סגור

האוצר נגד יו"ר נמל אשדוד: "הדירקטוריון פוגע במשק"

רשות החברות במכתב ליו"ר הוזמן־בכור: הדירקטוריון מנסה לעקוף את יועמ"ש החברה ומעכב מינויים. הנמל: אנחנו פועלים לפי ממשל תאגידי מחמיר

מנכ"ל האוצר וממלא מקום מנהל רשות החברות, רם בלינקוב, שלח לפני כשבוע וחצי מכתב ליו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, אורנה הוזמן־בכור, ובו הוא מלין על התנהלות הדירקטוריון בראשותה, וטוען כי הוא מוביל לפגיעה בהתנהלות החברה ובביצועיה, "ובהינתן תפקידה החיוני של החברה - גם במשק בישראל בכללותו".
המכתב של בלינקוב מתייחס לשני היבטים מרכזיים הקשורים לתפקוד דירקטוריון הנמל: עיכוב במינויי פקידים בכירים וחשש לפגיעה במעמד היועמ"ש של החברה. בעקבות פניית בלינקוב התכנס דירקטוריון הנמל בשבוע שעבר בהתאם לדרישותיו ובנמל טוענים כי כעת המשבר מאחוריהם.
לפי המכתב של בלינקוב, בדירקטוריון הנמל החליטו להתעלם מכך שהיועץ המשפטי הפנימי של החברה הוא "שומר סף שמופקד על שמירה של פעילות תקינה של החברה", ולהשתמש במשרד עורכי דין חיצוני (משרד מיתר) כדי שזה ילווה את הליך האיתור לסמנכ"ל כספים לחברה, מה שמהווה "מידור ועקיפה".

1 צפייה בגלריה
יו"ר נמל אשדוד אורנה הוזמן בכור
יו"ר נמל אשדוד אורנה הוזמן בכור
יו"ר נמל אשדוד אורנה הוזמן בכור
(צילום: רונן אקרמן)
כמו כן, במהלך דיון דירקטוריון שנערך לפני שבועיים נידונה האפשרות שייעוץ משפטי חיצוני ילווה את כלל ועדות האיתור של ההליכים המתקיימים בחברה, במקום הייעוץ המשפטי הפנימי. לפי בלינקוב, עמדות אלה מנוגדות לעמדת רשות החברות ולהוראות כללי ממשל תאגידי תקינים ומהוות "דריסת רגל בוטה של דירקטוריון בשדות זרים לו — הניהול השוטף של החברה".
לעומת זאת, בנמל טוענים כי הסיבה לעקיפת הייעוץ המשפטי היא טכנית. החודש מונתה אינסה גולנדברג לוי ליועצת המשפטית החדשה של הנמל וזו צפויה להיכנס לתפקידה רק מחר (1.2), ולכן בדירקטוריון ביקשו לשכור בשלב זה את שירותיו של משרד מיתר שילווה את הליך האיתור בתקופה זו.
במכתב מצוין כי בעקבות המחלוקת בנוגע לייעוץ המשפטי, הדירקטוריון לא קיבל החלטה בנושא הליך האיתור של סמנכ"ל הכספים וגם לא לגבי הנוהל לאיתור פקידים בכירים, מה שהוביל לעיכוב נוסף במינויים בכירים בחברה.
בלינקוב כותב להוזמן־בכור כי היא זו שמופקדת על עבודת הדירקטוריון ואחראית על תפקודו התקין וכי הוא רואה "בחומרה רבה" את האירועים המוזכרים במכתב, שמסתיים בדרישה מהוזמן־בכור לכנס את הדירקטוריון "על מנת להשיב את הפעילות התקינה לחברה ולקדם את הליכי המינוי של התפקידים הבכירים".
בעקבות המכתב, הדירקטוריון התכנס בשבוע שעבר ואישר את קידום הליכי האיתור בליווי היועמ"שית החדשה.
הפגיעה במשק הישראלי שאליה כיוון בלינקוב היא הפקק בנמלים, שלפי סקירת האוצר מספטמבר 2021 עולה למשק כ־40 מיליון שקל ביום. נכון לאתמול, חיכו מחוץ לנמלי ישראל כ־66 אוניות, 29 מתוכן חיכו מחוץ לנמל אשדוד.
מנמל אשדוד נמסר כי "מדובר במכתב שכבר זכה לתשובה מפורטת המבהירה את הסוגיות בין הצדדים. למרות ניסיון של גורמים מסויימים להציג זאת אחרת, דירקטוריון הנמל ורשות החברות נמצאות בדיאלוג פתוח, מקצועי ושקוף. ברור לכולם כי דירקטוריון החברה פועל על פי קוד ממשל תאגידי ברור ומחמיר.