סגור

סיטי: ״מופתעים מעוצמת הפחתת הדירוג של מודי'ס, אך מסכימים עם החששות"

בסיטי מסבירים כי בחברת הדירוג ביססו את החלטתה – שכונתה "משונה" - בהרעה משמעותית באשראי של ישראל בטווח הקרוב והארוך. לפי הבנק, לא סביר כי שתי סוכנויות דירוג האשראי האחרות S&P ופיץ' יפחיתו את הדירוג של ישראל ב-2 דרגות

"אנחנו קצת מופתעים מעוצמת הפחתת הדירוג של מודי'ס - אך מסכימים במידה רבה עם החששות שהיא הביעה", כך נכתב בסקירה מיוחדת של "סיטי" על כלכלת ישראל בעקבות הורדת הדירוג הכפולה של מודי'ס. בסיטי מסבירים כי בחברת הדירוג ביססו את החלטתה – שכונתה "משונה" - בהרעה משמעותית באמון או כושר הפרעון או אמינות האשראי של ישראל (creditworthiness) - בטווח הקרוב והארוך. בסיטי גם מזכירים כי הסוכנות הזכירה "את הירידה באיכות המוסדות והממשל של ישראל ברציונאל שלה".
בסיטי, מבנקי ההשקעות הגדולים בעולם עם פעילות ענפה בישראל, מדגישים כי הם מסכימים עם המנגינה אך קצת הופתעו מעוצמת הפעולה ומדגישים כי "בהערה שפרסמנו לאחרונה, הבענו דאגות לגבי התחזית ארוכת הטווח בדומה להצהרת מודי'ס".
עם זאת, בסיטי עדיין אופטימיים יותר ממודי׳ס ומסבירים כי "אנו עדיין חושבים שתרחיש הבסיס הוא של ייצוב החוב ובסופו של דבר – ירידה בחוב. אנו גם מסכימים כי סכסוך אינטנסיבי הרבה יותר עם חיזבאללה אמור להוביל לגירעונות נרחבים יותר בטווח הקצר, אם כי ההשפעה הנוספת לטווח הבינוני - מעבר למה שכבר קיים עתה - לא אמורה לעלות באופן יחסי יותר מדי", נכתב.
האופטימיות של סיטי באה לידי ביטוי גם לגבי ההתרחשויות הצפויות עם שאר סוכנויות הדירוג - S&P ופיץ' - שגם צפויות להשמיע את קולן בקרוב:" לא ברור בכלל ש(שאר) הסוכנויות ימשיכו לנוע כקבוצה, וזה תקף במיוחד לכל הקשור לעוצמת פעולות הדירוג", נכתב בסקירה של הבנק.
קרי, בסיטי סבורים כי לא רק שלא ברור שגם S&P ו-Fitch יורידו דירוג – למרות שהם כן חושבים כי השניים יצטרכו לקחת בחשבון את העלייה באי הוודאות מאז ההחלטות האחרונות שלהן, אלא שפחות סביר שהן יורידו בשתי דרגות.
במקביל גייס היום אגף החשב הכללי באוצר 3.85 מיליארד שקל אחרי שנרשמו ביקושים ערים. התשואה לאג״ח ל-3 שנים (שקלי) עמדה על 4.44%, תשואה של 4.55% (5 שנים –שקלי) ותשואה של 5.45% (30 שנה –שקלי); אג"ח ל-5 שנים צמוד רשם תשואה של 1.85% ו-10 שנים צמוד רשם תשואה של 2.17%.
בסוף השבוע פורסם דו"ח "מנטר החוב הגלובלי" על ידי האיגוד העולמי של המוסדות הפיננסים הפרטיים (IIF) לפיו החוב הממשלתי של ישראל שוב עלה לרמה של 65.3% תמ"ג כאשר הצפי של מודי'ס הוא שיגיע גם ל-70% תמ"ג עד סוף השנה.