סגור
הפגנה הפגנת חרדים נגד עבודות רכבת הקלה ירושלים
הפגנה של חרדים נגד עבודות הרכבת הקלה בירושלים, לפני שנתיים (צילום: יואב דודקביץ)

הפגנות החרדים נגד הרכבת הקלה בירושלים עלו למדינה 330 מיליון שקל

מבקשה שהגיש משרד התחבורה לוועדת הכספים עולה כי עד כה הוקצו 218 מיליון שקל להתמודדות עם ונדליזם. משרד התחבורה: נדרשים עוד 108 מיליון שקל להשלים את עבודות ההנדסה שהתעכבו בגלל ההפגנות 

הפגנות של חרדים נגד עבודות הקו הירוק של הרכבת הקלה בצומת בר אילן בירושלים עלו עד כה למדינה כ-330 מיליון שקל. כך עולה מבקשה שהגיש משרד התחבורה לוועדת הכספים של הכנסת במטרה לאשר העברות תקציב פנימיות למימון הנזקים. הבקשה לא עלתה לדיון (כמו גם בקשות של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר) בעקבות הסכמות בין האופוזיציה לקואליציה .
במסמך מצוין כי כבר משנת 2020 כשהחלו העבודות במקטעי בר אילן מתרחשות "התפרעויות, הפגנות, והפרות סדר חוזרות ונשנות במקטעים אלו. ההתפרעויות כוללות אלימות פיזית נגד עובדי השטח באתרים, גרימת נזק לאתרי עבודה ואמצעי הבטיחו באתר, שריפת כלים מכניים והנדסיים, פירוק והריסה של תשתיות שנבנו ועבודת שבוצעו, השחתת רכוש וציוד קבלנים, ועוד". לפי המסמך, להרס והשחתה משמעויות רבות על השלמת הפרויקט. בין היתר צוין כי הדבר הוביל לקושי בהשלמת העבודות ואיחורים בפתיחת קו הרכבת וכתוצאה מכך להתייקרויות בעלות הפרויקט.
עד כה, הוקצו 218 מיליון שקל להתמודדות עם ונדליזם ובמשרד התחבורה טוענים כי כעת נדרשים 108 מיליון שקל נוספים על מנת להשלים את עבודות ההנדסה האזרחית בפרויקט. לפי המסמך, "סך הכל העלות להתמודדות עם ההפרעות במקטעים אלו עומדת על 326 מיליון כך שסל עלות ביצוע המקטע עלתה מכ-300 מיליון שקל לכ-630 מיליון שקל". יש לציין כי ההפגנות נגד המקטע נמשכות ובהתאם לכך העלויות צפויות להמשיך לתפוח.
כבר לפני שנתיים וחצי דווח על הפגנות החרדים באזור צומת בר אילן ועל הנזקים שאלו גרמו. אז נכתב כי התושבים המתנגדים לפרויקט טוענים כי מעבר של רכבת קלה בשכונות תוביל לביטול קווי האוטובוס העוברים כרגע בשכונה, קווים שמשרתים את האוכלוסייה החרדית באופן כמעט בלעדי. לטענתם, הם מבקשים להימנע מהתרועעות באוכלוסייה החילונית ולכן הם מתנגדים לרכבת הקלה. טענה נוספת היא שהם מעוניינים ברכבת קלה תת-קרקעית ולא ברכבת קלה עילית.
עלות פרויקט הקו הירוק עומדת על כ-13.85 מיליארד שקל. אורכו יהיה 20 ק"מ ויוקמו לאורכו 42 תחנות שיעברו בנקודות מפתח בירושלים כמו הר הצופים, מרכז העיר, הר נוף, גבעת מרדכי וגילה. הקו יצטרף לקו האדום שכבר פועל בירושלים.