תושבי חדרה יוצאים למאבק: "העיר הפכה לפח הזבל של המדינה"
תושבי חדרה יוצאים למאבק: "העיר הפכה לפח הזבל של המדינה"
התושבים מתנגדים להרחבת תחנת הכוח של OPC שבשליטת עידן עופר. טוענים: התחנה תפגע באיכות החיים ותגרום לעלייה בזיהום האוויר ולמפגעי רעש. OPC: "לא תהיה השפעה שלילית על הסביבה"
איגוד ערים שרון כרמל ומאות מתושבי האיזור הגישו לות"ל (הועדה לתשתיות לאומיות) התנגדויות להרחבת תחנת הכוח של OPC, שבשליטת עידן עופר, בחדרה. התושבים טוענים כי הרחבת התחנה תגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים ובאיכות הסביבה ולעלייה ניכרת בזיהום האוויר ומפגעי רעש. כמו כן טוענים התושבים כי אין צורך ממשי בתחנת כוח נוספת.
ללא קשר לפרויקט תחנת הכוח בחדרה, עולה על הפרק בימים אלו פרויקט תשתית נוסף שיש כוונה לבחון את הצבתו בחדרה, והפעם בקשר לפינוי בזן. בוועדת המנכ"לים שדנה בעתיד מפרץ חיפה סבורים כי יש להיערך למציאת פתרונות חלופיים ליבוא ואחסון של גז בישול (שרובו מיוצר כיום על ידי בזן) וכן לטיפול בקונדנסט שמגיע מאסדת הגז הטבעי לוויתן וכיום מטופל בבתי הזיקוק במפרץ חיפה.
אחד הפתרונות הנבחנים הוא העברת הקונדנסט ליצוא דרך הנמל בחדרה. כיום הקונדנסט מאסדת תמר מגיע לבתי הזיקוק באשדוד, ואילו מלוויתן הוא מגיע באמצעות צינור למפרץ חיפה. בזן לא משלמת דבר תמורת הקונדנסט, אלא מקבלת אותו חינם. לפי הערכה, לווייתן מפסידה עשרות מיליוני דולרים בשנה אותם יכלה לקבל אילו מכרה את הקונדנסט בכסף.
"חדרה כבר תרמה את חלקה"
מי שפחות צפויים להתלהב מהרעיון הם תושבי חדרה והסביבה, שממוקדים כעת במאבק נגד התוכנית להרחיב את תחנת הכוח של או.פי.סי, מה שמכונה פרויקט OPC2. התוכנית אושרה בות"ל בדיון שהתקיים בפברואר 2021 והוחלט להעבירה להערות הציבור.
תחנת הכוח פועלת כיום בהספק מקסימלי של 145 מגה וואט ואמורה על פי התוכנית לגדול לכ־800 מגה וואט. איגוד ערים כרמל שרון טוען כי אין צורך בהקמת תחנת כוח נוספת בהספק כזה.
ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן נאבק בהרחבת תחנת הכוח או.פי.סי ובכוונה להקים בעיר שדה תעופה למטוסי ריסוס במקום השדה שנסגר בהרצליה. גנדלמן אמר ל"כלכליסט" כי פנה למנכ"לי המשרדים הרלוונטיים והודיע להם שעיריית חדרה מתנגדת נחרצות לתוכנית OPC2 במתכונתה הנוכחית. "אני מתנגד בכל תוקף להעברת תשתיות לאומיות נוספות לחדרה. העיר כבר תרמה את חלקה במצאי תשתיות האנרגיה שבתחומה", אמר.
ארז אריאב, יו"ר מטה המאבק של תושבי חדרה נגד הרחבת תחנת הכוח, אמר: "לא ניתן להפוך את חדרה והסביבה לחצר האחורית או לפח הזבל של המדינה. לאורך שנים אנחנו משלמים מעין מס על איכות הסביבה בגלל מתקנים אנרגטיים שהוקמו במרחב שלנו – אורות רבין, אסדת הגז, מתקן התפלת המים. זה מספיק. עכשיו גם רוצים להעביר שדה תעופה לאיזור. אנחנו כבר רוויים בתשתיות לאומיות".
לדברי מנכ"ל איגוד ערים שרון כרמל ניר סהר, לתוכנית להקמת תחנת הכוח OPC2 יש השלכות סביבתיות "שייפגעו באיכות הסביבה ואיכות חיי התושבים ומכאן דרישתנו ממינהל התכנון לבחון מחדש את הקמת תחנת הכוח".
"אין צורך בתחנה"
מטה המאבק של התושבים ועמותת שומרי הבית טוענים שאין צורך בהספק גז נוסף. לטענתם, רשות החשמל ומשרד האנרגיה הציגו צורך להגדיל את הייצור הכלל ארצי ב־4,000 מגה וואט כדי לעמוד בצרכים של 2030, אולם חישוב מעלה כי התוכניות הקיימות כיום מגדילות את ההספק ב־9,700 מגה וואט, כלומר פי 2.5 מהצורך. החישובים מבוססים על ההנחה שתוקם תחנה חדשה בצומת קסם, שגם לה הוגשו התנגדויות.
אחת השאלות שצריך יהיה לדון בהן, היא האם הרחבת התחנה בחדרה מיועדת לבסס את אספקת החשמל לאזור הרצליה ותל אביב, שכבר היום נמצא במצב לא טוב שאף צפוי להחמיר עם סגירתה בשנים הקרובות של תחנת רידינג.
תגובת OPC: ״החברה פועלת בהתאם להחלטות ממשלת ישראל להחלפת אנרגיית פחם מזהמת באנרגיה חליפית מגז טבעי. החברה פועלת בחדרה מזה שנים, תוך תרומה לסביבה ומעורבות בקהילה. תסקיר השפעה על הסביבה שהוכן על ידי מומחים, על בסיס נתונים שהתקבלו מהמשרד להגנת הסביבה, מצביע על כך שאין ולא תהיה לתחנה השפעה סביבתית שלילית. כמו כן, חוות דעת סביבתית שהוכנה עבור תוכנית להרחבת אזור התעשייה בעיר תומכת גם היא במסקנות אלו. התחנה מופעלת בגז טבעי והיא הפתרון ולא הבעיה לסוגיית הזיהום באזור ואנו גאים להוביל אותו״.