סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' דיון התקציב בכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: עמית שאבי)

סמוטריץ': "מוכן להתערב על בקבוק ויסקי - הגירעון בסוף השנה יהיה נמוך מהיעד"

בדיון בוועדת הכספים אמר שר האוצר, כי אם תיפתח מלחמה בצפון והדבר יגרום להגדלת הוצאות יגיש שוב לוועדת הכספים בקשה להגדלת מסגרת התקציב ואולי גם להגדלת יעד הגירעון בתקציב. "נצטרך לייצר קופסה תקציבית לביטחון ואם היא תעלה מעבר למה שאנו צופים היא תגדיל את הגרעון"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מעריך כי הגירעון בתקציב המדינה בסוף 2024 יהיה נמוך מיעד של 6.8% מהתוצר. סמוטריץ' הסביר כי הערכתו מבוססת על כך ש"עד לרגע זה יש הכנסות של 24 מיליארד שקלים בתקציב המדינה יותר ממה שציפינו בתקציב המדינה המעודכן לשנת 2024. אבל מאחר שהיתה טיפה ירידה בהכנסות אחרות אזי הכנסות המדינה עד כה גבוהות ב-19 מיליארד שקל מהתקציב המעודכן".
הוא הודיע שהכלכלן הראשי יעדכן את תחזית ההכנסות לשנת 2024 ול-2025. "מה שמגביל אותי לממן את הוצאות הפינוי זה כלל ההוצאה ולא הגירעון".
עוד אמר כי אם תיפתח מלחמה גדולה בצפון והדבר יגרום להגדלת הוצאות יגיש שוב לוועדת הכספים בקשה להגדלת מסגרת התקציב ואולי גם להגדלת יעד הגירעון בתקציב. "אני מקווה שאם תיפתח מלחמה אף אחד לא יאמר שאין לי כסף לאוכל למילואימניקים. נצטרך לייצר קופסה תקציבית לביטחון ואם היא תעלה מעבר למה שאנו צופים היא תגדיל את הגרעון".
סמוטריץ' הוסיף כי "אני מוכן להתערב איתכם על בקבוק ויסקי שאני גומר את השנה עם גירעון נמוך יותר". באופוזיציה פחות אהבו את ההתבטאות והחלו לתקוף את סמוטריץ'. ח"כ נאור שירי (יש עתיד) קרא ליו"ר גפני תקרא לו ל"צ'ייסר ולא לסדר".
סמוטריץ' הציג בצהריים בוועדת הכספים את הצעת התקציב הנוסף לשנת 2024 בסך של 3.357 מיליארד שקל. מדובר בהגדלת מסגרת ההוצאה של הממשלה השנה. הצעת החוק התקבלה בשבוע שעבר בקריאה הראשונה וצפויה להגיע להצבעה בקריאה השנייה והשלישית בסוף השבוע הבא.
סמוטריץ' הסביר כי "בהגדלת מסגרת ההוצאה 3.357 מיליארד שקלים השנה אנו לא מגדילים את הגירעון. הנחנו גירעון של 6.8% וכרגע גם אחרי 3.5 מיליארד שקלים אנו עדיין בתוך יעד הגירעון. הגירעון יעלה עוד חודש אחד גם בספטמבר וברבעון האחרון הוא יתכנס ליעד".
"אין דבר כזה שהממשלה מאבדת שליטה על ההוצאות שלה. ממשלה יכולה להוציא את מה שיש לה בתקציב. הגירעון הוא מה שיש לה בתוספת מימוש של עודפים מחויבים. סך כל המזומן שהמדינה יכולה להוציא בשנת אחת זה מה שאושר לה בתקציב ומה שהיא גוררת כעודף מחוייב".
"כשהעברנו את תקציב המלחמה המתוקן לשנת 2024 הנחנו תרחיש בסיס שבו המלחמה מסתיימת והתושבים בצפון ובדרום חוזרים הביתה עד ראשית חודש יולי 2024 לכן תקצבנו את עלויות הפינוי, מענקי אבטלה ועידוד תעסוקה עד ה-7 ביולי. אני חושב שפעלנו נכון. אז היתה מחשבה להרחיב את התקציב יותר ואז אף אחד לא היה בא אלינו בטענות אם היינו מגדילים את הגירעון ל-6.8% מהתוצר. לעומת זאת, שמנו תרחיש בסיס שמרני ושמנו גם פה בוועדה סיכונים. אחד הסיכונים היה התמשכות המלחמה מעבר למה שנחזה וכשזה התממש צריך לתקצבו כעת".
"התקציב הנוסף הוא תקציב קופסא חוץ תקציבית המטרה המרכזית הארכת מימון הפינוי של תושבי הצפון מעט בדרום וגם עלויות נילווות ל-2.9 מיליארד שקל, יש עוד הרחבה של 200 מיליון שקלים. יש צרכים נוספים למילואימניקים. ועוד 255 מיליון שקלים שהיא הערכה שלנו מהמתווה למשפחות החטופים".
ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממכתי) טענה כי "במקום להעמיק את הבור היה צריך לקצץ בכספים הקואליציוניים ובהם מהמשרד של אורית סטרוק".
מרכז האופוזיציה בוועדה ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) קרא לסמוטריץ' להתפטר. "אתם נכשלתם זה הזמן לבחירות. התקציב הזה יביא להורדת נוספת בדירוג האשראי". בליאק הוסיף "לא הייתי מתערב על בקבוק ויסקי לגבי גובה הגירעון. אני בכלל מנסה להימנע משתייה חריפה".