סגור
Dun's 100

הסכנה הנסתרת – חקירה פלילית בתאונות עבודה

במקרים של תאונות עבודה המעסיקים ערים רק לסיכון של תביעת פיצויים – אך עליהם להיות מוכנים לסיכון בדמות הליך פלילי 

בטיחות בעבודה היא נושא חשוב לכל עובד ומעסיק, בכל תחום עבודה, שמטרתו להגן על העובדים מפני סיכונים ותאונות שעלולות להתרחש במקום העבודה.
לעיתים, מעסיקים אינם מודעים לסיכונים הקיימים במקום העבודה או לא מתייחסים אליהם ברצינות מספקת. חוסר המודעות הזה עלול להוביל למצב שבו העובדים אינם מקבלים את ההכשרה הנדרשת או אינם משתמשים בציוד מגן אישי כנדרש, דבר שעלול להוביל לתאונות מיותרות.
כל מעסיק וכל עובד חייבים לקחת את נושא הבטיחות בעבודה ברצינות על מנת להבטיח סביבת עבודה בטוחה ובריאה, אשר יכולה למנוע תאונות, פציעות ומחלות מקצועיות, לשפר את פריון העבודה, לשמור על בריאות העובדים, לשפר את מורל העובדים וכן למנוע הוצאת עלויות בגין תאונות עבודה (כגון פיצויים, הוצאות רפואיות).
חשוב להבין כי למעסיקים יש אחריות משפטית על הבטיחות באתר. לרוב, המעסיקים נוטים לראות את תחום הבטיחות בעבודה ככזה שיש לתת לו משקל ראוי ותשומת לב. יחד עם זאת, קיימת התחושה כי אם תקרה, חלילה, תאונה – הרי שניתן לגדר את הסיכון למעסיק עם פוליסת ביטוח מתאימה.
המעסיקים יחד עם זאת, לא מביאים בחשבון את הסיכון הפלילי הגלום בעניין. כך למשל, בעת קרות תאונה, המעסיק יהיה חשוף להליך אזרחי של תביעת פיצויים מצד העובד, או אם הוא חלילה נהרג מצד בני משפחתו, וככל שיפסק פיצוי חברת הביטוח תשלם. סיכון כזה לא ניתן לגדר במסגרת ההליך הפלילי. אין חברת ביטוח שתרצה עונש במקום המנהל אם יקבע שהוא אחראי לתאונה.
לכן, וזו פינה נסתרת לרוב מעיני העוסקים בתחומים בעלי סיכון מוגבר לתאונות עבודה, חשוב לשים לב לענייני הבטיחות גם בשל החשש מפני ההליך הפלילי.
כך למשל, עבירות הרשלנות (גם בעבודה) הן עבירות מאוד "קשות" להכלה בהליך הפלילי. אחד מהכללים החשובים בהליכים הפליליים הוא ש"מתחם העבירה" הוא מקום מגודר, כך שמבצע העבירה יודע, פחות או יותר, מתי הוא נמצא בתוך מתחם העבירה ומתי הוא מחוצה לו. אם למשל ניקח לדוגמה את עבירת התקיפה – כאשר אדם תוקף מישהו הוא יודע את זה. הוא יודע אם הוא דחף, חבט או היכה אדם אחר. במקרה של עבירת בטיחות, אדם יכול לעמוד לדין על מעשה שאדם אחר עשה וכל חטאו היה שלא פעל כדי למנוע את המקרה. מכאן עולה המורכבות, מתי עשה אדם מספיק כדי למנוע את התאונה? האם זה מתמצה בהדרכה שנתית? חודשית? יומית?
בטיחות בעבודה מתייחסת לכלל החוקים, הכללים, התקנות והנהלים שמטרתם למנוע תאונות, פגיעות ומחלות מקצועיות. מדובר בקומפלקס של פעילויות שמטרתן לזהות סיכונים, להעריך אותם וליישם אמצעים שיקטינו את הסיכון לתאונות.
סיכונים בעבודה יכולים להתממש במגוון רב של דרכים.
1 צפייה בגלריה
עו"ד עומר בללי עו"ד שלי לוי
עו"ד עומר בללי עו"ד שלי לוי
עו"ד עומר בללי ועו"ד שלי לוי
(צילום: איתי סליקטר)
כך למשל, קיימים סיכונים פיזיים (עבודה עם מכונות, עבודה בגובה, עבודה עם חומרים מסוכנים, עבודה עם ציוד כבד); סיכונים כימיים (חשיפה לחומרים רעילים או מסוכנים); סיכונים ארגונומיים (עבודה בתנוחות לא נוחות או חזרתיות שיכולות להוביל לפגיעות גופניות); סיכונים פסיכולוגיים (לחץ).
ישנן מספר דרכים אשר יכולות לסייע ביישום הבטיחות בעבודה. כך, יש להקפיד, בין היתר על: שימוש בציוד מגן אישי כמו קסדות, כפפות ומסכות; ביצוע הערכת סיכונים והכנת תכנית עבודה מפורטת שתכלול אמצעי בטיחות; קורסים והדרכות לעובדים על שימוש נכון בציוד והכרת הסיכונים והכיצד ניתן להימנע מהם; ביצוע בדיקות, וביקורת תקופתיות כדי לוודא שהעובדים מקפידים על כללי הבטיחות ומיישמים אותם; סימון אזורים מסוכנים בצורה ברורה כדי להתריע בפני העובדים; עידוד שיח פתוח על בטיחות שבו העובדים ירגישו בנוח לדווח על בעיות או חששות.
אי הקפדה על בטיחות בעבודה יכולה להוביל להשלכות חמורות. בראש ובראשונה, יכולות להיגרם תאונות ופגיעות קשות, יכולות להתפתח מחלות שונות (עקב חשיפה ממושכת לחומרים מסוכנים), יכולות להיגרם הוצאות כספיות גבוהות עבור המעסיקים, המורל ותחושת הביטחון במקום העבודה עלולים להיפגע.
להמחשת ההשפעה של אי הקפדה על הבטיחות תובא דוגמה של עובד במפעל ליצור חלקי מתכת. אחד העובדים, משה, עבד ליד מכונת חיתוך מתכת. ביום אחד, הוא לא עטה את ציוד המגן הנדרש, למרות שהודגש לו במהלך ההדרכות החשיבות של עטיית ציוד מגן. בזמן שהמכונה פעלה, הוא נגע בטעות במשטח החיתוך והכניס אצבעו למקום לא בטוח. כתוצאה מכך, אצבעו של משה נכרתה וידו נפגע באופן קשה.
בעוד שמנקודת המבט של המעסיק, הוא מכיר בכך ש"החשיפה" שלו היא בהליך אזרחי של פיצוי העובד על הנזק שנגרם לו. הוא אינו מכיר בכך שהוא עלול למצוא את עצמו תחת חקירת משטרה שתבחן האם הוא פעל ככל האפשר למנוע את התאונה. בחקירה צפויים לבחון את כל תהליכי העבודה ובמיוחד האם עשה כל מה שיכול כדי למנוע את המקרה. ביטוי הקסם "פעל ככל האפשר למנוע" הוא נזיל וכזה שיכול להתפרש אחרת בין אדם אחד לאחר – במיוחד מנקודת המבט של המעסיק לבין זו של החוקר, הפרקליט או השופט.
מכאן, אנו למדים כיצד תאונה יכולה להשפיע על עובדים ומעסיקים כאחד, וגם כיצד ניתן ללמוד מהניסיון כדי למנוע תאונות דומות ואחרות בעתיד. כאשר העובדים והמעסיקים פועלים ביחד לשיפור הבטיחות בעבודה, הם יכולים להבטיח סביבת עבודה בטוחה יותר – העובדים ישובו הביתה מהעבודה בשלום והמעסיקים לא ישבו בחדרי חקירות ואולמות בתי המשפט הפליליים.
בטיחות באתרי בנייה היא נושא קרדינלי, וחשוב שהמעסיקים יהיו מודעים לאחריות המוטלת עליהם. על המעסיקים להקפיד על כללי הבטיחות, לספק הכשרה לעובדים ולוודא שימוש בציוד מגן. פעולות אלו לא רק מצילות חיים, אלא גם מגנות עליהם מפני השלכות משפטיות חמורות. רק בעבודה משותפת ניתן להבטיח סביבת עבודה בטוחה ובריאה לכל העובדים.
מאת עורכי הדין עומר בללי ושלי לוי, עומר בללי, משרד עורכי דין
d&b – לדעת להחליט