סגור
נתיב תחבורה ציבורית בנתיבי איילון
נתיב תחבורה ציבורית בנתיבי איילון (צילום: יובל שדה)

מיום ראשון: נתיב נוסף לתחבורה ציבורית באיילון דרום

הנת"צ ייפתח ממחלף השלום ועד מחלף וולפסון, ויתחבר לפיצול בין כביש 20 לכביש 1 והוא לא מגיע על חשבון נתיב רכב פרטי קיים. נת"צ מקביל ייפתח באיילון צפון בסוף אוגוסט

החל מיום ראשון הקרוב (31.7) ייפתח נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) על כביש איילון דרום (20) ממחלף השלום ועד מחלף וולפסון, שייתחבר לפיצול בין כביש 20 לכביש 1. נתיב תחבורה ציבורית מקביל ייפתח על איילון צפון חודש לאחר מכן (סוף אוגוסט). נתיב התחבורה הציבורית הוא תוספתי ואינו בא על חשבון נתיב רכב פרטי קיים.
נתיבי התחבורה הציבורית מתווספים לכביש איילון כחלק מפרויקט "הנתיבים המהירים" שאותו מקדמת חברת נתיבי איילון הממשלתית, ובשנת 2025 עם סיום הפרויקט, הנת"צ ישולב גם עם נתיב בתשלום בדומה למה שקיים היום בחלקו המערבי של כביש 1.
מיזם הנתיבים המהירים באיילון הוא מגה-פרויקט שעלותו נאמדת בכ-4.6 מיליארד שקל שהעבודות עליו צפויות להסתיים בשנת 2025. במסגרת הפרויקט ייסללו שני נתיבים מהירים על כביש איילון וכבישים סובבים, ויצטרפו לנתיב המהיר שקיים כיום ממזרח לגוש דן על כביש 1. אורכם הכולל של הנתיבים המהירים החדשים הוא כ-90 ק"מ, בתוואי שבין ראשון לציון דרך ת"א ועד נתניה ובחזרה וכן לאורך כביש 5 מגלילות עד קסם.
במסגרת הפרויקט יוקמו שני מתחמי תחבורה משולבים שיכללו חניוני רכב פרטי, רציפים למערך היסעים ותחבורה ציבורית, מרכזי בקרה ומתקנים לשירות הנוסעים. בשלב הראשון יוקמו המתחמים בשפיים ובראשון לציון, ובהמשך יוקמו מתחמים נוספים לאורך כביש 5.
הפרויקט יכלול שירותי הסעות באמצעות מערך שאטלים חשמליים, בתדירות גבוהה וללא עלות, לחמישה מוקדי תעסוקה מרכזיים בתל אביב וכן שני חניוני ענק בשפיים וראשון לציון, אשר יאפשרו חנייה לכ-12 אלף רכבים סה"כ. הנתיבים המהירים יאפשרו נסיעה בחינם למערך ההיסעים הייעודי, לתחבורה ציבורית ולרכבים רבי-תפוסה, וכן יאפשרו נסיעה לרכבים פרטיים באגרה שתיקבע על בסיס הקיבולת הפנויה בכביש (בדומה לנתיב המהיר הקיים בכביש 1).
מידי יום נוסעים בכביש 20 למעלה ממיליון רכבים. לפי משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון, מטרת הפרויקט היא להביא לשינוי הרגלי הנסיעה של השימוש ברכב הפרטי לטובת נסיעה בתחבורה ציבורית ושיתופית, ובנתיבי איילון מסרו כי "הפרויקט נועד בראש ובראשונה להקל על גודש התנועה בכניסות למטרופולין ת"א".
אורלי שטרן, מנכ"לית נתיבי איילון: "גאה בנשות ואנשי המקצוע של החברה, שבזכות עבודתם לילות כימים הצליחו לספק בשורה לציבור בהקדמה של שנתיים. חשוב לציין כי מדובר בחלק אחד בלבד ממגה-פרויקט הנתיבים המהירים, כך שהבשורה הגדולה לציבור עוד לפנינו".