סגור
אברהם מנלה
אברהם מנלה מנכ"ל חברה קדישא תל אביב (צילום: רונן מחלב)

מנכ"ל חברה קדישא ת"א אברהם מנלה ואיש העסקים יוסי פרי נחקרו בחשד לביצוע עבירות סביבתיות

השניים נחקרו בגין השלכת 380 אלף טונות של פסולת בשטח פתוח בגלילות בין השנים 2017 עד 2020. במוקד הפרשה: שטח פתוח בגלילות, הנמצא בבעלות חברה קדישא ואמור היה לשמש לקבורה, אך ייעודו שונה למגורים והושכר על ידי החברה לפרי


המשטרה חקרה השבוע את אברהם מנלה, מנכ"ל חברה קדישא תל אביב, ויוסי פרי, איש עסקים מהרצליה, לצד חשוד נוסף, בגין השלכת 380 אלף טונות של פסולת בשטח פתוח בגלילות במהלך השנים 2017-2020. כך הותר היום (יום ו׳) לפרסום. השלושה שוחררו בתום החקירה.
מדובר בפרשייה ארוכת שנים, שבבסיסה שטח באזור גלילות שבצפון תל אביב, הנמצא בבעלות חברה קדישא. בשנות השמונים, טרם הוקם במקום בית עלמין, שונה ייעוד הקרקע כך שניתן יהיה לבנות עליו בנייני מגורים, אולם השטח נותר עד היום בבעלות חברה קדישא. לאורך השנים, היא השכירה אותו לפרי.
ב-2006 הטיל המשרד להגנת הסביבה צו ניקוי על חברה קדישא, לאחר שבשטח הצטברה פסולת רבה. פרי נשכר להליך הניקוי, ושילם לחברה קדישא עבור אחזקה בקרקע. במהלך השנים, היא הושכרה לסוחרי משנה.
המשרד להגנת הסביבה הודיע השבוע כי השניים ואדם נוסף נחקרו בגין השלכת 380 אלף טונות של פסולת בשטח פתוח במהלך השנים 2017-2020. על-פי החשד, חברת קדישא שהייתה הבעלים הרשומים על-פי הפקעה של שטח המצוי מצפון לשכונת רמת אביב, השכירה לאיש העסקים את השטח לפעילות עסקית בתחום הפסולת. בד בבד, איש העסקים השכיר שטח שבחזקתו במחלף הסירה לחברה להפעלת תחנת מעבר.
לפי הודעת המשרד להגנת הסביבה, מחומרי החקירה עולה כי איש העסקים "קנה" כ-380,000 טונות פסולת בעלות מוערכת של מיליוני שקלים והטמין אותה בשטח בגלילות. על פי החשד, "קנה" אותו איש עסקים מעצמו פסולת אותה השליך בגלילות בטענות שונות. כך למעשה, הוא שילם, על פי החשד, מיליוני שקלים, אותם הוא לכאורה קיבל חזרה בתור דמי שכירות. בנוסף, בשטח בגלילות שנוצר כתוצאה מהשלכות הפסולת, הרוויח החשוד, על פי החשד, הון עתק מהשכרת השטחים לצדדים שלישיים. על פי החשד מדובר בעבירות סביבתיות שבוצעו מתוך מניעים כלכליים.
בשלב זה עדיין לא ברור מהם כיווני החקירה החדשים בנושא, שכן לאורך שנים הגיעה הפרשה לבתי המשפט. בשנת 2020 הוציא המשרד להגנת הסביבה צו המחייב את מנלה ופרי לנקות את השטח, הנמצא מדרום מזרח לצומת גלילות. פרי ערער על כך, וטען כי המדינה עצמה מנעה ממנו לנקות את השטח. בית המשפט ביטל את חיובו של מנלה בנושא וטען כי הצו הוצא נגדו בחוסר סמכות.
בין היתר, כתב השופט על התנהלות המדינה כי ״הפנייה לחברה קדישא בדרישה שתנקה את השטח כאילו יוסי פרי עזב אותו והצגת הדברים ככאלו בדיונים בפנים, ומאוחר יותר פנייה לבית המשפט בתהליך אחר בטענה שיוסי פרי לא פינה את השטח, הייתה הפרה חמורה של חובת ההגינות של הרשות״. המדינה ערערה על כך, וערעורה נדחה.
מחברת קדישא נמסר השבוע: "לאחר שבתי המשפט קבעו באחרונה, בשתי ערכאות שונות, כי לא נפל רבב בהתנהלות חברה קדישא ולחברה אין קשר כלשהו להשלכת פסולת וכי המשרד להגנת הסביבה פעל בחוסר תום לב ו'בחוסר הגינות הזועק לשמיים' בוחר המשרד לפתוח במסע שקרים והשמצות שאין לו שום קשר למציאות. חברה קדישא תמשיך לפעול על פי החוק ועל פי כל דין, ותמשיך לשרת את הציבור בנאמנות ובמסירות".