סגור
העלון שהניחו הנשים בבית הכנסת עם תמונות החטופים
העלון שהניחו הנשים בבית הכנסת עם תמונות החטופים (צילום: מתוך ynet)

"מעלילים עלילות, זה מפחיד": 3 נשים הניחו עלונים עם תמונות חטופים בבית כנסת - ונחקרו 8 שעות

עידית אלכסנדרוביץ ושתי נשים נוספות שהניחו עלונים בבית כנסת בהרצליה בו מתפלל יולי אדלשטיין, נחקרו אמש במשך שעות, ושוחררו לבתיהן בתנאים מגבילים. "אמרו לי שאני עצורה על קשירת קשר לפשע ופריצה. מניחה שזו הנחיה מלמעלה", היא סיפרה בצאתה מתחנת המשטרה בגלילות.  מאות מפגינים ליוו הבוקר את אדלשטיין לבית הכנסת; המשטרה: נבדוק את האירוע

"אמרו לי שאני עצורה על קשירת קשר לפשע ופריצה. אזקו אותי ברגליים ובידיים והביאו אותי לתחנה": כך סיפרה ל-ynet עידית אלכסנדרוביץ, אחת משלוש הנשים שנעצרו אתמול (שישי) בהרצליה, לאחר שהניחו שלשום עלונים עם תמונות חטופים בבית כנסת בעיר. לדבריה, המשטרה יצרה איתה קשר בצהריים ו"נודע לה ש"היא עצורה".
בבית הכנסת שבו הניחו את העלונים מתפלל בין היתר חבר הכנסת יולי אדלשטיין מהליכוד. לאחר שנחקרו כשמונה שעות, שלוש הנשים שוחררו אמש לבתיהן בתנאים מגבילים, שלפיהם אסור להן ליצור קשר אחת עם השנייה ועם אדלשטיין ל-15 יום. כמו כן, הן הורחקו מביתו ומבית הכנסת ל-15 יום, ברדיוס של 300 מטר. המשטרה ויתרה על דרישתה למעצר בית.
בעקבות המעצר החריג, עשרות הגיעו אמש להפגין מול תחנת משטרת גלילות, שם נחקרו הנשים. הבוקר, מאות מפגינים מלווים את אדלשטיין מביתו שבהרצליה לכיוון בית הכנסת. המפגינים מניפים דגלי ישראל וקוראים "בושה" ו"מפקיר ציון".
המשטרה הודיעה היום כי המפכ"ל דני לוי הנחה לבדוק מיידית את השתלשלות האירועים. "ככל שימצא שנפל פגם בהתנהלות השוטרים, הוא יטופל בהתאם ויופקו הלקחים הנדרשים", מסרה המשטרה. לדברי המשטרה, "התקבל דיווח על התפרצות לבית הכנסת. שוטרים שהגיעו למקום פעלו לאיתור חשודים - כמו בכל אירוע עם חשד לעבירה פלילית". עוד הוסיפה המשטרה כי "לאור הטענות שעלו, הנחה כאמור המפכ"ל לבחון את השתלשלות האירועים - ובהתאם יופקו לקחים".
לדברי אלכסנדרוביץ, תוך כדי החקירה במשטרה הוחלט לשנות את הסעיפים. "בחקירה הם שינו תוך כדי את הסעיפים מפריצה להסגת גבול", טענה. על המעשה עצמו היא סיפרה כי "בית הכנסת היה פתוח. שמנו את העלונים, דיברנו עם אנשים והלכנו".
היא הוסיפה כי "השוטרים פה (בתחנה, ר"ר) היו בסדר, אבל שאלו אותי 'מה קורה' ואמרו 'תחכי לחקירה'. התקשרתי לעו"ד רן תגר ולקח המון זמן". היא סיפרה: "זה מפחיד שאתה נכנס לבית כנסת ומעלילים עלייך עלילות. זה שהייתי אזוקה זה לא נעים. יכלו להגיד לי תגיעי לתחנה והייתי מגיעה. אני מניחה שזו הייתה הנחיה מלמעלה לאזוק אותי". אלכסנדרוביץ סיכמה כי "המאסר הזה לא ירתיע אותי מלהגיע להפגנות ולעשות את מה שאפשר בגבולות החוק בתקווה שהחטופים ישוחררו".
עצורה אחרת ששוחררה סיפרה בצאתה מהתחנה: "מתביישת בבית הכנסת של אדלשטיין. שלוש נשים נורמטיביות שנכנסות לבית כנסת פתוח לרווחה ומניחות עלונים באופן מסודר, שכל מה שכתוב בהן זה 'שלח את עמי'".
1 צפייה בגלריה
מפגינים מול תחנת משטרת גלילות משטרה לאחר מעצר שלוש נשים שהניחו עלונים בבית כנסת 13.9.24
מפגינים מול תחנת משטרת גלילות משטרה לאחר מעצר שלוש נשים שהניחו עלונים בבית כנסת 13.9.24
מפגינים מול תחנת משטרת גלילות, אמש
(צילום: טל שחר)
בעלונים שהונחו בבית הכנסת הופיעו תמונות חטופים, בין היתר משפחת ביבס, וכיתוב "שלח את עמי". המשטרה מסרה כי נעצרו לחקירה "שלוש חשודות, תושבות הרצליה, בחשד להסגת גבול לבית כנסת בעיר ופיזור עלונים במקום". לבית הכנסת, כך נכתב, "הוזעקו שוטרי תחנת גלילות ואנשי הזיהוי הפלילי שהחלו באיסוף ראיות וממצאים". עוד נמסר כי "במהלך פעולות החקירה, הבחינו השוטרים בפליירים מפוזרים בתוך בית הכנסת ועליהם תמונות של החטופים". החשודות נעצרו והובאו לחקירה במשטרה".
"עצורות כאן שלוש נשים שכל חטאן מסתכם בכך שנכנסו לבית כנסת פתוח בזמן שהייתה בו בר מצווה והניחו עלונים על כיסאות המתפללים", אמר עורך הדין רן תגר שמייצג אותן. "אין לי מילים לתאר את שאט הנפש מההתנהלות של המשטרה, ברור שהמעצר הזה פוליטי. שלוש נשים נמצאות בתחנה, אזוקות בידיים וברגליים, משל היו חברות בארגון פשיעה. הן קיבלו ייעוץ ואני מקווה מאוד שמשטרת ישראל תתאפס על עצמה ובסוף החקירה תשחרר אותן".
מטה המשפחות להחזרת החטופים מסר: "אנו רואים בחומרה ובצער עמוק כל הדרה של נושא החטופים מן המרחב הציבורי. צר לנו כי המשטרה משמשת כלי בידי אלו שלא רק שלא עושים דבר על מנת להשיב 101 אחים ואחיות שלנו שנמקים בשבי כבר 343 ימים, אלא פועלים ועושים כל שביכולתם על מנת לסכל עסקת חטופים. ראוי היה לשבח כל אדם שמקדיש ממרצו ומזמנו על מנת לתמוך במשפחות החטופים ולסייע להשבתם".
שורת ארגונים גינו את המעצר החריג, וכינו אותו פוליטי. מטה המאבק "חופשי בארצנו" מסר: "קריאה שקטה להשבת החטופים אינה הסגת גבול - ברחוב, במקומות העבודה, וגם בבתי הכנסת אין לנו ספק כי הציבור הישראלי כולו שותף לקריאה למען הצלת חיים והשבת החטופים. החמרת האישומים ואופן המעצר מעלה חשש כבד כי מדובר במעצרים פוליטיים גרידא. אסור לתת לשר הכושל לביטחון לאומי להשתלט על המשטרה, מדובר בתמרור אזהרה בוהק ונמשיך להיאבק למען שלטון החוק ולמען השבת כל החטופים".
ב"מטה המאבק הדמוקרטי" בהרצליה מסרו: "כל חטאן הוא חלוקת עלונים. לא ניתן לפגוע בחופש הביטוי ולהרתיע נשים מהבעת דעתן. מדובר בהפרה בוטה של זכויות האזרח במטרה לדכא מחאה אזרחית לגיטימית. בכך, משטרת גלילות קורצת למינויים הפוליטיים החדשים של בן גביר בהנהגת המשטרה באמצעות מעצר פוליטי".
גם "תנועת התאוררות", שנאבקת ב"פוליטיזציה של המשטרה", מסרה גינוי: "המשטרה הפוליטית יורדת מהפסים. מעצרי שווא של פעילים פוליטיים על בסיס שבועי לא יכולות להתקיים במדינה דמוקרטית. אין דמוקרטיה עם משטרה פוליטית".