נציבות שירות המדינה אישרה: הרשות הארצית לתחבורה ציבורית תהפוך לגוף עצמאי
נציבות שירות המדינה אישרה: הרשות הארצית לתחבורה ציבורית תהפוך לגוף עצמאי
עד היום, פעלה הרשות כאגף במשרד התחבורה, ומעמדה לא הוסדר - מה שזכה בין היתר לביקורת מצד מבקר המדינה. כעת תהפוך הרשות ליחידת סמך ותכלול גם 7 יחידות מטה, שיאפשרו את פעולתה כגוף עצמאי. ברקע להחלטה: הגידול המשמעותי בהיקף התחבורה הציבורית שעומד השנה על כ-17 מיליארד שקל והצורך בגמישות ניהולית
פרופ' דניאל הרשקוביץ, נציב שירות המדינה, הודיע ביום ראשון האחרון לשרת התחבורה מירי רגב כי הוא מאשר הענקת מעמד של יחידת סמך לרשות הארצית לתחבורה ציבורית. יחידת סמך היא ישות משפטית אוטונומית למחצה הפועלת במסגרתו של משרד ממשלתי. במכתבו לשרה הוא מציין שההחלטה התקבלה, בין היתר, לאור הצורך בהתאמת המבנה הארגוני לאתגרים ההולכים וגוברים של התחבורה הציבורית, הצורך בגמישות ניהולית, ובהתחשב בהיקף התקציב המשמעותי שגדל ועומד על כ-17 מיליארד שקל לשנת 2024.
רשות התחבורה הציבורית היא האגף במשרד התחבורה העוסק בתחומי האסדרה, הבקרה, התכנון והתפעול של מערך התחבורה הציבורית בישראל. מדובר באחד משני הגופים המרכזיים במשרד התחבורה לצד מינהל התשתיות. הרשות מנהלת תקציב שנתי של כ־16 מיליארד שקל ויש לה הכנסות ממכירת כרטיסים בשווי של 3 מיליארד שקל. בדו"ח מבקר המדינה מינואר 2024 צוין כי יש להסדיר את מעמדה כחלק מפתרון משבר התחבורה בישראל. לפי נתוני המבקר, ב־2021-2000 מספר כלי הרכב הפרטיים בישראל גדל פי 2.1, בעוד ששטח הכבישים גדל פי 1.58 ואורך הכבישים עלה פי 1.24, כך שהגודש בכבישים הולך וגדל. הנזק בגין הגודש בכבישים נאמד בכ־2% מהתוצר המקומי הגולמי ל־2021 , כ־31 מיליארד שקל.
רשות התחבורה הציבורית הוקמה בעקבות החלטת ממשלה 3988 מ־2011 שכותרתה "הקמת רשות ארצית לתחבורה ציבורית ורשויות תחבורה מטרופוליניות". במסגרתה נקבע כי הרשות תוקם כיחידת סמך במשרד התחבורה וכי משרדי הממשלה יפיצו תזכיר חוק לטובת הקמת רשויות תחבורה ציבוריות מטרופוליניות שיהיו כפופות ליחידת הסמך וקביעת סמכויותיהן. בפועל, ההחלטה לא יושמה והרשות הוקמה כאגף בתוך משרד התחבורה.
הניסיון להקים רשויות מטרופוליניות מקודם כמעט בכל פעם שיש הצבעה על חוק הסדרים אך תמיד יורד מהנוסח הסופי של החוק ברגע האחרון.
במסגרת אישור הקמתה של יחידת הסמך החדש מוסיף נציב שירות המדינה את הקמתן של 7 יחידות מטה, שיאפשרו את פעולתה של הרשות כעצמאית: יחידה טכנולוגית, יחידת חשבות, לשכה משפטית, תקציבים, מנהל, תכנון מדיניות ואסטרטגיה, דוברות והסברה. יתר השירותים יינתנו לרשות הארצית לתחבורה ע"י מטה המשרד.
יש לציין כי הצעת חוק ההסדרים 2025, שבה דנה הממשלה ב-1 בנובמבר, עוסקת, בין היתר, בעיגון הפיכתה של רשות התחבורה הציבורית הארצית ליחידת סמך, כמו גם בהקמתן של רשויות תחבורה מטרופוליניות. מתוך דברי ההסבר להחלטה:
"ניהול ריכוזי ברמה הארצית אינו מיטבי היות והוא נאלץ להתמודד עם מגוון גדול מדי של אתגרים, ולרוב הפתרונות אינם מותאמים באופן פרטני למאפייני המטרופולין. לצורך קיומה של מערכת תחבורה ציבורית יעילה ואמינה נדרשות תשתיות העדפה שנותנות יתרון לשימוש בתחבורה ציבורית על פני שימוש ברכב הפרטי. יצירת רובד מטרופוליני תאפשר לרשויות השונות להגיע להסכמות מהירות יותר וללא צורך בעריכת הסכמים נפרדים מול הממשלה עם כל רשות מקומית. בנוסף, העברת האחריות על תפעול התחבורה הציבורית לידי רשות מטרופולינית צפויה לתמרץ רשויות מקומיות לבצע פעולות אקטיביות לקידום התחבורה הציבורית על חשבון הרכב הפרטי".