גם לאחר רבעון שלישי מוצלח: נמל אשדוד עדיין בהפסד תפעולי מתחילת 2024
גם לאחר רבעון שלישי מוצלח: נמל אשדוד עדיין בהפסד תפעולי מתחילת 2024
המעבר של מוקד הלחימה מהמרכז לצפון הוביל לעלייה חדה ברווחי הנמל בסיכום הרבעון השלישי; ואולם הנתונים לא מחפים על החולשה שאפיינה את הפעילות בחודשים הקודמים: נמל אשדוד חותם את תשעת החודשים הראשונים עם הפסד תפעולי של 25.5 מיליון שקל
נמל אשדוד, האחרון בישראל שנמצא בבעלות ממשלתית, מסכם את תשעת החודשים הראשונים של 2024 עם ירידה בהכנסות והפסד תפעולי - הכנסות המימון הנשענות על הנכסים הגדולים המוחזקים על ידי הנמל סייעו לו להציג פלוס בשורת הרווח הנקי.
תשומת הלב בדוח הנמל מופנית בעיקר לנתונים מתחילת השנה, בשל העובדה שהוא מושפע באופן ישיר מהשינויים בחזיתות הלחימה: כאשר חודשי הלחימה הראשונים שהתרכזו בזירה הדרומית פגעו בתוצאות הנמל וברגע שמוקד הלחימה עבר צפונה הנמל נהנה ממעבר סחורות אליו מכיוון מפרץ חיפה. הדבר בא לידי ביטוי ברבעון שלישי חזק יחסית ביחס לשניים הקודמים.
הכנסות הנמל בחודשים ינואר-ספטמבר הסתכמו ב-738 מיליון שקל, לעומת 798 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה. חברת הנמל עברה להפסד תפעולי של 25.5 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 26.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה. כ-22 מיליון שקל מההפסד נגזרו מהוצאות אחרות הקשורות להסכמי פרישה של עובדים.
בשורה התחתונה רשמה חברת הנמל רווח של 32.9 מיליון שקל - בזכות הכנסות מימון של 46.8 מיליון שקל. בתשעת החודשים הראשונים של 2023 עמד הרווח הנקי על 45.4 מיליון שקל (אז עמדו הכנסות המימון על 27.8 מיליון שקל).
תוצאות הרבעון השלישי
בסיכום הרבעון של יולי-ספטמבר 2024 עמדו הכנסות הנמל על 276 מיליון שקל, לעומת 262 מיליון שקל ברבעון המקביל. זאת לצד עלייה חדה ברווח התפעולי ל-33.7 מיליון שקל, מול רווח תפעולי של 11.6 מיליון שקל לפני שנה.
חברת הנמל עברה ברבעון לרווח נקי של 59.8 מיליון שקל (בסיוע הכנסות מימון של 33.9 מיליון שקל), מול הפסד של 25.7 מיליון שקל ברבעון המקביל (שבו נרשמו הכנסות מימון של 1.2 מיליון שקל).
נמל אשדוד מחזיק בנכסים שוטפים בגובה 1.3 מיליארד שקל, מהם 190 מיליון שקל של מזומנים ושווי מזומנים ו-812 מיליון שקל של נכסים פיננסיים נזילים. ברשות החברות מעוניינים שנמל אשדוד יעביר חלק ניכר מהנכסים הפיננסיים שלו כדיבידנד למדינה.
בדוח מצוינת השפעת המלחמה, שבין היתר הובילה להורדת דירוג של הנמל: ב-15 במאי 2024 הורידה S&P מעלות את תחזית הדירוג של החברה לשלילית, וב-9 לאוקטובר הורידה את דירוג האשראי שלה מרמת AA+ לרמת AA, עם תחזית יציבה.
בכל הקשור להשפעות על הפעילות הנמלית נכתב כי "במהלך התקופה של 9 החודשים חל שיפור בהכנסות בעקבות גידול בפקידת האוניות וגידול בהיקף המטענים". בדוח מצוין גם כי החברה הושפעה לרעה מירידת ייבוא הרכב מטורקיה שנוצרה עקב חרם הסחורות הכלכלי הטורקי על ישראל. גם הירידה בתיירות פגעה בנמל עקב היעדרן של אוניות קרוז.
יו"ר נמל אשדוד שאול שניידר שוחח עם כלכליסט לאחר פרסום הדוחות ואמר כי בכל הקשור לנתחי שוק, נמל אשדוד מחזיק היום ב-41% משוק המכולות ( הדבר נובע מירידה בפעילות בצפון בגלל המלחמה – י"ש), "גם במטענים האחרים אנחנו עושים כמו ויותר טוב ממה שעשינו ב-2023 לפני המלחמה. מבחינת הכנסות זה הרבעון הכי טוב בשנים 2023 ו-2024. צריך להזכיר גם את הפעילות שלנו אל מול המגזר הביטחוני ואת המשמעויות הכבדות של זה".
בכל הקשור להכנסות המימון הגדולות של הנמל ובמענה לטענה כי הנמל מתבסס עליהן יתר על מידה ואלו "מחפות" לעתים על הפסדים תפעוליים אמר שניידר כי "אנחנו לא רוצים להיות שם ואנחנו רוצים להיות רווחיים בפעילות השוטפת שלנו ולא בפעילות ההשקעה אבל צריך לזכור שאלו כספים שהחברה הרוויחה והיא חילקה גם 930 מיליון שקל דיבידנד בעשור האחרון, 270 מתוכם במאי-יוני האחרונים".
אף שיו"ר הנמל מקדם הנפקה של 49% ממניות החברה, ובחוק ההסדרים לשנת 2025 יש סעיף המקדם את הפרטת הנמל הממשלתי – אף אחת מהתוכניות הללו לא מוזכרת בדוח הכספי של החברה. בהקשר הזה אמר שניידר כי הדבר לא מוזכר מפני שזה טרם הגיע ל"נקודה הקריטית" וכי מחכים להחלטה פורמלית בעניין.