כבר לא יורדת לאילת: צמצום בפעילות של קבוצת תעבורה
כבר לא יורדת לאילת: צמצום בפעילות של קבוצת תעבורה
עד פרוץ המלחמה הפעילה החברה מדי חודש מאות משאיות שהובילו מכוניות מנמל אילת. לפי הערכות, הכנסותיה ממקטע זה נחתכו בחצי
המכוניות הפסיקו להגיע לנמל אילת, וחברת הלוגיסטיקה תעבורה משלמת את המחיר. עד פרוץ המלחמה הפעילה הקבוצה מדי חודש מאות משאיות שהובילו מכוניות מנמל אילת למרכז הארץ, והגיעה להכנסות של כ־3 מיליון שקל בחודש ממקטע זה, אך מאז מתקפות החות'ים בים האדום נפסקה פריקת המכוניות באילת, והכנסות החברה מהפעילות בדרום הארץ נחתכו בחצי בחודשיים האחרונים.
קבוצת תעבורה היא הדומיננטית ביותר בענף התובלה, ומעסיקה כ־5,800 עובדים. פעילות החברה כוללת תכנון הנדסי והובלה, בעיקר הובלה של מטען מיוחד, כבד ומורכב, ובמקביל יבוא של משאיות דאף, הפצה של מכוניות ניסאן, יונדאי, ג'ילי ופורד בבלקן (באמצעות חברת גראנד אוטומוטיב, שתעבורה מחזיקה ב־95.3% ממניותיה), יבוא צמיגים (באמצעות חברת תמיג) ותחומים נוספים.
מאז 7 באוקטובר תנועת האוניות לנמל אילת הלכה והתמעטה. לפי נתונים שמסרה ל"כלכליסט" הנהלת נמל אילת, הכניסה האחרונה של אונייה המובילה כלי רכב (אוניית גלנוע) היתה בנובמבר אשתקד. באוקטובר האחרון הוערך מספר המכוניות שכבר נמצאו בנמל אילת ובשטחים סביבו בכ־60 אלף, ובאמצע אפריל השנה הגיע מספרן לכ־10,000, והן אוחסנו בעיקר בשטחים סביב אילת (קיבוץ יוטבתה ושדה התעופה רמון). בשבועות האחרונים שונעו מעט המכוניות החדשות הללו בחזרה לנמל אילת, כדי לאפשר לנמל להרוויח דמי שכירות. להערכת גורמים בענף הרכב, עד סוף החודש ישונעו כל המכוניות מדרום הארץ.
לדברי גורמים בענף הרכב, קבוצת תעבורה חולשת על 70%-60% משוק שינוע המכוניות שמגיעות לנמל אילת. יתר הפעילות נחלק בין כמה חברות אחרות, שהגדולה בהן היא פרידנזון. על פי נתוני רשות הספנות, עד פרוץ המלחמה נמל אילת קלט את מרבית יבוא כלי הרכב. ב־2023 יובאו ארצה דרך הנמל 149.5 אלף מכוניות, לעומת 114 אלף שיובאו דרך נמל אשדוד ו־81.2 אלף שהגיעו דרך נמל חיפה.
תעבורה היא חברה פרטית השומרת בקנאות על נתוניה הכספיים, אבל לצניחה בשינוע מכוניות מאילת יש משמעות כלכלית הניתנת לכימות. שינוע מכוניות באמצעות מוביליות מבוצע על פני כ־250 עד 350 ק"מ, ותעריף השינוע מאילת גבוה מזה של שינוע מנמלים צפוניים יותר. לדברי גורמים בענף הרכב, קבוצת תעבורה גובה כ־500 שקל בממוצע על מכונית שמשונעת מאילת למרכז. מובילית שינוע רכב נושאת שמונה מכוניות, כלומר ההכנסה למשאית היא כ־4,000 שקל. בשיא הפעילות הפעילה תעבורה 25 מוביליות רכב בקו אילת מדי יום (מתוך צי של כ־40 מוביליות), ומכאן שההכנסה היומית משינוע מכוניות מאילת צפונה היתה כ־100 אלף שקל ליום, כלומר כ־3 מיליון שקל בחודש.
לדברי גורמים בענף הרכב, תעבורה המשיכה לשנע מכוניות ממאגרי הרכבים ביוטבתה ובסביבות אילת בהיקף מלא עד פברואר. עם זאת, בחודשים מרץ ואפריל שונעו פחות מכוניות מאילת, והכנסות החברה בערוץ הזה נחתכו. כיום תעבורה עדיין מפעילה מוביליות בקו מאילת, כשהיקף הפעילות ירד ל־15-10 מוביליות ביום. פיצוי מסוים מגיע משינוע רכבים מנמלי חיפה ואשדוד, שאליהם הופנתה תנועת האוניות שבעבר פרקו באילת.
לפי הערכות בענף הרכב, גם בנמלי חיפה ואשדוד נהנית תעבורה מנתח שוק בהיקף של יותר מ־60%, אך המחיר שמשלמים יבואני הרכב עבור שינוע של מכוניות לאזור המרכז נמוך יותר ועומד על כ־150 שקל למכונית. לפי נתוני רשות הספנות, בשלושת החודשים הראשונים השנה יובאו ארצה 7,481 מכוניות לנמל אשדוד ו־28.7 אלף מכוניות לנמל חיפה. נתוני אפריל טרם פורסמו.