות עבודה גם מחוץ לדיוני הוועדה ומתנהלים שיחות מול משרד האוצר במספר נושאים הקשורים לחוק. אני מקווה כי נוכל לברך על המוגמר בהקדם.