סגור

דואר ישראל ומסר יוצאות לקרב נגד הרפורמה בדואר

הרפורמה המתוכננת תעלה היום לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת וכבר גוררת התנגדות מצד שתי המתחרות ששולטות בשוק: בדואר ישראל טוענים כי אין מקום לריבוי שחקנים בשוק הולך וקטן. במסר חוששים מניצול הרפורמה על ידי דואר ישראל להורדת מחירים וחיסול המתחרים

ועדת הכלכלה של הכנסת תקיים הבוקר דיון ברפורמה המתוכננת בדואר, אחרי שעברה בקריאה ראשונה בכנסת. הרפורמה, אותה מקדם שר התקשורת יועז הנדל, מבוססת על המלצות ועדה בראשות דני רוזן, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת. הוועדה הוקמה על ידי שר התקשורת לשעבר איוב קרא ב־2018 והמלצותיה המתינו עד להתייצבות הממשלה וקידומה על ידי השר הנדל.

1 צפייה בגלריה
מימין שר התקשורת יועז הנדל ומנכ"ל הדואר דני גולדשטיין
מימין שר התקשורת יועז הנדל ומנכ"ל הדואר דני גולדשטיין
מימין שר התקשורת יועז הנדל ומנכ"ל הדואר דני גולדשטיין
( צילומים: דנה קופל, אלכס קולומויסקי)
בעיקרה הרפורמה קוראת לפתוח את שוק המכתבים לתחרות כך שכל בעל היתר ממשרד התקשורת יוכל לספק את השירותים. בכך תורחב התחרות שקיימת כבר היום בשוק החבילות, תוך ביטול הבלעדיות של דואר ישראל בשירותי הדואר הפנים ארצי. לרפורמה המוצעת קיימות התנגדויות רבות מצד השחקנים בשוק הדואר. שני הגופים המשמעותיים ביותר בשוק המכתבים — חברת דואר ישראל וחברת מסר שבשליטת קיבוץ בארי – נמצאים הפעם באותו צד המתנגד לה, כל אחד מסיבותיו שלו.
בדואר ישראל מתנגדים לרפורמה שכן היא אינה נותנת מענה להתפתחויות בשוק בשנים האחרונות ולדעיכתו של שוק המכתבים, שצפויה אף להיות מואצת ככל שיתקדם פרויקט ישראל דיגיטלית. הכנסתם של שחקנים חדשים לשוק, טוענים גורמים בחברה, לא תייצר את התוצאה הרצויה ובניגוד למשל לשוק התקשורת הסלולרית שהולך וגדל, בשוק שהולך ונשחק אין מקום לריבוי שחקנים שרק יפסידו ממנו (בדואר ישראל טוענים בשנה החולפת להפסד של 150 מיליון שקל מדי שנה כתוצאה מחובת האוניברסליות המוטלת עליהם בשוק המכתבים).
בחברת מסר טוענים כי המלצות ועדת רוזן מבטלות המלצות של שתי ועדות קודמות לקידום התחרות בשוק הדואר — שגיא ורייך — שטרם יושמו במלואן והן למעשה יובילו להגדלת הנתח של דואר ישראל בשוק בניגוד לכוונות הראשוניות. במסר טוענים כי הסרת הפיקוח מראש על תשלומי חברת הדואר, כפי שמוצע, עלול להוביל לשוני בין המרכז לפריפריה במחירי משלוח דואר וכן לאפשרות שבה הדואר יבטל את התחרות בשוק על ידי הצעת מחירים הפסדיים.
הדיונים על הרפורמה מגיעים בזמן שבמשרדי האוצר והתקשורת דנים במודל ההפרטה שלחברת דואר ישראל, כאשר על הפרק שתי חלופות אפשריות: הנפקה בבורסה של 40% או 100% ממניות החברה כך שלרפורמה עשויות להיות השלכות על הליך ההפרטה כולו.