סגור
חרדים מפגינים נגד גיוס ל צבא
הפגנת חרדים נגד הגיוס לצה"ל (צילום: שלו שלום)

האוצר: גיוס אלף חרדים יחסוך 833 אלף ימי מילואים ו-1.3 מיליארד שקלים

האוצר הציג את הנתונים במסגרת הדיונים על חוק ההשתמטות בוועדת החוץ והביטחון. שילוב חרדים ונשים ערביות בעבודה במשק יכול להגדיל את רמת החיים ב-20%. הממונה על התקציבים יוגב גרדוס הזהיר שהכוונה לגייס חרדים עובדים עלולה להיות "בכייה לדורות" ואמר כי בעקבות עלויות המלחמה הכלכלה תיפגע "עשורים קדימה"

גיוס של אלף חיילים חרדים לשירות קרבי יחסוך 833 אלף ימי מילואים והחיסכון הצפוי ממנו למשק צפוי לעמוד על 1.3 מיליארד שקל בשנה. כך עולה מנתונים שהציג סגן הממונה על התקציבים כפיר בטט לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת במסגרת דיון כלכלי שנערך כחלק מהכנתו של חוק ההשתמטות.
משרד האוצר קבע בדיון שללא שיפור משמעותי בתעסוקת החרדים צפויה פגיעה של 3% בתוצר לנפש וברמת החיים ב-2030 ופגיעה של 13% ברמת החיים ב-2060. בטט אמר שאם היינו משכילים לשלב את הגברים החרדים ואת הנשים הערביות בעבודה זה היה מעלה את רמת החיים ב-20%.
מנתוני האוצר עולה שהעלות של הרחבת שירות החובה והמילואים צפויה לעמוד על 104 מיליארד שקל בעשור הקרוב, מתוכם 63 מיליארד שקל לשירות החובה ו-41 מיליארד שקל למילואים. במצגת של בטט נמסר שהפגיעה הכלכלית (פגיעה תקציבית ועלות למשק) מהארכת שרות החובה בחצי שנה היא 6.4 מיליארד שקל (0.34% תוצר) והפגיעה בשל כל חייל היא 6,700 שקל לחודש וכ-40 אלף שקל לכל התקופה. העלות הכלכלית לחודש מילואים היא 33 אלף שקלים לצעיר עד גיל 30 ו-62 אלף שקל לאיש מילואים בן יותר מ-40.
הממונה על התקציבים באוצר יוגב גרדוס הזהיר בדיון מכוונת הצבא להוציא צווי גיוס דווקא לחרדים עובדים. לדבריו, "חייבים לנתק את הקשר בין שירות צבאי למגבלות על כניסה לשוק העבודה. אם לא נלמד מטעויות העבר נהיה בהפסד כפול. גם לא נראה גיוס, וגם לא נראה תעסוקה. זה עלול לגרום נזק בלתי הפיך שיהיה בכיה לדורות. לא קיבלנו מהצבא תשובות טובות מספיק".

עלות המלחמה תעמוד על 175 מיליארד שקל עד סוף השנה

גרדוס ציין שעלות המלחמה עד סוף השנה צפויה להיות 175 מיליארד שקל. "הכלכלה תיפגע עשורים קדימה". הוא הדגיש שצריך לשלב את האוכלוסייה החרדית בתפקידים בעלי משמעות ביטחונית עם עדיפות על תפקידים אחרים ושירות אזרחי. זאת, כדי למתן את הנזק שגורמים למשק הארכת שירות המילואים והחובה.
הוא הזכיר ש"20% מתלמידי כיתה א' מאוכלוסייה ערבית ו-25% מהאוכלוסייה החרדית. זה פוטנציאל התעסוקה בעוד 20 שנה והם פוטנציאל הגיוס בעוד 12 שנים. זה יתעצם בשנים הקרובות".
1 צפייה בגלריה
ראש אגף תקציבים יוגב גרדוס
ראש אגף תקציבים יוגב גרדוס
גרדוס. "הכלכלה תיפגע עשורים קדימה"
(צילום: אוראל כהן)
לדבריו, אם לא ייעשה שינוי דרמטי לשלב אוכלוסייה ערבית וחרדית התוצר יפגע במצטבר ב-7 טריליון שקלים עד 2060 ויהיה צורך בשנה זו ב-16% מיסים יותר כדי לשמור על רמת השירותים הלא מספקת הנוכחית. עוד אמר ש"ללא כלכלה חזקה אין ביטחון" ואפשרויות הצמיחה באוכלוסייה הכללית ובקרב הנשים החרדיות מוצו.

אדלשטיין נגד רישיון נהיגה לבעלי פטור נפשי מצה"ל

יו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין מהליכוד תקף את העובדה שבעלי פטור נפשי משירות צבאי מורשים לנהוג. "מי שמקבל פטור נפשי יכול לנהוג אחרי שנה", אמר אדלשטיין בדיון על חוק ההשתמטות. ח"כ משה סעדה מהליכוד דרש שהוועדה תעסוק בנושא הפטורים הנפשיים שלדבריו מהווים 8.3% מהמחזור. זאת, תוך התעלמות מהחלק העצום של החרדים בפטורים הנפשיים. הוא ביקש לשלול הטבות כמו מחיר למשתכן ותמריצים חיוביים ושליליים להתגייס.
ח"כ אורית פרקש הכהן אמרה בתגובה שמדובר בניסיון ליצור מסך עשן לחוק ההשתמטות. "נדרשת מנהיגות ולא קשקושים על מתמודדי נפש".