חנ"י מקדמת מהלך שעשוי להוביל להעברת רציף לידי נמל אשדוד - רשות החברות מתנגדת
חנ"י מקדמת מהלך שעשוי להוביל להעברת רציף לידי נמל אשדוד - רשות החברות מתנגדת
חברת נמלי ישראל פרסמה בקשה לקבלת מידע לשימוש ברציף המשתרע על פני 60 דונם בצפון נמל אשדוד, שאינו פעיל כיום. המהלך נעשה למרות התנגדות רשות החברות, שחוששת שיוביל להעברת הרציף לידי נמל אשדוד הממשלתי, שנחשב ללא יעיל. לטענת הרשות, התפוקה הנמוכה של נמל אשדוד כבר גורמת להפסד משקי של יותר ממיליארד שקל בשנה
חברת נמלי ישראל (חנ"י) פרסמה היום (ה') הליך בקשה לקבלת מידע (RFI) מכלל הגופים במשק, לצורך שימוש והפעלת רציף 25 בתחום נמל אשדוד. הפרסום מגיע למרות התנגדות רשות החברות הממשלתיות והעומד בראשה רועי כחלון, שלפני כשבועיים וחצי ביקש למנוע את פרסום ה-RFI מתוך חשש שהדבר יוביל לכך שהפעלת הרציף תעבור לידי נמל אשדוד הממשלתי שנחשב ללא יעיל, וניסה לערב בעניין גם את רשות התחרות.
במכתב ששלחה רשות החברות לפני שבועיים וחצי לרשות התחרות נכתב כי רציף 25 הוא "נכס אסטרטגי שיכול להיות מופעל באופן עצמאי ולסייע באופן ניכר להרחבת התחרות הנמלית", ולכן ראוי להשקיע בו ולהשמיש אותו במקום להעביר אותו לחברת נמל אשדוד, שם הוא ישמש כשטח אחסון. באותו מכתב נטען כי חברת נמל אשדוד מחזיקה בשטח הנמלי הגדול ביותר, כ־2,000 דונם, לעומת כ־700 דונם של הנמלים החדשים ו־300 דונם של נמל מספנות ישראל. אלא שהתפוקה ליחידת מקרקעין של נמל אשדוד היא הנמוכה מבין כלל הנמלים בארץ, ולהערכת הרשות השפעות מצטברות אלו מביאות ל"הפסד משקי של מעל מיליארד שקל בשנה".
רשות החברות בוחנת בימים אלו גם את הליך מינוי המנכ"ל החדש של חנ"י פינו צרויה, וזאת לאחר שצרויה נטול הניסיון בתחום הנמלים ניצח את ממלא מקום המנכ"ל טיקו גדות במירוץ לתפקיד בתמיכת יו"ר חנ"י עוזי יצחקי שמסיים קדנציה בעוד חודש.
ההחלטה לפרסם את ה-RFI לרציף 25 היא חלק מהתוכנית לאסדרת תחום הנמלים עליה עובדים משרדי התחבורה והאוצר יחד עם רשות החברות. רציף 25, הממוקם בחלקו הצפוני של נמל אשדוד, בשטח של כ־60 דונם ואורך של כ־350 מטר, הוא שטח שאינו בשימוש כיום, ועומד במרכז מחלוקת בין הגופים הממשלתיים. משרדי התחבורה והאוצר מוכנים להעביר את רציף 25 לידי נמל אשדוד באופן זמני כחלק מתוכנית אסדרת השוק, כאשר שם סבורים כי מדובר במחיר זניח לעומת החשיבות המשקית של קידום האסדרה שתוביל להגברת התחרות והתפוקה בכלל הנמלים.
בהודעה שפרסמה היום חנ"י נכתב כי "במסגרת מדיניות שיפור רמת השירות בנמלי הים, חברת נמלי ישראל פרסמה היום הליך בקשה לקבלת מידע (RFI) לצורך שימוש והפעלת רציף 25, המהווה חלק משטחי חברת נמלי ישראל בתחום נמל אשדוד. הפנייה לקבלת מידע מיועדת לכלל הגופים במשק, ובפרט לגופים העוסקים בייבוא ו/או ייצוא חומרים כימיקלים, גופים העוסקים בפריקה וטעינה של מטענים, לרבות חומרי גלם, מתכות, צנרות, ברזל, תבואה; גופים העוסקים בתחום המספנות; גופים העוסקים במתקני תדלוק/גז; מתקני תחבורה יבשתית ועוד.
"רציף 25, אשר ממוקם בחלקו הצפוני של נמל אשדוד, כולל שטח עורפי של כ-60 דונם ואורך רציף של כ-350 מטר, והוא אינו נמצא בשימוש היום. מטרת ההליך הינה לבחון את האפשרות להקצאת השטח כולו או חלק ממנו לטובת שימושים נמליים בלבד, תוך הבטחת מיצוי הפוטנציאל התפעולי והמסחרי בשטח זה". תגובת רשות החברות ורשות התחרות טרם התקבלו.