סגור
השר במשרד הרווחה יואב בן צור
שר העבודה יואב בן צור (צילום: אוהד צויגנברג)

"מחזיקים את ההורים בני ערובה": שר העבודה מעכב פרסום המבחנים להנחות במעונות יום

בכירה במשרד העבודה מאשרת שהמשרד מעכב את פרסום מבחני התמיכה לצורך סבסוד התשלום על המעונות לכלל ההורים בגלל ביטול ההנחות לאברכים שאיבדו את דחיית השירות. "מבחני ההנחות במעונות מוכנים מזמן. מה שמונע את הפרסום זה חוק הגיוס"

בכירה במשרד העבודה מאשרת בכנסת שפרסום מבחני התמיכה להנחות במעונות היום מתעכב שבועיים לאחר תחילת שנת הלימודים בגלל ביטול ההנחות לאברכים שאיבדו את דחיית השירות. זאת למרות הנחיית היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרבה מיארה, כי ניתן לפרסם את המבחנים בלי להתייחס לנושא האברכים. בכך מחזיק שר העבודה יואב בן צור מש"ס את כל 120 אלף הילדים במעונות בני ערובה למאבק של ש"ס להמשך ההנחות לאברכים.
היועצת המשפטית לממשלה קבעה שלא ניתן להמשיך להעניק הנחות במעונות יום ל-6,700 אברכים שאיבדו את מעמד דחיית השירות. זאת, בעקבות קביעת בג"ץ שהורה להפסיק לשלם לישיבות את הקצבה עבור התלמידים שאיבדו את מעמד דחיית השירות.
היום התקיים דיון בוועדה לזכויות הילד בראשות ח"כ אלי דלל בנושא מעונות היום. במהלך הדיון ביקשו חברי הוועדה ונציגי עמותות להבין מדוע טרם פורסמו מבחני התמיכה לצורך סבסוד התשלום על המעונות. מנהלת תחום בכיר פיקוח מסגרות לגיל הרך במשרד העבודה ורדה מלכה, השיבה כי "מבחני התמיכה אצלנו באגף מוכנים כבר מזמן. מה שמונע את החתימה שלהם אלה הדיונים על חוק הגיוס בממשלה. לכן מבחני התמיכה לא נחתמים, מה שגורם לזה שהורים לא יכולים להגיש את בקשת הסבסוד, זה לא קשור לאגף המקצועי. מבחינתנו אנחנו ערוכים".
ח"כ נאור שירי מיש עתיד הגיב לדברים ואמר: "אז בגלל הפסיקה הספציפית שנוגעת לאוכלוסייה הלא משרתת, הנהלת המשרד החליטה שכל מדינת ישראל לא תהיה רשאית להגיש בקשות סבסוד". יו"ר פורום מסגרות החינוך לגיל הרך ליאור גבאי, שהוא גם מנכ"ל ארגון המעונות של ש"ס נאות מרגלית אמר ש"אנחנו עשרה ימים אחרי פתיחת השנה ועדיין לא פורסמו מבחני התמיכה, זה אומר שעשרות אלפי הורים עדיין לא יודעים מה השכר שהם יידרשו לשלם". גבאי נמצא בתווך בין המעונות הסובלים למפלגתו שמקריבה את טובת המעונות למען האברכים.
פורום מסגרות החינוך לגיל הרך הוציא היום מכתב לבן צור וקרא לו לפרסם מייד את מבחני ההנחות בו נטען ש"אי פרסום מבחני התמיכה, טרם תחילת שנת הלימודים, גורם במישרין לחוסר ודאות של הורים, למעמסה כלכלית בפרט על זוגות צעירים ומערער את היכולת של ההורים לצאת לעבודה בהתאם למחיר המלא שיושת עליהם. שבועיים לאחר תחילת שנת הלימודים הורי הילדים עומדים בפני שוקת שבורה כאשר גובה תשלום שכר הלימודים, לעת עתה, לוטה בערפל". עוד טוענים בפורום ש"בנוסף, הורים רבים מבטלים או משהים את כניסת ילדם למעונות, ביטול אשר מקשה על הארגונים". הם מזהירים שהמשך השהיית המבחנים עלול להביא לקריסת המעונות.
קרן ברל כצנלסון מזהירה את השר בן צור שאם לא יפרסם את המבחנים בהקדם תעתור לבג"ץ. במכתב ששלחה באמצעות עורכות הדין עדיה שיינוולוד ויעל ויזל הן טוענות ש"עשרות אלפי מקבלי התמיכה מוחזקים כבני ערובה, וסופגים נזקים כלכליים, תעסוקתיים וחינוכיים, בשל ויכוח נקודתי ביחס לתת-סעיף אחד ויחיד במבחני התמיכה. זאת, אף על פי שרובם המכריע של מבחני התמיכה אינם צפויים להשתנות ואין כל סיבה לעכבם. אי פרסום המבחנים לשנת תשפ"ה במועד כבר הסב נזק של ממש. כל יום נוסף של עיכוב, מחריף את הפגיעה".