סגור

נחשף בכלכליסט
מכרז אגד: כל חבר יקבל כ–2 מיליון שקל

קבוצת מגדל ביטוח, קרסו מוטורס, קרן אלומה וקרנות המורים והגננות הגישה הצעה שמעניקה לחברת התחבורה הציבורית שווי של 5.6 מיליארד שקל, בעוד באגד שאפו לשווי של כ־4 מיליארד שקל. חברי אגד יוכלו למכור את יתרת מניותיהם בתוך עד שלוש שנים

הפתעה במכרז לרכישת 50% מאגד: כפי שנחשף באתר "כלכליסט" ביום שישי, הקבוצה שמורכבת ממגדל ביטוח, קרסו מוטורס, קרן אלומה וקרנות הפנסיה של המורים והגננות בדרך לזכייה במכרז, זאת לאחר שהקבוצה הגישה את ההצעה הגבוהה ביותר שמקנה לאגד שווי של 5.6 מיליארד שקל. מדובר בהפתעה משום שלפי ההערכות, הקבוצה לא היתה בין המועמדות המרכזיות לזכייה במכרז. כמו כן, הסכום שהציעה הקבוצה הוא בגדר הפתעה, משום שאגד הציבה לעצמה יעד להכניס שותף לחברה לפי שווי של כ־4 מיליארד שקל. כלומר, ההצעה שהגישה הקבוצה גבוהה בכ־40% מהשווי שאליו שאפה אגד בתחילה. לפי ההערכות, ההצעה השנייה בגובהה הוגשה על ידי קרן קיסטון, והיא העניקה לאגד שווי שנמוך בכמיליארד שקל, ועדיין גבוה מזה שאליו כיוונה אגד. בנק מזרחי טפחות יוביל קונסורציום שיממן לקבוצה הזוכה חצי מהרכישה.


לפי ההחלטה של אגד, כעת יעמדו לרשות הקבוצה הזוכה, שתידרש לשלם 2.8 מיליארד שקל עבור 50% ממניות החברה, שבועיים וחצי כדי להעביר 15% מסכום הזכייה, וזאת כדי להבטיח את זכייתה במכרז. במקור, המכרז קבע שעל הקבוצה הזוכה להעביר 5% מהסכום בלבד, אך בהמשך הוחלט להגדיל את הנתח המדובר כדי להבטיח את רצינות ההצעות. אם הקבוצה הזוכה לא תעביר את הסכום בזמן שנקבע, האפשרות לזכות במכרז תעבור לידי קיסטון.
4 צפייה בגלריה
אגד אוטובוס
אגד אוטובוס
אוטובוס של אגד
(אבי מועלם)
בתום שנתיים מהשלמת העסקה, ועד שלוש שנים לכל המאוחר, בעלי המניות הנוכחיים של אגד יוכלו להפעיל אופציית Put (מכר) ולמכור לקבוצה הזוכה את יתרת מניותיהם במחיר שנקבע במכרז. באגד יש כיום 1,300 בעלי מניות - כלומר, חברים שהפכו לבעלי מניות כשאגד הפכה מקואופרטיב לחברה - כך שכל אחד יקבל 2.15 מיליון שקל, וסכום זהה נוסף אם יוחלט על מימוש האופציה.
המכרז למכירת 50% מאגד נערך בעקבות הסכם שחתמה החברה עם המדינה, שלפיו עליה להכניס משקיע פרטי עד מאי 2022. במסגרת ההסכם הושלמה הפיכת אגד מקואופרטיב לחברה, זאת לאחר שבמאי 2019 הושג רוב של 91% מבין חברי אגד למהלך. במכרז השתתפו גם קבוצה שהורכבה מדלק רכב, קרן תש"י, הראל ביטוח, כלל ביטוח ומנורה מבטחים; קבוצה שהורכבה מכלמוביל של משפחת חרל"פ, קרן פורטיסימו והפניקס; וקבוצה שהורכבה משיכון ובינוי וקרן ברוקפילד האמריקאית.
4 צפייה בגלריה
גלעד ריקלין סמנכ"ל הכספים של אגד
גלעד ריקלין סמנכ"ל הכספים של אגד
גלעד ריקלין, סמנכ"ל הכספים של אגד
במכתב ששלח יו"ר אגד אבי פרידמן לחברי אגד הוא כתב כי "הליך צירוף המשקיע לחברה נוהל באופן סדור, מקצועי ושקוף. בשלב הסופי הוגשו חמש הצעות על ידי החברות המובילות במשק, שמשקפות את האמון הרב באגד".
מגדל ביטוח, שאת החלטתה להשתתף במכרז הוביל המנכ"ל שגיא יוגב, רואה באגד אפשרות לפתח את זרוע ההשקעות האחראיות והסביבתיות שלה (ESG). "מגדל מתחייבת להפנות למעלה מ־3 מיליארד שקל בשנה להשקעות שלא רק נמנעות מפגיעה בסביבה או בחברה, אלא אף תורמות לשינוי חיובי", נכתב באתר חברת הביטוח. לדברי גורמים במגדל ביטוח, אגד צועדת בכיוון זה. כיום אגד מפעילה 35 אוטובוסים חשמליים בישראל וצפויה להכניס לצי שלה עוד 200 אוטובוסים ירוקים במהלך השנה הנוכחית. במקביל, אגד, בשיתוף נתיבי איילון, בונה בימים אלה שלושה חניונים חשמליים עם מערך הטענה, שניים בחיפה ואחד בראשון לציון.

4 צפייה בגלריה
מימין מנכ"ל מגדל ביטוח שגיא יוגב מנכ"ל קרסו מוטורס איציק וויץ ואורי יוגב שותף־מנהל בקרן אלומה
מימין מנכ"ל מגדל ביטוח שגיא יוגב מנכ"ל קרסו מוטורס איציק וויץ ואורי יוגב שותף־מנהל בקרן אלומה
מנכ"ל מגדל ביטוח שגיא יוגב, מנכ"ל קרסו מוטורס איציק וויץ ואורי יוגב, שותף־מנהל בקרן אלומה
(צילומים: יונתן בלום, עמית שעל, אוראל כהן)
בקרסו מוטורס רואים לנגד עיניהם את הפוטנציאל הנדל"ני שנמצא בנכסים של אגד, וככל הנראה רואים אפשרות לסינרגיה עם פעילות הרכב הקיימת של החברה. גם בקבוצות אחרות שהתמודדו במכרז ראו אפשרות לסינרגיות מסוג זה, אך הן העניקו לאגד שווי נמוך יותר. בקבוצה שבה חברה כלמוביל, יבואנית מרצדס לארץ, ראו אפשרות לסינרגיה באמצעות יבוא אוטובוסים מתוצרת מרצדס שישמשו את אגד.
אגד, שאת המכרז מטעמה ניהל סמנכ"ל הכספים גלעד ריקלין, היא חברת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל עם נתח שוק של 32%. כיום מפעילה אגד צי של 4,000 אוטובוסים בישראל ובאירופה, והיא מסיעה 350 מיליון איש בשנה. בפולין, שבה היא החברה הפרטית המובילה בתחבורה הציבורית, היא פועלת באמצעות חברת Mobilis; ובהולנד היא גורם מוביל בתחבורה הציבורית עם EBS. אגד גם מחזיקה בזיכיון להפעיל את הקו האדום של הרכבת הקלה באמצעות החברה־הבת תבל (51%).