המהלך הראשון של מנכ"ל סלקום החדש: חובר ל-HOT בקרב על התוכן בטלוויזיה
המהלך הראשון של מנכ"ל סלקום החדש: חובר ל-HOT בקרב על התוכן בטלוויזיה
חברת הסלולר תציע ללקוחות הטלוויזיה של החברה תוכן חדש המבוסס על תכני Next TV, שירות הטלוויזיה המוזל של HOT. רשות התחרות תידרש לקבוע אם לאשר את העסקה בדומה לזו שעליה חתמה פרטנר מול yes לפני מספר חודשים
הקונסולידציה בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית קיבלה היום (ג') חיזוק נוסף כשסלקום הודיעה על שיתוף פעולה חדש עם המתחרה HOT, במסגרתו היא תציע ללקוחות שירות הטלוויזיה שלה שירות חדש המבוסס על תכני Next TV, שירות הטלוויזיה המוזל של HOT. החברות לא חשפו את סך שווי העסקה, אך דיווחו כי התשלום יהיה מבוסס על תשלום פר לקוח עם סכום מינימאלי קבוע.
העסקה הנוכחית מגיעה ארבעה חודשים אחרי עסקה דומה עליה חתמה פרטנר TV עם שירות סטינג של yes, שנידונה בימים אלה ברשות התחרות. בדומה לעסקת פרטנר־יס, גם העסקה החדשה תידרש לאישור רשות התחרות, שאינו טריוויאלי.
גם בפרטנר וגם בסלקום שירותי הטלוויזיה לא נחשבים לרווחיים במיוחד ומהווים מוצר משלים לשירות האינטרנט על בסיס סיבים אופטיים. חוסר הרווחיות במקטע הטלוויזיה של החברות, שנובע בין היתר מעלויות גבוהות על הסכמי תוכן, חייב אותם למצוא מודלים כלכליים חדשים, כדי שיוכלו להמשיך להציע את השירות.
מנגד ההתבססות של החברות על רכישת תוכן משתי חברות שנחשבו לדואופול בשוק עד לכניסתה של סלקום לתחום הטלוויזיה — HOT ו־yes — עלול להיחשב כפגיעה בתחרות, כאשר לצידן תיוותר ספקית עצמאית יחידה בדמותה של FreeTV שבשליטת קשת ו־RGE.
ברשות יידרשו להכריע לפיכך אם בשל חוסר הרווחיות של מקטע הטלוויזיה כדאי לאשר את הוזלת העלויות בתחום רכישת התוכן של החברות שאמורה להיטיב עם הצרכנים בתמורה לוויתור על שוק מרובה שחקנים.
העסקה עם HOT מהווה את המהלך המשמעותי הראשון של סלקום מאז כניסתו לתפקיד של המנכ"ל החדש אלי אדדי באוגוסט, קצת לאחר העברת השליטה בחברה לקרן פורטיסימו. אדדי, שכיהן לפני כן כמנכ"ל החברה הבת דינמיקה, החליף בתפקיד את דניאל ספיר. עוד לפני כניסתו לתפקיד, רשמה סלקום תוצאות חזקות ברבעון השני של השנה עם רווח נקי של 55 מיליון שקל, הרווח הרבעוני הגבוה ביותר של החברה בשמונה השנים האחרונות.
גם אם העסקה לא תושלם בסופו של דבר, התכנים של HOT צפויים לעלות בהדרגה לפלטפורמה של סלקום בימים הקרובים. במידה והעסקה תושלם, יחל שיתוף הפעולה בתוכן המשודר בין שתי חברות התקשורת. סלקום הודיעה גם שתעדכן את ממשק הטלוויזיה שלה, כך שהממשק החדש יתופעל ויתוחזק על ידי HOT, אך ישמור על המיתוג של סלקום. שירות הלקוחות והמענה הטכני ללקוחות יינתן על ידי סלקום.
על אף שהחברות לא חשפו את סכום העסקה, בכל אחת מהשנים 2023 ו־2022 הוציאה סלקום 189 מיליון שקל על תוכן, הוצאה משמעותית שרק הולכת וגדלה בשנים האחרונות. בחברה דיווחו שהעסקה החדשה צפויה להוריד את העלויות, אך סירבו לנקוב במספרים.
ההתקשרות בין סלקום ל־HOT תהיה למשך חמש שנים, כאשר לאחר שלוש שנים תוכל סלקום לצאת מההסכם בהתראה של שישה חודשים. כמו כן, החברות יוכלו להאריך את ההסכם בשנה נוספת למשך חמש שנים, עד ל־10 שנים בסך הכל.
נכון לסוף הרבעון השני לסלקום היו כ־269 אלף מנויים בטלוויזיה, שהם כ־14% מסך מנויי הטלוויזיה בישראל. בשנתיים האחרונות עולה סלקום בקצב הדרגתי של 1,000–3,000 מנויי טלוויזיה חדשים ברבעון.
ביולי האחרון הודיעו כאמור פרטנר ו־yes על עסקה לשיתוף פעולה ביניהן בתחום הטלוויזיה. על פי הסכם זה, yes תפתח עבור פרטנר אפליקציה שתתבסס על התכנים של Sting TV, שירות הטלוויזיה המוזל של yes, שתמותג כפרטנר TV.
במודל של פרטנר ו־yes כלל חבילות התוכן וההתקשרויות בנושא התוכן של פרטנר יהיו דרך yes, כך שלא יהיו לחברה הסכמי תוכן נפרדים. בעסקה בין HOT לסלקום נראה כי לא כל הרכש של התוכן יבוצע באופן מלא על ידי HOT, וייתכנו מודלים מורכבים יותר של רכש עצמאי של סלקום מול ספקים שונים.