סגור
מבחן רכב פולקסווגן ID5
(צילום: טל סער)

מבחן רכב
פולקסווגן ID 5: מושכת תשומת לב, אבל לא צעקנית

פולקסווגן ID 5 החשמלית מתהדרת בחלק עליון ספורטיבי, חישוקי גלגלים גדולים ותא נוסעים איכותי שכולל מסך מגע פונקציונלי, חף מגימיקים. גם המנוע חזק, היא משייטת מצוין, ורמת הרעש נמוכה. נקודת התורפה שלה היא בעיקר המחיר - 257 אלף שקל - שעלול לגרום ללקוחות לפזול למתחרות 

לפולקסווגן לא כל כך הולך באירופה עם מכוניות חשמליות. נתונים חצי־שנתיים שפורסמו לאחרונה מוכיחים זאת היטב: גולף נמכרת נפלא, וגם פולקסווגן טי רוק נמכר מצוין, הבעיה היא שאף אחד מהם אינו חשמלי.
המכירות של פולקסווגן 4 ID החשמלית, המשפחתית שעליה פולקסווגן בנתה הרים וגבעות, ירדו בעשרות אחוזים. גם של 3 ID, הקטנה. אין דרך לייפות את המצב: היצרנית שחינכה את אירופה להבין מהי מכונית טובה, איכותית ועממית מוצאת את עצמה ניצבת בפני קהל שחונך היטב. ומה לעשות, מי שבאמת אוהב מכוניות, מבין מכוניות, מקדש איכות והתנהגות כביש – פשוט לא רוצה רכב חשמלי, בטח לא של היצרנית שיודעת כל כך טוב לייצר רכבי בנזין.
באירופה קשה מאוד למצוא מכוניות חשמליות סיניות. זה קשור למנהג הטורדני הזה של האירופים להידבק לזוטות כמו איכות הרכבה והתנהגות כביש. בישראל, לעומת זאת, יש המון סיניות, אבל גם יש פולקסווגן 5 ID, שהיא מעין גרסת קופה ספורטיבית של פולקסווגן 4 ID, המכונית שהיתה אמורה להביא את החשמלית של פולקסווגן להמונים, אבל במקום זה הביאה קול דממה דקה. 5 ID שמגיעה כעת לישראל היא מכונית משודרגת, יש לה מנוע חזק יותר, עיצוב מוצלח יותר, וכנראה יש לה גם ביקוש נמוך יותר באירופה, מה שמאפשר לה כעת לפתוח שווקים חדשים כמו ישראל.
במבט ראשון היא נראית כמו 4 ID שמוזגה לה יחדיו עם דגם עבר מאוד מוצלח של פולקסווגן ששמו היה קורדאו. חלק תחתון שמנמן ועגלגל, חלק עליון ספורטיבי, עם חלונות קטנים וספוילר אחורי בולט. כמו הרבה פולקסווגן, את 5 ID קשה לפספס בכביש, אבל קל מאוד לשכוח אחרי כמה רגעים. בעולם של חשמליות סיניות צעקניות ומטופשות זו תכונה מבורכת. חישוקי הגלגלים גדולים, הגלגלים עוטים משום מה צמיגי חורף, כאלה שמיועדים למי שרוצה לצלוח שלג ישראלי באמצע אוגוסט. הפנסים האחוריים מדליקים, יש בתוכם ריקוד של אורות, אבל ריקוד שלא מנסה להיות מטופש או גימיקי. ידיות הדלתות מעניינות, הן לא קופצות החוצה בלחיצת כפתור, לידן אין רמקולים שמשמיעים מוזיקה או אפקטים קוליים, טפיחה קטנה עם האצבע מאחורי הידית והדלת נפתחת, כדי לחשוף תא נוסעים מרשים ברובו.
כדי לייצר תא נוסעים מוצלח בשביל מי שרוצה לרכוש מכונית חשמלית צריך מסך גדול. אם זו חשמלית סינית, עדיף שני מסכים או שלושה. אם אפשר להכניס לתוכם תמונות של דגים רוקדים או עלי שלכת, מה טוב. לפולקסווגן יש מסך סביר, לא מסך ענק. המסך מצוין. הוא שולט בכמה פונקציות עיקריות של הרכב, החל במולטימדיה וכלה במערכת בקרת הבלימה, אבל יש גם אפשרות לשלוט בחלק החשוב באמת של הפונקציות באמצעות כפתורים סביב ההגה. אגב כפתורים והגה: זה של 5 ID מעולה. פשוט, מינימליסטי, אבל שולט בכל מה שצריך.
יש כאן גימיקים כמו של הסינים, אבל הם עובדים והיטב. כדי לגלול שיר צריך להחליק אצבע על כפתור ההעברה, ההגה מגיב בטפיחה קלה כנגד אצבעו של הנהג כדי לאשר פעולה. תענוג. ידית האורות מעצבנת: קל להפעיל את המגבים במקום את האורות. הדוושות מעט מוטות שמאלה שלא לצורך. בקרת הבלימה של הרכב, כלומר המערכת שאחראית על אגירת האנרגיה, מעט מעצבנת ודורשת כניסה לתפריט, אבל לפחות אפשר לעשות זאת גם מידית ליד ההגה. תנוחת הנהיגה מצוינת, יש גם תצוגה של אורות מתחלפים לטובת מי שרוצה לחשוב שיש לו מכונית סינית, עדיף להימנע.
נקודה שמאוד מורגשת: 5 ID היא מכונית שתא הנוסעים שלה זועק איכות. אולי אחרי כמה וכמה סיניות שעושות ככל שביכולתן לפצות על איכות ירודה באמצעות ריפוד צעקני, רמקולים ואפליקציות או ריפוד "עור טבעוני" על לוח המחוונים, מכונית חשמלית איכותית באמת נראית לפתע כשושנה במדבר, אבל הפולקסווגן באמת טובה.
1 צפייה בגלריה
מבחן רכב פולקסווגן 5 ID מבפנים
מבחן רכב פולקסווגן 5 ID מבפנים
תא הנוסעים. זועק איכות
(צילום: טל סער)
גג נפתח או גג זכוכית למרבה הצער אין לה. החלק האחורי של תא הנוסעים מרשים: הספסל גבוה, לפני היושבים מאחור, נמוך למטה, יש פתחי אוורור שכמעט קבועים ברצפה. גם תא המטען מרשים בנפחו. 5 ID היא מכונית עם תא נוסעים מעולה.
במקום הנמוך בעולם שורר מזג האוויר הנורא בעולם. יש גם בולענים פה ושם. ל־5 ID יש מנוע המפיק 286 כוחות סוס וסוללה בקיבולת של 82 קילו־ואט. הספק הטעינה המרבי הוא 175 קילו־ואט, בעמדה מהירה מאוד היא מגיעה ל־120 קילו־ואט, זה כמעט מספיק טוב.
לרוב המכוניות החשמליות בסדר הגודל הזה יש בעיה, הן שוקלות כמו טנדר עמוס, ו־5 ID אינה שונה. המשקל שלה בלי נוסעים הוא כ־2.2 טונות. עם נוסעים וציוד יש כאן רכב משפחתי ששוקל 2.5 טונות, וזו הגרסה שפולקסווגן כיילה כך שתהיה יותר ספורטיבית מ־4 ID, האחות המשפחתית השמרנית שעליה 5 ID מבוססת. בעיר המשקל הזה מורגש היטב. המתלה האחורי לא מצליח לשכך בצורה טובה את תחלואי ערד או באר שבע. אגב, זה הרבה יותר טוב מרוב הסיניות שבהן נסענו שמשתייכות לקטגוריה, אבל מתלה אחורי יותר מתוחכם היה עושה לה פלאים.
הביצועים טובים: 5 ID מזנקת מהר, עוקפת מהר, אומנם לא מהר כמו יצרנים שחשוב להם שהמכונית המשפחתית שלהם תזנק בתוך 4 שניות ל־100 קמ"ש, אבל משום מה היצרנים האלה מעדיפים להזניח תחומים אחרים הרבה יותר חשובים, כמו איכות החומרים, רמת הרעש והתנהגות הכביש, שבהם הפולקסווגן מצוינת. 5 ID גם משייטת מצוין, רמת הרעש נמוכה, והרכב מאוד נשלט. טווח ריאלי? מעל 400 ק"מ, זה בטוח. 5 ID מסיימת יום של חום. טעינה מהירה בערד. 20 דקות בשמש הקופחת מוסיפות כ־200 ק"מ של טווח, אפשר לנסוע הביתה.
ומה המחיר? 5 ID עולה 257 אלף שקל, סכום בלתי מבוטל בפלח שוק שיש בו שונות אדירה, כלומר יש בו מתחרים שעולים 200 אלף שקל וכאלה שעולים הרבה יותר. ישנם מתחרים סיניים שישאירו עודף מ־220 אלף שקל ואפילו פחות, אבל מבחינה דינמית, מבחינת יכולת, איכות או התנהגות אין בכלל מה להשוות. רק שבישראל לא כולם מחפשים איכות, בטח לא מי שרוכש רכב סיני. למי שמחפש רמקול שמשמיע נעירת חמור, מופע אורות או מסך גדול ברכב שלפני שנתיים אף אחד לא הכיר בישראל, 5 ID תהיה יקרה מדי. למי שמחפש חשמלית איכותית, 5 ID תהיה בחירה מצוינת.
אבל האיום האמיתי על פולקסווגן אינו בהכרח סיני. טסלה הוזילה את מודל Y בישראל, וטסלה היא כוח אדיר שלא ניתן להתעלם מנוכחותו. הוא כפול הנעה ועולה כמעט כמו 5 ID, וכאן התחרות הרבה יותר קשה כי אין זו רק שאלה של איכות מול תועלת, אלא גם של תדמית, מדובר במותג החשמלי הידוע ביותר בעולם. וכאן יקרה מה שקרה באירופה: פולקסווגן יכולה לייצר מכוניות חשמליות נפלאות, אבל הסוד כיצד באמת להצליח – נמצא בידיים של טסלה.
אהבנו: איכות תא נוסעים
אהבנו פחות: נסיעה נוקשה
מתחרות: אקספנג 6 G, טסלה מודל Y
לסיכום: חשמלית איכותית, חבל שהישראלים לא מחפשים איכות

***

פולקסווגן 5 ID PRO

  • מנוע: חשמלי, הספק מרבי 286 כ”ס, מומנט מרבי 55 קג”מ
  • ביצועים: מהירות מרבית 180 קמ”ש, זינוק ל־100 קמ”ש ב־6.7 שניות
  • קיבולת סוללה: 82 קוט"ש. טווח נסיעה רשמי 522 ק"מ
  • צריכת אנרגיה: נתוני יצרן 17 קוט"ש. נתוני מבחן: 20 קוט"ש
  • בטיחות: 7 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי. סייען בלימה, היגוי אקטיבי
  • קבוצת זיהום: 1
  • מחיר: 257 אלף שקל