פרשנותליברמן אחד מקדם תשתיות וליברמן אחר יוצר כאוס
פרשנות
ליברמן אחד מקדם תשתיות וליברמן אחר יוצר כאוס
מאז ששר האוצר מינה את מיכל רוזנבוים לתפקיד מנהלת רשות החברות, פקד גל עזיבות של בכירים את הרשות, והחלו להיווצר משברים בכמה מהחברות הממשלתיות החשובות במשק, בהן רכבת ישראל
כמו כל הפוליטיקאים בישראל, שר האוצר אביגדור ליברמן החל בשבועות האחרונים בקמפיין בחירות. הקמפיין החדש שלו מעניין, כי הוא שם במרכזו תחום שנהוג לומר ש"אין לו לובי" — השקעה בתשתיות.
בין השאר ליברמן הציג את עצמו כמי שנלחם להעלות את חוק המטרו, כי המטרו "בא להתמודד בצורה המשמעותית ביותר עם בעיות הפקקים וייתן מענה לאתגרי הדיור והתעסוקה בישראל". ליברמן התגאה גם בהפרטת נמל חיפה "שתגביר את התחרות בנמלים ותיתן מענה לאתגרי יוקר המחיה", והכריז כי יש לסלול "כביש ומסילה חוצי מזרח תיכון" שייצרו שוק משותף למדינות האיזור, מישראל עד סעודיה ובחריין.
מצד אחד, הקמפיין של ליברמן מבורך, וטוב שיש מי שקורא במהלך הבחירות להגדיל את ההשקעה הציבורית בפרויקטים שיעודדו צמיחה, יגדילו את הפריון במשק וייתנו מענה לאתגרים כמו משבר האקלים שישראל צפויה להתמודד איתו בשנים הקרובות. בנוסף, ליברמן יכול להתגאות כי האוצר תחתיו אכן דחף לתיקצוב של פרויקטי תשתית בתחבורה ובתחומים אחרים. אבל זה הצד המחמיא של המשוואה.
מהצד השני, תחת אחריותו של ליברמן נמצא אחד מהגופים הממשלתיים החשובים ביותר בכל הקשור לפיתוח תשתיות: רשות החברות. מאז שמינה ליברמן את מיכל רוזנבוים לתפקיד מנהלת רשות החברות פקד גל עזיבות של בכירים את הרשות, והחלו להיווצר משברים בכמה מהחברות הממשלתיות החשובות במשק.
האירוע המשמעותי הראשון היה קרב המינויים בחברת החשמל, שהוביל לכך שהחברה הממשלתית, אולי החשובה בישראל מתנהלת כיום בלי יו"ר ומנכ"ל קבוע, וכל זה מתרחש בזמן משבר אנרגיה חסר תקדים שפוקד את העולם ומוביל לחוסר ודאות ועליית מחירים.
אבל זה לא נעצר בחברת החשמל, כי מעט לאחר מכן רשות החברות נתנה אור ירוק להדחת מנכ"ל נמל אשדוד, וגם צעד זה התרחש בזמן שהנמל מתמודד עם משבר שרשרת האספקה הגלובלי והפקק בנמלים. כעת ברשות החברות מתכוונים לאפשר לדירקטוריון הרכבת לפטר את מנכ"ל החברה, מנהל מקצועי שיש כלפיו קונצנזוס מקיר לקיר על כך שהוביל לשדרוג משמעותי בפיתוח תשתיות הרכבת בזמן קצר.
בעבר הנהלת רשות החברות מנעה הדחות כאלו, אך כעת נדמה כי גחמות של יו"רים שמונו עקב שיקולים פוליטיים חשובות יותר למנהלת הרשות מאשר האינטרס הציבורי וכלכלת ישראל. השר האחראי ליברמן, מדבר על החשיבות שבהשקעה בתשתיות. אך אי אפשר ביד אחת לבנות ולתקצב פרויקטים וביד השנייה לחולל כאוס בחברות שמנהלות אותם. מניעת פיטורי מנכ"ל הרכבת תעמיד אותו עכשיו במבחן: האם הוא באמת שם את האינטרס הציבורי לפני הפוליטיקה הקטנה.