סגור
לשכת התעסוקה ירושלים אבטלה 4.12.23
לשכת התעסוקה ירושלים (צילום: שלו שלום)

שיעור האבטלה באוגוסט המשיך לרדת - לרמה אפסית של 2.7%

לפי נתוני הלמ"ס, שיעור האבטלה הקלאסי ירד מ-2.8% בחודש יולי, לרמה שנחשבת למצב של היעדר אבטלה בפועל, עם 214 אלף גברים ונשים מובטלים. שיעור האבטלה המורחב, המשקף אבטלה בימי משבר, ירד מ-4.4 ל-4.3% - כמעט כמו לפני המלחמה

נמשך השיפור במצב האבטלה, שכמעט חזר לרמה מלפני המלחמה: שיעור האבטלה המורחב, הנתון החשוב בימי משבר, ירד מ-4.4% שהם 203.5 אלף ביולי, ל-4.3% שהם 197.3 אלף באוגוסט. זאת במשך לירידה מ-5.3% במאי. בכך הוא כמעט חזר לרמה של 4.2% בספטמבר שעבר לפני המלחמה. כך עולה מנתוני סקר כוח האדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לחודש אוגוסט המתפרסמים היום (ב').
מדובר בשיעור האבטלה במובן הרחב ביותר שכולל מובטלים קלאסיים, נעדרים בשבוע האחרון וגם מתייאשים מחיפוש עבודה, והוא הנתון המשקף אבטלה בזמני משבר. באוקטובר, החודש הראשון של המלחמה, נסק שיעור האבטלה המורחב ל-10.4%, כך שבסך הכל הייתה התאוששות כמעט מלאה.
שיעור האבטלה בהגדרה הקלאסית (בלתי מועסקים שמחפשים עבודה) ירד מ-2.8% שהם 126.5 אלף ביולי ל-2.7%, שהם 124 אלף באוגוסט. זאת במשך לירידה מ-3.3% במאי. 2.7% נחשב לאבטלה חיכוכית הדרושה למעברי עבודה ולהיעדר אבטלה בפועל. במשך רוב המלחמה הנתון של שיעור האבטלה הקלאסי היה בלתי רלבנטי, כיוון שאינו משקף מצבי ביניים שמאפיינים מלחמה כמו חופשה ללא תשלום או עובדים שמנוטרלים מעבודה. עכשיו נראה שהוא חוזר להיות רלבנטי כיוון שנתוני האבטלה המורחבים מתקרבים אליו.
שיעור התעסוקה (לא כולל אנשים בחל"ת) ירד קלות מ-60.9% ביולי ל-60.8% באוגוסט. הנתון מתייחס לשיעור בני ה-15 ומעלה העובדים מכלל האוכלוסייה, לא כולל אנשים בחל"ת. למרות הירידה, הוא קרוב מאוד לרמת השגרה שהיא כ-61% (61.1% בספטמבר לפני המלחמה) והוא מעיד על פעילות כמעט מלאה של המשק. עם זאת, הוא אינו מצליח לחצות רמה זו.