סגור
תחנת הכוח של OPC ב חדרה
תחנת הכוח של OPC בחדרה (צילום: אתר החברה)

היום: הממשלה תקבע כיצד ייראה משק החשמל בשנים הקרובות

שרי הממשלה ידונו ויכריעו היום על גורל 4 תחנות כוח חדשות שמתוכננות במרכז, תחת לחצים גדולים מצד מקורבים לליכוד. במצב בו תאושר רק תחנה אחת, היא עשויה להקפיץ את המחיר שתשלם המדינה על הקמתה וכתוצאה מכך גם את תעריף החשמל

ישיבת הממשלה היום תקבע כיצד ייראה משק החשמל במדינת ישראל בעשורים הקרובים. על אף החשיבות שבהחלטות שיתקבלו, הפוליטיקה מאחורי הקלעים עלולה להוביל אותן – ולא בהכרח לטובת הציבור.
ההחלטה המרכזית שצפויה לעלות להצבעה היא אישור התוכניות להקמת ארבע תחנות כוח חדשות במרכז הארץ. אחת מהן, ריינדיר, ממתינה לאישור הממשלה עוד מ־2019. יתר התחנות, OPC בחדרה, קסם הסמוכה לראש העין ותחנת דוראד, מחכות לאישור הממשלה כשנתיים.
העיכוב בהצבעה נבע, בין היתר, מלחץ של ראשי ערים במרכז הארץ.
הביקוש לחשמל הולך וגודל בשנים האחרונות עם הצמיחה באוכלוסייה, אך הוא הואץ עם עלייתם של הרכבים חשמליים ודחיית הקמת התחנות פעם נוספת עלולה להוביל לנזק בלתי הפיך. גורמי המקצוע מזהירים שללא תחנות חדשות, כבר ב־2026 יידרשו הפסקות חשמל יזומות בגוש דן עקב מחסור בחשמל.
למרות שכל ארבע התחנות יעלו להצבעה, גוברת ההערכה כי רק שתיים מהן יקבלו את אישור הממשלה וגם במקרה שבו יאושרו כולן, ככל הנראה רק אחת או שתיים יקומו בזמן הקרוב, בהתאם לצרכי המשק הישראלי.
אישור כל התחנות יאפשר לדרגי המקצוע בממשלה לבצע מכרז תחרותי עם ארבע מתמודדות שונות ובכך לקבל מחיר טוב יותר עבור הקמת כל תחנה.
מתן אישור לתחנה אחת בלבד בשלב הנוכחי, בשילוב עם הצורך הגובר בחשמל במרכז הארץ עלול להוביל לתשלום מופרז של המדינה עבור הקמת התחנה – אותו ירגיש הציבור הרחב בעלייה עתידית של תעריף החשמל.
כמובן שלא כל התחנות נמצאות במצב זהה מבחינת האינטרסים הפוליטיים. תחנת ריינדיר למשל, סמוכה להתנחלויות קרני שומרון ואלפי מנשה, מה שמוביל את ראש המועצה ופעיל הליכוד יוסי דגן להיאבק נגדה.
לפני מספר שבועות ניסו בממשלה להעלות להצבעה רק שתיים מתחנות הכוח המדוברות. על אף שתחנת ריינדיר מחכה לאישור הממשלה בזמן הממושך ביותר היא לא הייתה אחת מהתחנות שתוכננו לעלות להצבעה.
הייעוץ המשפטי במשרדי האנרגיה והפנים סירב לאפשר הצבעה על שתי תחנות כוח בלבד והחליט לדחות שוב את ההצבעה.
גם לתחנת הכוח קסם יש מתנגדים, ובראשם תושבי ראש העין. אחת מתושבות העיר שלא תהיה בישיבה הקרובה היא שרת התחבורה מירי רגב, לה משקל משמעותי בממשלה.
החשש מפוליטיזציה של בחירת תחנות הכוח שיאושרו הוביל את חברת סימנס, בעלת אחזקות בתחנת ריינדיר, לשלוח מכתב בתחילת החודש לשר האנרגיה ישראל כ"ץ, שר הפנים משה ארבל ולשר החוץ אלי כהן עם השורה הבאה: "אנו סומכים על ההבנה שלכם והכוונה שלכם להבטיח הליך תחרותי בו תינתן הזדמנות שווה לכל המשתתפים". המסר שסימנס ביקשה להעביר הוא שנדרש אישור הממשלה לפרויקט שלה, אך בהסתכלות על התרבות הארגונית שממנה מגיעה החברה, מדובר בניסוח נוקב שמביע חשש גדול מהתערבות לא עניינית בבחירת התחנות.
שר האנרגיה ישראל כ"ץ ושר הפנים משה ארבל סירבו לענות כיצד יצביעו.